Skitkylare?

lekman
15 juli · 73 Inlägg
#1

Var tvungen att byta kylare på min audi 100tq -90. Den gamla som gett upp verkar ha varit bilens original, snart 30-år gammal.

Plockade dit en eftermarknadskylare från Danska Nissens, men vafffaaa, den är ju klen som om den var gjord av papper. Passade bra i bilen och kyler väl sådär, när man ligger på motorvägen i sommarvärmen så får fläkten gå in o hjälpa till med kylningen o det känns väl sådär, bara.

Men, det som egentligen stör mej är det ju är så klent gjord. Jag åker ofta i skogarna mellan Värmland och Dalarna och är van att kunna köra på både väg och sånt som nästan inte kan kallas för väg, men sen jag hängde dit denhär kylaren så har jag kört väldigt mycket lugnare, tror att kylaren kommer att skaka sönder direkt pga tyngden av kylfläktsmotorn. Ska jag hänga dit en avlastande upphängning i bakkant av kylfläkten? Eller oroar jag mej i onödan? Nån som har erfarenheten att en sånhär papperskylare inte håller för lite skogsvägsåka?

zzr94092
15 juli · 2 946 Inlägg
#2

Eller så kontaktar du den du köpte kylaren av.

lekman
15 juli · 73 Inlägg
#3

Nja , har haft den ouppackad i flera år, två tre år. Reklamera går nog inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juli · 12 048 Inlägg
#4

Har du spolat ur kylsystemet?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
jaka54
15 juli · 3 075 Inlägg
#5

Hej!
Danska företaget Nissens ska väl ändå var lite av kvalité?! Har för mig det i alla fall. Har använt två av deras kylare i min Audi 100 2,0E -89:a (den första strök med i en krock för ca 10 år sedan).
Är den har du 57cm lång (till RT motorn) eller den längre 61,7 cm (till MC -2 (turbo))?

lekman
16 juli · 73 Inlägg
#6

Det är en längre kylare till en MC-motor. Har haft en likadan kylare tidigare till en av mina tidigare tq och den kylde oxå lite klent. Det gick inte att ligga i högre farter än 170 kontinuerligt i sommarvärmen utan att den stegrade i temp. Den kylaren skakade sönder för mej i förtid och är borta sen länge. Vet inte vad jag tänkte på när jagköpte den kylare jag har nu, att priset var hyfsat lågt kanske?
Andra som haft erfarenheten att tunna kylare som denna inte pallar med rent mekaniskt?. Bör jag försöka montera fläkten i en separat ram?

Svarte_Orm
16 juli · 2 117 Inlägg
#7

lekman skrev:
Det är en längre kylare till en MC-motor. Har haft en likadan kylare tidigare till en av mina tidigare tq och den kylde oxå lite klent. Det gick inte att ligga i högre farter än 170 kontinuerligt i sommarvärmen utan att den stegrade i temp. Den kylaren skakade sönder för mej i förtid och är borta sen länge. Vet inte vad jag tänkte på när jagköpte den kylare jag har nu, att priset var hyfsat lågt kanske?
Andra som haft erfarenheten att tunna kylare som denna inte pallar med rent mekaniskt?. Bör jag försöka montera fläkten i en separat ram?

Glöm inte att köpa en sån där frontbåge för stora jeepar så du klarar att köra på en älg på dina 170km/h-turer längs norra värmlands skogsvägar.

lekman
16 juli · 73 Inlägg
#8

170 tillhörde inte vanligheterna, men noterade vid ett tillfälle att det inte gick. Ute på de riktiga skogsvägarna är det väl lite lägre hstigheter som gäller. Sen den nya kylaren blev monterad har jag ägnat mej åt att mer eller mindre krypa fram för att kylaren ska hålla, beroende av bilen som jag är

jaka54
16 juli · 3 075 Inlägg
#9

Hej!
Och du har monterat nya gummikuddar?  -Två undertil  och en upptill!

lekman
16 juli · 73 Inlägg
#10

Kör med de gamla, tyvärr

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang