Well gott folk!
Igår var jag så trött så jag somnade av en stund i soffan efter att ha kommit hem.
Sånt gör mig förbannad!
Så vad gör man då?
Man skruvar växellåda såklart!
Började med att lossa "overdrive"-huset. Den här delen är alltså vad som gör en äldre Chrysler-växellåda 4-växlad. Det här är hela fjärde växeln. Utan den är lådan i stort sett som en gammal 904-växellåda. Samma gäller för min nuvarande, som utan OD-delen skulle motsvara en 727-låda.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-940737b40353f92847ba8620903bbd85.jpg]()
Den här plattan aktiverar 4e växeln. Jag hade räknat med att den skulle vara skadad eller att tätningen runt den skulle vara defekt, men allt ser bra ut med den. 🤔
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-882f6551fe12630ca07d0e20191f5fda.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-af54b5d70b58304a94e35d716dedce2f.jpg]()
Jag saknar tänger för att få bort en del låsringar i lådan, men lite hann jag få isär i alla fall.
Det här är kopplingslamellerna för 1-2 växel.
Ser inte så dåliga ut även om en hel del material är borta på dem.
Stålringarna ser också ok ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c8f371c7bc83b5f70cb6a22df816e7ef.jpg]()
Betydligt värre var det med overdrive-kopplingarna...
Som synes är nästan allt friktionsmaterial borta, skivorna är släta och hala.
Även stålen är väl blånerade av värme, så här har det helt uppenbart slirat...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e14bd876dc560c69eab0a053c40dec29.jpg]()
För att få ut planetväxeln ur OD-huset måste denna kåpa lossas.
Det slutade med borren, för den här skruven blev slät av Bits-hylsan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a44758f3835ea05e9db7926eca5a4e9.jpg]()
Och denna bestämde sig för att käka upp den andra bits-hylsan... 🙄
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c82cb5ed982d679d57b9789f913cd39a.jpg]()
Jag fick bort kåpan, men där under sitter en sprängring som jag inte har verktyg för att få isär.
Fick ut planetväxlarna ur själva växellådan men glömde ta bild på dem.
Otroligt billiga enheter i stansad metall som bara vikts ned och svetsats.
Men allt ser än så länge helt och fint ut, med undantag för ingående axeln som ju visats upp tidigare.
Kommer fler bilder och förhoppningsvis får jag ur bakre trumman inom kort så jag kan hitta ett definitivt svar på varför 3an var sporadisk och 4an helt borta i den här gamla skrotburken till låda!
The archeological adventure continues...