Ledde motorrumstvätten till motorproblem?

d-b
10 juni · 179 Inlägg
#1

Lämnade in bilen på handtvätt på något garage där svenskkunskaperna var lite varierande men priset var lågt. De föreslog även en motorrumstvätt vilket jag nappade på utan att tänka efter närmare. Ca 5 mil senare börjar motorn bete sig konstigt och jag får diverse felkoder om feltändning i alla cylindrar resp lågt bränsletryck.

Har bara kört ca fem mil i det här skicket men när jag läste av felkoderna och alltså startade motorn från kallt så varvade den mellan minst 2000 varv och nästan motorstopp i en halvminut eller så innan den stabiliserade sig. Sedan gick den däremot som vanligt.

Kan det finnas ett samband? Hur illa är det som de använt högtryck eller så för motorrumstvätt?

Svarte_Orm
10 juni · 1 907 Inlägg
#2

Jag hade en gång en bmw 325i -91 som jag gjorde motortvätt på, inte med högtryck men med vanlig vattenslang. Den gick ojämnt 5-10 sekunder efter starten i ungefär ett halvår efter det, jag lyckades aldrig lista ut exakt var det var vatten men sedan försvann det av sig själv.

I ditt fall skulle jag börja med att ta reda på exakt vad som är fel, för att kunna avgöra om det är motortvätten som orsakade det. Det kan vara allt från en tillfällighet att det visade sig just då till att de bytt någon del mot en likadan som var dålig.

torsen
10 juni · 3 194 Inlägg
#3

Jag brukar, men inte alltid, tvätta MC- och bilmotorer med CRC 5-55 + pensel och trasa samt ev SVAG tryckluft.
Skulle ALDRIG riskera motorproblem som följd av högtryckstvätt på de elektriska kopplingsstyckena.
Om jag någon gång, efter dränkning i lervatten, först spolar av med kallt vatten, så behandlar jag ALLTID alla elektriska kopplingsstycken med CRC 5-56 efteråt.
Högtryckstvätt i ett motorrum är en styggelse!

LocKtar Herr
10 juni · 1 684 Inlägg
#4

Förmodligen har vattnet hamnat kring tändspolar

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
ProXem Hobby Fotograf
10 juni · 625 Inlägg
#5

Motortvättar mina bilar cirka 1 gång i månaden och har gjort i 10 års tid, haft problem 1 gång. Och då var det som LocKtar skrivit, kommit in vatten vid tändspolarna.

Har du en någorlunda modern bil och inte sprutar med högtrycken 10cm från kontaktstycken så ska det inte vara några problem att göra en motortvätt.

d-b
måndag 17:06 · 179 Inlägg
#6

Märkligt nog verkar ju seriösa (?) biltvättar till och med explicit nämna högtryck vid motorrumstvätt, se tex

http://tullingebilspa.se/prislista/


Verkar ju konstigt att de skulle göra det om det vore dåligt eller högrisk?

zemet
måndag 17:37 · 3 376 Inlägg
#7

d-b skrev:
Märkligt nog verkar ju seriösa (?) biltvättar till och med explicit nämna högtryck vid motorrumstvätt, se tex

http://tullingebilspa.se/prislista/


Verkar ju konstigt att de skulle göra det om det vore dåligt eller högrisk?

Står ju dock på sidan du länkade där man såg priserna:

Motorrumstvätt enling överenskommelse: (Vi ansvarar ej för eventuella störningar vid motortvätt.)
Avfettning av motorrum, insida av huv och sidor samt högtryckstvätt

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang