Köpråd VW Scirocco, lite rost...?

Spearhead
14 juni 2019 · 23 Inlägg

Tjena,

Idag var jag och provkörde den här Sciroccon som jag är intresserad av. Men jag noterade en liten rostbubbla på nån halv centimeter på ena framflygeln. Bilen var fin i övrigt och kändes bra att köra, men nu skulle jag vilja ha lite råd om hur jag bör resonera.
Hur fort sprider sig rosten när den väl börjat komma? Tror ni man kan komma undan med att bara fixa en liten bubbla och få processen att avstanna?

Eller är jag för kinkig? Hur skulle ni se på detta? Tror ni det kan vara ett bra köp trots detta?

https://www.blocket.se/stockholm/Volksw … 11&w=3

zzr94092
15 juni 2019 · 4 369 Inlägg

Kan det ha varit en galvblåsa du sett?
Ingen här kan veta vad du såg och om det är allvarligt, en bild vore bra

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juni 2019 · 17 345 Inlägg

Av erfarenhet säger jag att när väl rosten fått fäste är det svårt att få processen att avstanna. Beror på hur länge du tänkt behålla bilen. För den kommer tillbaka.

TS bör även vara medveten om att 2.0TSI kanske inte är den mest driftsäkra motorn på marknaden och att den kan behöva repareras lite då och då. Notera: Kan.

Byt olja varje år!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Spearhead
15 juni 2019 · 23 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan det ha varit en galvblåsa du sett?
Ingen här kan veta vad du såg och om det är allvarligt, en bild vore bra

Ja, en typisk galv- eller rostblåsa. Tyvärr tog jag inget kort på den, men de var en sådan typisk osymmetrisk bubbla under lacken på ca en halv centimeter.
Jag blev väldigt intresserad av bilen i fråga men det kändes inte så kul när jag upptäckte denna lilla blåsa. Den lär ju bara växa över tid och har rosten väl börjat krypa sig på kan det ju vara väldigt svårt att bli av med den. Vet inte om jag är för kinkig, eller om detta faktiskt skulle kunna vara en "deal breaker"...

Spearhead
15 juni 2019 · 23 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Av erfarenhet säger jag att när väl rosten fått fäste är det svårt att få processen att avstanna. Beror på hur länge du tänkt behålla bilen. För den kommer tillbaka.

TS bör även vara medveten om att 2.0TSI kanske inte är den mest driftsäkra motorn på marknaden och att den kan behöva repareras lite då och då. Notera: Kan.

Byt olja varje år!

Har ingen exakt tidplan för hur länge jag har tänkt ha bilen, men ju längre desto bättre. Minst 5 år lär det bli i alla fall. Därför känns det vanskligt med bubblan jag upptäckte. Lackar man om framskärmen blir man ju av med problemet tillfälligt, men som du säger är ju risken stor att det kommer tillbaka, eller reda är på gång på andra ställen också.

Jag är medveten om vad som rapporterats ang. TSI motorerna, 2.0:an verkar vara den som klarat sig bäst dock, och just denna har god servicehistorik och i min eventuella ägo kommer den också få den kärlek den behöver.

spillolja
15 juni 2019 · 4 009 Inlägg

Det är en 10 år gammal bil, så någon form av rost finns alltid, hur ser den ut undertill ?
kanske ska man göra en rostskyddsbehandling http://www.dinitrolcenter.se/Dinitrol_TKD

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 juni 2019 · 4 917 Inlägg

När jag besiktigade min gamla riskokare så sa besiktaren att "dom ser bra ut, men rosten tar dom tillsist   "
Så det är väl bara att agera som vid en brand..Ju fortare du agerar destu snabbare får du kontroll över läget..smile
Det enda jag reagerar över är priset på en 10 år gammal bil..
Det är ju bara en förklädd folkavagn. .
Se till att pruta ner den 15k åtminstone och sparka lite på däcken..smile
Truta gärna lite med munnen och skaka lite på huvudet så ska du nog få se att du ror hem ett lägre pris. .smile
Är man alltför angelägen så blir det till att bli blåst på några tusenlappar..sad
Sist jag köpte bil så sa säljarn att " du var mig en jevel till att göra affärer med   "smile
Ärligt talat så hade jag själv inte givit mer än max 50 lakan för kärran, men det är ju jag det..

Senast redigerat av insidan (15 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Spearhead
15 juni 2019 · 23 Inlägg

insidan skrev:
När jag besiktigade min gamla riskokare så sa besiktaren att "dom ser bra ut, men rosten tar dom tillsist   "
Så det är väl bara att agera som vid en brand..Ju fortare du agerar destu snabbare får du kontroll över läget..smile
Det enda jag reagerar över är priset på en 10 år gammal bil..
Det är ju bara en förklädd folkavagn. .
Se till att pruta ner den 15k åtminstone och sparka lite på däcken..smile
Truta gärna lite med munnen och skaka lite på huvudet så ska du nog få se att du ror hem ett lägre pris. .smile
Är man alltför angelägen så blir det till att bli blåst på några tusenlappar..sad
Sist jag köpte bil så sa säljarn att " du var mig en jevel till att göra affärer med   "smile
Ärligt talat så hade jag själv inte givit mer än max 50 lakan för kärran, men det är ju jag det..

Jag tyckte i och för sig att priset såg ut att vara ganska lågt satt för den typen av bil. De med 2-litersmotorer går vanligtvis för över 100 000 verkar det som. Men självklart ska jag pruta om jag väljer att besöka dom igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juni 2019 · 17 345 Inlägg

insidan skrev:
När jag besiktigade min gamla riskokare så sa besiktaren att "dom ser bra ut, men rosten tar dom tillsist   "
Så det är väl bara att agera som vid en brand..Ju fortare du agerar destu snabbare får du kontroll över läget..smile
Det enda jag reagerar över är priset på en 10 år gammal bil..
Det är ju bara en förklädd folkavagn. .
Se till att pruta ner den 15k åtminstone och sparka lite på däcken..smile
Truta gärna lite med munnen och skaka lite på huvudet så ska du nog få se att du ror hem ett lägre pris. .smile
Är man alltför angelägen så blir det till att bli blåst på några tusenlappar..sad
Sist jag köpte bil så sa säljarn att " du var mig en jevel till att göra affärer med   "smile
Ärligt talat så hade jag själv inte givit mer än max 50 lakan för kärran, men det är ju jag det..

Som en handlare som ringde till mig en gång då han precis bytt in en högmilare:
- Tjena, är du sugen på en stampad Golf?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
17 juni 2019 · 4 009 Inlägg

Man kan fråga om handlaren gör något på priset, vinterhjul etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Ivel skrev:
TT? FAB!!

Tja, det var ju bara min egen åsikt..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
17 juni 2019 · 4 369 Inlägg

När skrev TS något om TT?

Greenhorn
17 juni 2019 · 399 Inlägg

Förbennat sköna rattar har de i alla fall... sitter en Scirocco ratt D  nu i kärran,
den sitter i årsmodellerna 2009 - 2014

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228543/228543-e54ed1e7a08ddb89bf75ca85cb9e9512.jpg


Dock har jag ersatt VW märket med locket från General dosa, sitter fint som snus. big_smile

Senast redigerat av Greenhorn (17 juni 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang