Kylarvätska Försvinner

jahaokej
5 juni 2019 · 3 Inlägg

Hej, har en s70 där kylarvätskan försvinner av okänd anledning, fungerade bra i ett par dagar efter jag bytt expansionskärl men nu började varningslampan lysa av okänd anledning och kärlet helt tomt, motorn kokade inte som tur är och oljan ser fortfarande ok, vad kan det vara? topplocket skulle vara det värsta men vad är andra vanliga ställen att checka?

Kan vara bra att nämna att det fungerat bra ända fram tills nu, vilket har varit ca en vecka sen byte men idag vart det en längre tur ca 2 timmar non stop och den började lysa precis när jag kommit hem.

Senast redigerat av jahaokej (5 juni 2019)

FrejaT
5 juni 2019 · 33 Inlägg

Vattenpump? Läckande packbox?

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 juni 2019 · 14 041 Inlägg

jahaokej skrev:
Hej, har en s70 där kylarvätskan försvinner av okänd anledning, fungerade bra i ett par dagar efter jag bytt expansionskärl men nu började varningslampan lysa av okänd anledning och kärlet helt tomt, motorn kokade inte som tur är och oljan ser fortfarande ok, vad kan det vara? topplocket skulle vara det värsta men vad är andra vanliga ställen att checka?

Kan vara bra att nämna att det fungerat bra ända fram tills nu, vilket har varit ca en vecka sen byte men idag vart det en längre tur ca 2 timmar non stop och den började lysa precis när jag kommit hem.

Kanske det blir en stor pöl under bilen med den kylvätskeförbrukningen. Bara att krypa ner och titta under bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jahaokej
5 juni 2019 · 3 Inlägg

FrejaT skrev:
Vattenpump? Läckande packbox?

Ska kolla det

Vettemannen skrev:

jahaokej skrev:
Hej, har en s70 där kylarvätskan försvinner av okänd anledning, fungerade bra i ett par dagar efter jag bytt expansionskärl men nu började varningslampan lysa av okänd anledning och kärlet helt tomt, motorn kokade inte som tur är och oljan ser fortfarande ok, vad kan det vara? topplocket skulle vara det värsta men vad är andra vanliga ställen att checka?

Kan vara bra att nämna att det fungerat bra ända fram tills nu, vilket har varit ca en vecka sen byte men idag vart det en längre tur ca 2 timmar non stop och den började lysa precis när jag kommit hem.

Kanske det blir en stor pöl under bilen med den kylvätskeförbrukningen. Bara att krypa ner och titta under bilen.

/Benny

Njae, inga pölar men det är fullt möjligt att det läckt under färd antar jag vet inte riktigt annars vart det skulle ha tagit vägen om det inte dunstat på någe vis?

caromania Forummoderator
5 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Det kan läcka inuti bilen. Känn på mattorna framför fötterna mot torpeden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jahaokej
5 juni 2019 · 3 Inlägg

caromania skrev:
Det kan läcka inuti bilen. Känn på mattorna framför fötterna mot torpeden.

Tack allihopa, ska kolla på detta imorgon.
I övrigt är s70 något att lägga pengar på eller ska jag byta upp mig?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2019 · 17 466 Inlägg

Kan ha varit luft i systemet med. Kör en vecka till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
5 juni 2019 · 26 136 Inlägg

jahaokej skrev:

caromania skrev:
Det kan läcka inuti bilen. Känn på mattorna framför fötterna mot torpeden.

Tack allihopa, ska kolla på detta imorgon.
I övrigt är s70 något att lägga pengar på eller ska jag byta upp mig?

Det där är en fråga som bara du själv har svaret på.

Utan att vara elak men S70 är ingen "speciell" bil. Den börjar bli lite till åren och drar en hel del bränsle.
Men, är det ett fräscht exemplar och den är välskött och original så kan det också vara ett framtida samlarobjekt. (Har i alla fall läst detta i en tidning relativt nyligen).

Men som sagt, bara du kan avgöra om du själv ska lägga pengar på den eller byta till något annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang