Golf 5 Gti avgassystem probelm

ubbe86
13 juli 2019 · 15 Inlägg

Hej, jag har ett olidligt problem med min golf som knappt gör den körbar! Tidigare ägare har tagit bort/bytt bakre delen av systemet så bilen ska mullra mer. Men i vintras small det till under bilen utan orsak och därefter har det bildas fruktansvärd resonas ljud som växer ut i bilens chassi och skapar vibbrationen och skrammel i kupén.

Jag skulle behöva lyfta bilen och felsöka problemet bit för bit. Jag har försökt lokalisera problemet utan framgång. Alla fästena är hela och systemet "ser" helt ok ut. Inga skrammel från dämpare eller katalysator. Inga synliga lekage eller liknande. Men en sak som är intressant är att när man svänger vänster eller åker i rondeller är bilen betydligt tystare (dag och natt) för att sen återkomma med vrål när man rätar upp den.

Finns det någon vänligt själ som är villig att hjälpa mig lösa detta en gång för alla mot trevlig sällskap och godfika?


Tack
Ubbe

Mack Forum- och sitemoderator
13 juli 2019 · 26 111 Inlägg

Trist med bekymmer.
Funkar det inte att köra till en GDS-hall på någon mack i närheten, och låna en av deras lyftar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
ubbe86
13 juli 2019 · 15 Inlägg

Tack mack! Jodå de gör det, men jag lyckas tyväer inte lokalisera problemet själv. 😪

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Jag blev alldeles paff när jag upptäckte att det var fjädring mellan grenröret och den kraftigare delen av avgasröret fram.
Är det så på din kärra också?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ubbe86
13 juli 2019 · 15 Inlägg

insidan skrev:
Jag blev alldeles paff när jag upptäckte att det var fjädring mellan grenröret och den kraftigare delen av avgasröret fram.
Är det så på din kärra också?

Jaha! Syftar du på flexröret närmst motorn? Va det av då eller lekage?
Hade du liknande missljud?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Nä, det är typ gjutjärn , men ändå  verkar det fjädrande, för det finns 2 st fjädrar , typ ventilfjädrsr som ligger dragna över  bultarna som  håller ihop eländet. ,

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ubbe86
13 juli 2019 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224823/224823-80cc026c720aa5e04448780a592cab41.jpg

Är det det fästet du syfta på som va dåligt? Se bild (mitten)

MammDiin
13 juli 2019 · 2 016 Inlägg

insidan skrev:
Nä, det är typ gjutjärn , men ändå  verkar det fjädrande, för det finns 2 st fjädrar , typ ventilfjädrsr som ligger dragna över  bultarna som  håller ihop eländet. ,

Fjädrarna trycker väl ihop skarven och skruvarna håller spänningen på fjädrarna...

Har du kollat så inget ligger an mot avgassystemet och orsakar oljud, exempelvis något skydd mot värmen som lossnat i något hörn?
Har du testat skaka på avgassystemet och se om det tar i någonstans?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang