Byte av ventiltätningar Ford Focus FF -07

IIHenkeII
30 maj · 89 Inlägg
#1

Har börjat få rök ur avgasröret vid start, försvinner sedan vid körning. Har efter avstängning rök som kommer ur påfyllnadshålet. Vevhusventilationen har jag kollat. Bra kompression. Den drar ungefär 1 liter olja per 30 mil. Jag tror mer åt att det är ventiltätningar än oljeringar som är kassa. Hade oljeringarna varit kassa så hade röken varit konstant plus att kompressionen hade varit sämre. Eller?

Hittade ett klipp på youtube där dom byter ventiltätningar med toppen på plats;

https://youtu.be/2LvOPV01kI0

Har nu diktat ihop en manual. Kom med synpunkter! Har ingen aning om vad som sägs 17.45 i klippet..

* Blås rent motorutrymme och torka rent så mycket det går
* Lossa ventilkåpa
* Ställ motor i grundläge (Eller vad kallas det?) Cylinder 1 och 4 är TDC och 2 och 3 är BDC.
* Kontrollera så att kammarna står med spåren lodrätt på motsatt sida av kamdreven. (Ford ska ha något verktyg som gör att dom verkligen ligger exakt men har funderat på om man kan ta en plattjärnsbit istället)
* Sätt buntband igenom kamdrev och runt kamkedja så den inte kan falla av kamdrevet.
* Stick ner mejsel på kedjespännaren. Tydligen så ska man kunna se spännaren. Ska inte vara svårt att trycka tillbaka den. Sen har videoskaparen skrivit att mejsel får INTE lossna. Detta börjar kännas som en risky grej...
* Lossa på kamaxeldreven med en 22 och 24 nyckel. När man lossar kamkedjan så får den inte lossa från vevaxeln. Vet inte än hur man ska minimera den risken..
* Fixa en pappskiva så man kan lägga upp alla delar snyggt, minimera risken för att montera ihop det fel.
* Lossa på det som håller kamaxel och kopparna som är ovanpå ventilen. Använd magnet!
* Börja trycka ihop fjädrarna. På cylinder 1 & 4 kan man trycka ner snöre som gör att ventilen inte ramlar ner, på 3 & 4 kan man köra med tryckluftsmetoden. Lägg i fyrans växel för extra säkerhet och att bilen står i backen. Använd magnet för att plocka knaster och bricka.
* Använd en tång för att dra ut ventiltätningen. Tänk på dom olika färgerna. Brun för avgas och grön för insug. (Finns vissa tänger med tänder på, inte hittat några än dock. Finns det något annat bra tips?)
* Montera nya ventiltätning, använd fett. (Vad för fett) Sätt en bit av ett sugrör över ventilen och elda i en änden så den krymper över ventilens kant. Detta gör att när du ska trycka på den nya ventiltätningen så skadas den inte. Vissa får slå ventiltätningen på plats och andra trycker den på plats med tången. (Tians långhylsa verkar vara populär?)
* Montera tillbaka fjäder, bricka och knaster. Använd en smal träpinne för att fixera knastret. Kan funka med monteringsfett. Repeat X15
* Montera tillbaka kopparna ovanpå ventilen.
* Montera tillbaka kamaxeln, häll lite olja mellan kopparna och kamaxeln och i spåren.(nån speciell olja?)
* Dra åt det som håller kammarna lite lätt. Se till att spåren i änden på kamaxeln ligger lodrätt.
* Montera tillbaka kamdreven.
* Momentdra allt. (Ska plocka fram exakta moment)
* Montera tillbaka ventilkåpan med ny packning. Momentdra.
* Lossa på kamkedje spännaren, det är det som görs 17.45. Lossa och sen skruva åt igen.
* Starta. Kör. (Eller? Inkörning?)


Det som behövs:
* Tryckluft
* Koppling för tändstiftshålet
* Ventiltätningar
* Ventilkåpspackning
* Tång
* Kompressionsverktyg för ventilfjäder.

Senast redigerat av IIHenkeII (10 juni )

M123
30 maj · 665 Inlägg
#2

Vad sa komp-provet?
Slog du även i några droppar olja i loppet och tog ett nytt prov för att jämnföra skillnaden?
Jag har svårt att se en bil kan ta 1 liter på 30 mil utan att du lägger blårök hela tiden och inte bara vid start. Det är väl så att du vid start får mer olja samlat i loppet isf och ser det mer påtagligt.

Innan du river någonting ta nya prov (med och utan droppar olja)  så du inte byter tätningarna i onödan och så inte du har ett grövre problem på halsen som fortfarande är där efter bytet.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
IIHenkeII
30 maj · 89 Inlägg
#3

Hade 140 psi på alla så la ingen ny olja, kanske borde göra det ändå? Viss ökning kommer det bli men vad är godtagbart? 10-15 psi?

Vid just start så lägger sig oljan vid ventiltätningarna och kommer förbi. Efter bara en kort stund så syns ingen rök alls ut i bak. Aldrig haft någon bakom när jag kört men tittat bakåt medans sambon körde och aldrig sett något.

Senast redigerat av IIHenkeII (30 maj )

zzr94092
30 maj · 2 902 Inlägg
#4

Tror inte heller att enbart ventiltätningarna kan göra att det går åt 1liter på 30 mil..Att kompen är hög kan nog mer bero på att topp o kolvtopp är en massa sot/koksavlagringar  på.

IIHenkeII
30 maj · 89 Inlägg
#5

Så vad hur mycket högre komp kan visa det då?

Att det ryker ur påfyllnadslocket då? Tyder inte det att det trycker förbi ventiltätningen?

M123
31 maj · 665 Inlägg
#6

Att det ryker lite, notera lite från en varm motor är inget konstigt men om du har flås så är det ett dåligt tecken lika om den har mycket rök. (Påfyllnadsröret)

Hur mår vevhusventilationen?
Är motorn blöt vid ventilkåpan?

Anledningen var med att testa med olja vid provet var om den blir lika konstant mellan cylindrarna när olja hjälper att täta ringarna och på så sätt utesluta om något kommer förbi dom underifrån.
Olja är ju något man kan ta hjälp av med att utesluta varför man förlorat komp normalt.

Sen är det verkligen 14 PSI och är det lika över alla burkarna eller?

Senast redigerat av M123 (31 maj )

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
IIHenkeII
31 maj · 89 Inlägg
#7

Jag tycker att det är bra flås när motorn är igång i påfyllnadslocket, mer än vad jag varit med om tidigare. Sen med röken är när jag stängt av bilen. Har jag inte heller sett förut.

Vevhusvent är igenomgången och rengjord. Sitter en ventil som kan bli dålig men den är ny och var inte dålig innan. Mycket sörja i insug och överallt...

Inte blöt vid ventilkåpan eller på tändstiften.

Jag är med på komptestet med olja. Men det var 140 psi på alla. Har hört att en del är nere på 70-90. Då kan jag förstå att olja kan ge ett mer vägledande svar. Men om jag lägger i lite olja så kommer kompet bli högre, oavsett, för det gör att det tätar bättre men vad är godtagbart?

Kollat runt lite och mellan 125-170 är OK.

Senast redigerat av IIHenkeII (2 juni )

jaka54
31 maj · 3 045 Inlägg
#8

Hej!
Det är inte så att du har en trasig topplockspackning? 1lit olja på 30 mil låter väldigt myket.
Hur ser "kylarvattnet" ut? Rosa och klart eller brunaktigt? skiftar nivån i expansionskärlet från kall motor till varm?

IIHenkeII
10 juni · 89 Inlägg
#9

Har testat ett tag och jag slår till på ca 1 liter/50 mil. Kylarvattnet ser bra ut. Inget konstigt.
Körde i en lång nerförsbacke och motorbromsa. När jag sen kom ner för backen och la gas så blev det världens rökmoln bakom. Tydligen ska detta vara en tydlig indikation på ventiltätningar.
Har kört i lite Lucas Oil, Stop Leak. Prövar lite mirakelmedel medans jag väntar på sommaren.
Vad tror ni om manualen??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni · 9 745 Inlägg
#10

Testa att ställa sig på 3000rpm och håll kvar där en stund.. Varit med om att ringlande spricker och släpper ifrån sig rejält med olja under vissa förutsättningar men kompresionen är perfekt har själv kört ras på 2 motorer så.. En volvo 850turbo och en 850 2.5se 10v

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
zzr94092
11 juni · 2 902 Inlägg
#11

Byt ventiltätningarna först innan du river motorn..

IIHenkeII
11 juni · 89 Inlägg
#12

Growe; Ryker endast vid uppstart men ska pröva att lägga mig på lite olika varv.
Zzr94092; ja det är det jag har tänkt

Senast redigerat av IIHenkeII (11 juni )

Meaganeowner
11 juni · 1 877 Inlägg
#13

IIHenkeII skrev:
Så vad hur mycket högre komp kan visa det då?

Att det ryker ur påfyllnadslocket då? Tyder inte det att det trycker förbi ventiltätningen?

Den olja som ev trycks förbi ventilskaften, orsakar knappast rök från påfyllnadslocket. Detta p g a att läckande olja hamnar i cylindrarna.

Min tro är att oljeskrapringarna är kassa.

IIHenkeII
18 juni · 89 Inlägg
#14

Den röken jag skriver om är med motorn avstängd. Kanske är lite överkurs men man letar ju efter minsta lilla symtom att gå på.

Var och gjorde avgasprov igår och dom var perfekta liksom besiktningen i mars iår. Sjukt.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang