2008 VW Passat 2.0 TDI, problem med avtagbar dragkrok.

Backlash
8 juli 2019 · 6 Inlägg

Hej,

Köpte en Passat i september och nu går den inte genom besiktningen för att det inte går att ta bort dragkroken. Det följde med två nycklar som går in i låset, men det går inte att vrida runt. Har försökt spraya med CRC, men den lossnar inte. Kan man evt borra bort låscylindern?

CC72
8 juli 2019 · 1 661 Inlägg

Smörj och slå på kroken så borde den förr eller senare lossna.

Backlash
8 juli 2019 · 6 Inlägg

Det är låstet som är problemet, inte själva dragkroken.

CC72
8 juli 2019 · 1 661 Inlägg

Vad för drag? Lägg upp en bild istället då det finns olika varianter på hur man löser det.

simlar
8 juli 2019 · 5 508 Inlägg

Dra in en plåtskruv i låset och dra ut själva låscylindern, kapa av pinnen och knacka i cylindern igen.
Stöldskyddet är nu borttaget men kroket går då att ta loss och sätta dit som den ska igen, såvida inte själva kroken också rostat fast.

Detta är bekymret när man har kroken alltid monterad, avtagbar krok ska endast vara monterad då den används.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cuefa Ain't no place like home...
8 juli 2019 · 4 628 Inlägg

CC72 skrev:
Vad för drag? Lägg upp en bild istället då det finns olika varianter på hur man löser det.

Törs nästan garantera att det är ett vanligt Westfalia-drag som nästan samtliga dessa bilar fått monterat.

Det är inte ovanligt att låsen kärvar på dessa, dessvärre. Värme, och vilja brukar kunna lösa en hel del.
Våld brukar resultera i att man får köpa en ny krok då det, iaf från VW, inte finns några lösa delar till dessa krokar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
master_-
8 juli 2019 · 730 Inlägg

Jag brukar ha samma problem med min krok, dock till min saab.
Får in massa grus och smuts så jag brukar ta bort låskolven och rengöra den

Backlash
20 juli 2019 · 6 Inlägg

Det löste sig med en plåtskruv. Tackar!

Backlash
22 juli 2019 · 6 Inlägg

Bilen gick inte genom besiktningen utan en låscylinder. Problem nummer två är att bilen är reggad med fast dragkrok. Det är en Westfalia. Går den att bygga om till en fast dragkrok utan att det kostar skjortan?

simlar
22 juli 2019 · 5 508 Inlägg

Backlash skrev:
Bilen gick inte genom besiktningen utan en låscylinder. Problem nummer två är att bilen är reggad med fast dragkrok. Det är en Westfalia. Går den att bygga om till en fast dragkrok utan att det kostar skjortan?

Därför knackar man in låscylindern igen efter man kapat av själva låspinnen så ser det omodifierat ut, för något krav på fungerande stöldskydd finns det ej.
Enda gången fungerande stöldskydd krävs är om stöldskyddet även fungerar som spärr för kroken.

Märkligt att den är reggad med fast krok men avtagbar sitter på.
Alla originalmonterade på dessa är avtagbara.

Ej godkänt att bygga om avtagbar krok till fast.
Antingen regga om till avtagbar elr köpa en fast krok och montera som gäller då i ditt fall.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang