Öppna bakluckan - Audi a4 b7 sedan

Elias00a
25 maj 2019 · 3 Inlägg

Tjenare,

Har köpt en begagnad bil nyligen och har problem med att öppna bakluckan. Det enda sättet att öppna bakluckan är att hålla inne "bakluck-knappen" på bilnyckeln i 3 sekunder, samtidigt om bilnyckleln är i tändningen så går inte det heller...
Om jag har kört och sedan ska ta ut något snabbt från bagagen måste jag stänga av bilen, dra ut nycklarna, hålla inne knappen 3 sekunder och sedan sätta i nycklarna igen för att kunna starta bilen och köra iväg igen.

Är det någon som haft samma fel eller bara någon som kan lösningen? Visst kan jag använda bilen så här, men tycker det är lite jobbigt att tvinga stänga av bilen och dra ut nycklarna bara för att ta ut en liten sak från bagagen!

MammDiin
25 maj 2019 · 2 015 Inlägg

Om den funkar med knappen på nyckeln men inte när du själv försöker öppna den så tycker man det borde vara något fel med bakluckehandtaget, eller någon kabel till den eller kontaktyta som är dålig

Elias00a
25 maj 2019 · 3 Inlägg

MammDiin skrev:
Om den funkar med knappen på nyckeln men inte när du själv försöker öppna den så tycker man det borde vara något fel med bakluckehandtaget, eller någon kabel till den eller kontaktyta som är dålig

Ja alltså jag kan bara låsa upp bakluckan genom att hålla inne bakluck-knappen på bilnycklarna i 3 sekunder, och även det slutar fungera när bilnycklarna sitter i tändningen. Men öppna luckan när jag väl har låst upp den fungerar prima, samt den låser sig så fort jag stänger bakluckan smile

MammDiin
25 maj 2019 · 2 015 Inlägg

Så om du låser upp bilen med fjärren så är bakluckan fortfarande låst?

Elias00a
25 maj 2019 · 3 Inlägg

MammDiin skrev:
Så om du låser upp bilen med fjärren så är bakluckan fortfarande låst?

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232069/232069-63844939dfdeb36a3a2553ffd65179f1.jpg

När jag håller inne den knappen 3 sekunder låses bakluckan upp, men det funkar bara när jag håller i dem/alltså inte när de sitter i tändningen

Tobblek
15 juni 2021 · 2 Inlägg

Tjenare, gammal tråd men undrar om du fick till detta fel eller om någon annan har lyckats lösa detta? Har samma.. bytte öppnare men fick inte till problemet. Dock var den begagnad och kan ju inte svära på att den heller var hel.

Mossan1
17 juni 2021 · 2 733 Inlägg

Är det inte bara en knapp som aktiveras/avaktiveras med låst redp olåst?
Dvs ingen mekanisk kontakt mellan lås och bakluckeknapp utan en servomotor sköter mekaniska delen. Om sådan knapp fastnar intryckt (dvs aktiverad) uppstår sådana här bekymmer.
Mycket vanligt fel.

Tobblek
22 juni 2021 · 2 Inlägg

Ja precis, det är ju bara en elektrisk mikrobrytare som ska styra det hela. Men sen då, vars ska man felsöka? Känns som att det kanske är i låskistan som felet är, men jag kunde inte hitta något konstigt där heller när jag kollade sist. Kostar ju inte mycket att köpa en från skroten, men det skulle ju vara kul att lära sig något istället för att bara öppna plånboken för att lösa alla fel big_smile

Mossan1
23 juni 2021 · 2 733 Inlägg

Tobblek skrev:
Ja precis, det är ju bara en elektrisk mikrobrytare som ska styra det hela. Men sen då, vars ska man felsöka?

Som jag skrev:
I strömbrytaren du trycker på.

Mossan1 skrev:
Om sådan knapp fastnar intryckt (dvs aktiverad) uppstår sådana här bekymmer.
Mycket vanligt fel.

Bryter och sluter den som den ska?
Ohm-mät med en multimeter på losskopplad brytare.

Senast redigerat av Mossan1 (23 juni 2021)

Xebers76
23 juni 2021 · 2 246 Inlägg

Man kan inte öppna bakluckan med motorn igång på en del moderna bilar. Läs instruktionsboken så ni förstår hur bilen är tänkt att fungera.

Brådhis * Voff voff *
23 juni 2021 · 10 206 Inlägg

Xebers76 skrev:
Man kan inte öppna bakluckan med motorn igång på en del moderna bilar. Läs instruktionsboken så ni förstår hur bilen är tänkt att fungera.

Har jag aldrig hört talas om. Vilka skulle det vara? Så man inte råkar köpa en bil som själv bestämmer när luckan ska vara låst utan att det går att påverka.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang