Hur petiga är dom på uppkörningen ?

T-Ruud
20 januari 2007 · 53 Inlägg

Hejsan, snart är det dags för uppkörning, men efter att ha läst igenom alla trådar som handlar om det så har jag fått en känsla av att dom är riktigt hårda med att precis allt måste vara rätt.

Såg någon som hade gjort allt perfekt förutom att han stannade snett vid en stoppskylt och vart kuggad pga det.  Eller någon som endast hade för dålig uppsikt i en rondell.

Kan dom verkligen vara så hårda med att precis allt måste vara perfekt ? Eller har man små felmarginaler?

Kan lika gärna passa på att fråga, är det något moment som är extra viktigt att kunna ?

Mvh Tomas

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
20 januari 2007 · 285 Inlägg

Är det bra om de som inte kan köra bil får körkort?

zortep
20 januari 2007 · 911 Inlägg

Tydligen är dom jävligt petiga mot mig sad fattar inte hur min polare fick kortet och inte jag och jag har gjort uppkörninen 2 gånger nu och failat och fått anmärkningar på nått så väldigt oviktiga saker :@ !  har uppkörning på torsdag igen !

pic up the phone, wazzzaaa
Fimpha
20 januari 2007 · 557 Inlägg

Privatist: Dom kollar mycket noga på hur du kör och hur du plasserar dig osv. Dom har koll på precis allt.

Körskola: Dom är inte alls lika hårda, dom vet att en körskola inte ger dig en chans till en uppkörning om du inte är redo för det.

Sen beror det ju på vilken sorts person du har att göra med när du gör uppkörningen, sånt varierar väldigt mkt. Men du bör vara 100% säker på. Högerregeln, Rondeller, Mkt koll i speglarna (Överdriv gärna), Backning runt hörn, Hastigheten.

//Jerry
T-Ruud
20 januari 2007 · 53 Inlägg

whitesnake skrev:
Är det bra om de som inte kan köra bil får körkort?

Självklart är det inte bra, men jag menade att om man har perfekt på allt förutom någon lite mindre viktig sak, som t.ex. hur man placerar sig på vägen.   Då kan man ju köra, bara att man gjorde ett litet litet misstag.

Men det är skillnad på att köra privat och på körskola alltså, jag går ju ioch för sig på körskola, men det låter iallafall lite konsitgt att dom skulle bedöma körningen på olika sätt.

John87 Stolt Volvoägare
20 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Tänk på att dom kollar allt. Verkligen ALLT.

Kan du inte köra bil så får du inte körkort, that's it.

Angående placering på vägen så är det viktigt. Dom kuggar dig om du inte kan placera dig rätt. Du ska kunna visa tydligt för alla andra på vägen vart och hur du ska köra med vart du ligger på vägen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MaxB
20 januari 2007 · 135 Inlägg

Jag fick mitt körkort idag, bra att tänka på är följande;

Döda vinkeln, högerregeln, rondeller, att titta i speglarna konstant nästan.
En väldigt bra beskrivning på hur man ska vara vid en uppkörning är att man ska vara nyfiken på allt, titta efter och så men man skall ej fastna med blicken! smile

Lycka till smile

Paddee636
20 januari 2007 · 283 Inlägg

Alla mina polare som har tatt körkort nyligen säger att dom inte är alls lika noga som körskolelärare utan kollar på helheten och så att du kör säkert.

Lskno1
20 januari 2007 · 31 Inlägg

jag körde privat.
Klarade det galant på första.

Bättre en back i hallen än ett hack i ballen
Saab 900 s (1995)
John87 Stolt Volvoägare
20 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Lskno1 skrev:
jag körde privat.
Klarade det galant på första.

Gjorde jag med. Bara man tänker sig för och tar det lugnt så går det fint.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
dagg
20 januari 2007 · 657 Inlägg

dom gör en helhetsbedömning, misstag kan du göra.. men inte vilka misstag som helst=P så sade han som ja körde upp med innan ja körde upp.. tex inte stanna vid stopp plikt är ett rejält misstag. Man misster ju körkortet om man gör det med körkort(förutsett att snuten ser det)=P!
Å btw, lycka till!

xeon
20 januari 2007 · 1 Inlägg

jag har fått känslan av att dom kollar på helheten..   Har kört upp 3 olika behörigheter.

Dom vet om att du är närvös och ingen kör väll perfekt.

twin_cam Smålänning
20 januari 2007 · 7 877 Inlägg

Jag körde upp privat och tog den på första! Var bara avslappnad (försök iaf tongue ) och prata mycket, men inte stressigt, och håll koll i backspeglarna och på din placering.

Tänk på att om du inte stannar vid stopplikt, så klassar uppkörningsledaren det som en rödljuskörning. Kör du upp i en bil du aldrig kört förut - tala om det! Det gjorde jag, och då verkade det som om hon hade mer överseende med att det kunde gå lite ryckigt ibland.

Prata gärna om ditt intresse, t.ex bilar, många som är uppkörningsledare är intresserade av bilar. Fråga om tips på förstabil om du inte redan har en, gör attl för att slappna av.

Kort sagt - Se dig för och kör defensivt och förutseende så borde du klara det galant wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
janozbananoz
22 januari 2007 · 9 Inlägg

Placering på väg är inte alls oviktigt. Min erfarenhet (och jag är ju född på stenåldern dessutom...) är att många gör andra bilister osäker genom att placera sig fel. T ex NÄSTAN på vägren, man vet inte om man törs köra om.
Jag snackade med en inspektör en gång och han sa att man visst får göra mindre missar. Men det är ju hur som helst en bedömning, ungefär som i sport. Vem gillar en hockeydomare? ;-)

Råden att köra passivt är kanon! Ligg typ 10 km/h lägre än hastighetsbegränsningarna. Och som Jerry sa: HÅLL ÖVERDRIVEN KOLL I BACKSPEGLARNA!

Och sist, ett råd som jag fick när jag hade klarat busskortet (DE):
"Det är NU som du kan lära dig köra!"

Mycket sant!

tobi
22 januari 2007 · 562 Inlägg

jag undrar också hur petiga dom e men vafan anna personer är olika? dom är olik apetiga så det går nog ej å säga att alla är petiga på detta osv osv

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
John87 Stolt Volvoägare
22 januari 2007 · 4 913 Inlägg

tobi skrev:
jag undrar också hur petiga dom e men vafan anna personer är olika? dom är olik apetiga så det går nog ej å säga att alla är petiga på detta osv osv

Räkna med att dom kollar allt, så missar du inget.
Öva på allt, så att inget känns lite svårare eller jobbigare än det andra. Och är det nåt som känns lite jobbigare så öva mer på det. Enkelt egentligen.

Sen är ju dom också människor, och har sina dagar. Men räknar man med att dom är stenhårda så går det bra smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Master_J Stålmannen
28 januari 2007 · 465 Inlägg

När jag körde halkan så berättade dom där att en person kuggat för att han inte justerade nackstödet. :S

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
gamlingen
28 januari 2007 · 5 198 Inlägg

Master_J skrev:
När jag körde halkan så berättade dom där att en person kuggat för att han inte justerade nackstödet. :S

Tror du på det själv ?

tobi
28 januari 2007 · 562 Inlägg

Ja tror fan på de.. vissa personer är ju dumma i huvudet!..  (inte alla)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
dagg
29 januari 2007 · 657 Inlägg

gamlingen skrev:

Master_J skrev:
När jag körde halkan så berättade dom där att en person kuggat för att han inte justerade nackstödet. :S

Tror du på det själv ?

inte omöjligt.. me tanke på konsekvenserna av felinställt nackstöd vid krock. du lär knäcka nacken rätt lätt wink

Senast redigerat av dagg (29 januari 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang