E30 M40b18 Turbo Projekt!

Kewin-E30
14 maj · 4 Inlägg
#1

Tjena! Nu är det så att jag fått för mig att bygga turbo på e30in och behöver då råd och tips på vad jag ska använda mig av för att de ska bli så billigt o bra som möjligt. Syftet me bygget är att lära mig och få nån liten effekt höjning på bilen. Har läst på lite om just turbo på m40 motorn men finns fortfarande vissa saker jag är osäker på. Det jag undrar är vilken turbo ska jag använda mig av? Vad för spridare ska jag ha? Ska jag använda mig av en ställbar BTR? LMM?  Finns det att få tag i grenrör eller bara bygga eget?
Mycket dumma frågor o fler kommer det säker bli😁 har inte tänkt att ladda på alls mycket utan ca 0,5 i laddtryck är det rimligt? Ska också köra på orginal sprut. Har läst att de va en som körde med 535 spridare och 535 LMM och nån Saab turbo, o en ställbar btr. Nått i den stilen har jag tänkt mig!
Men mottages gärna tips och råd! Mvh

JN1975
14 maj · 72 Inlägg
#2

Är det inte lika bra att byta till en M42, oavsett om du ska bygga turbo eller inte? Dvs 1,8 IS-motorn med 16v och kamkedja. Bara där får du väl typ 40hk gratis, och slipper M40 som har en känslig kamrem som är svår/dyr att byta. Tror BMW satte ner kamremmens bytesintervall på M40 till 4000mil för de går av så ofta, tyder på att den är rätt klen och nog inte så bra att kombinera med en tufft körd turbo-motor.

Svarte_Orm
14 maj · 2 180 Inlägg
#3

JN1975 skrev:
Är det inte lika bra att byta till en M42, oavsett om du ska bygga turbo eller inte? Dvs 1,8 IS-motorn med 16v och kamkedja. Bara där får du väl typ 40hk gratis, och slipper M40 som har en känslig kamrem som är svår/dyr att byta. Tror BMW satte ner kamremmens bytesintervall på M40 till 4000mil för de går av så ofta, tyder på att den är rätt klen och nog inte så bra att kombinera med en tufft körd turbo-motor.

Nja, grejen med M40 är att toppen är felkonstruerad så det rullar för tungt och remmen slits ut i förtid, det är därför de satte ner intervallet. Kamaxeln och lyftarna slits också ut i förtid. Det var den motorn som fick BMW att överge kamremmarna helt och hållet. Men förutom det är M40 ingen dålig motor.

Men annars är det en ganska bra idé att byta till M42 eller M44. Då kan man lyfta ur M40 och ha stående till det är dags för besiktning, när man bara lyfter i den igen.

Kewin-E30
14 maj · 4 Inlägg
#4

Jo det vet jag om men vill ändå bygga på M40 motorn wink jag var inne på att byta till en m42 men sen gick tankarna vidare till att bygga turbo på nu varande motorn. Vet att de finns de som byggt turbo på M40in men de är inte många smile

JN1975
14 maj · 72 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:

JN1975 skrev:
Är det inte lika bra att byta till en M42, oavsett om du ska bygga turbo eller inte? Dvs 1,8 IS-motorn med 16v och kamkedja. Bara där får du väl typ 40hk gratis, och slipper M40 som har en känslig kamrem som är svår/dyr att byta. Tror BMW satte ner kamremmens bytesintervall på M40 till 4000mil för de går av så ofta, tyder på att den är rätt klen och nog inte så bra att kombinera med en tufft körd turbo-motor.

Nja, grejen med M40 är att toppen är felkonstruerad så det rullar för tungt och remmen slits ut i förtid, det är därför de satte ner intervallet. Kamaxeln och lyftarna slits också ut i förtid. Det var den motorn som fick BMW att överge kamremmarna helt och hållet. Men förutom det är M40 ingen dålig motor.

Men annars är det en ganska bra idé att byta till M42 eller M44. Då kan man lyfta ur M40 och ha stående till det är dags för besiktning, när man bara lyfter i den igen.

Ok, tack. Bra fakta. Vet bara att kamremsbytet kostade typ 8000 hos BMW när jag hade en E30 318, billigast var Mekonomen Bilverkstad som skulle ha typ 5000-6000. Inte kul vart 4000:e mil wink

Svarte_Orm
14 maj · 2 180 Inlägg
#6

JN1975 skrev:

Svarte_Orm skrev:

JN1975 skrev:
Är det inte lika bra att byta till en M42, oavsett om du ska bygga turbo eller inte? Dvs 1,8 IS-motorn med 16v och kamkedja. Bara där får du väl typ 40hk gratis, och slipper M40 som har en känslig kamrem som är svår/dyr att byta. Tror BMW satte ner kamremmens bytesintervall på M40 till 4000mil för de går av så ofta, tyder på att den är rätt klen och nog inte så bra att kombinera med en tufft körd turbo-motor.

Nja, grejen med M40 är att toppen är felkonstruerad så det rullar för tungt och remmen slits ut i förtid, det är därför de satte ner intervallet. Kamaxeln och lyftarna slits också ut i förtid. Det var den motorn som fick BMW att överge kamremmarna helt och hållet. Men förutom det är M40 ingen dålig motor.

Men annars är det en ganska bra idé att byta till M42 eller M44. Då kan man lyfta ur M40 och ha stående till det är dags för besiktning, när man bara lyfter i den igen.

Ok, tack. Bra fakta. Vet bara att kamremsbytet kostade typ 8000 hos BMW när jag hade en E30 318, billigast var Mekonomen Bilverkstad som skulle ha typ 5000-6000. Inte kul vart 4000:e mil wink

Nej, det var jobbigt, blev ju i princip en gång om året. Men det var enkelt att fixa själv, gott om plats och inga konstigheter.

Kewin-E30
14 maj · 4 Inlägg
#7

JN1975 skrev:

Svarte_Orm skrev:

JN1975 skrev:
Är det inte lika bra att byta till en M42, oavsett om du ska bygga turbo eller inte? Dvs 1,8 IS-motorn med 16v och kamkedja. Bara där får du väl typ 40hk gratis, och slipper M40 som har en känslig kamrem som är svår/dyr att byta. Tror BMW satte ner kamremmens bytesintervall på M40 till 4000mil för de går av så ofta, tyder på att den är rätt klen och nog inte så bra att kombinera med en tufft körd turbo-motor.

Nja, grejen med M40 är att toppen är felkonstruerad så det rullar för tungt och remmen slits ut i förtid, det är därför de satte ner intervallet. Kamaxeln och lyftarna slits också ut i förtid. Det var den motorn som fick BMW att överge kamremmarna helt och hållet. Men förutom det är M40 ingen dålig motor.

Men annars är det en ganska bra idé att byta till M42 eller M44. Då kan man lyfta ur M40 och ha stående till det är dags för besiktning, när man bara lyfter i den igen.

Ok, tack. Bra fakta. Vet bara att kamremsbytet kostade typ 8000 hos BMW när jag hade en E30 318, billigast var Mekonomen Bilverkstad som skulle ha typ 5000-6000. Inte kul vart 4000:e mil wink

Ja det är de mest negativa med M40in bytte nyss kamrem och topp på den själv så det kostade mig bara ”bara” packningar. Men ska nog ändå fortsätta på min idé om att bygga turbo på M40in wink

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang