Vilken scanner till Opel -97?

maratonic
21 juli 2019 · 90 Inlägg

Hej!
Skulle behöva läsa felkoder på en icke startande GM Ecotec-motor, på karossen står det Opel Astra (version F) men även Corsa och någon mer har samma motor. Det ska vara OBD2 men jag har förstått att det är väldigt olika på scannrar om de klarar att läsa av rätt så jag undrar ifall någon VET (inte gissar) en scannermodell som klarar att läsa den motorn korrekt?

Senast redigerat av maratonic (22 juli 2019)

maratonic
28 juli 2019 · 90 Inlägg

Kan hittills konstatera att varken en 6000-kronors VCDS för VW-gruppens bilar eller biltemas för 300 kr kan läsa den här bilen ("Linking ettor, faller to connect"). Vet inte om bägge är gjorda för CAN-bussen, som inte den här bilen har, tror att VW-scannern i alla fall är det.

Senast redigerat av maratonic (28 juli 2019)

spillolja
28 juli 2019 · 4 009 Inlägg

Den är inte OBDII, det behövs en märkesspecifik felkodsläsare  (OP-com ?)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
maratonic
28 juli 2019 · 90 Inlägg

spillolja skrev:
Den är inte OBDII, det behövs en märkesspecifik felkodsläsare  (OP-com ?)

Jaså, jag minns inte var jag läst det men fick för mig att alla bilar fr.o.m. -96 har OBD2?
Har läst att op-com ska funka, får kolla det också då.

spillolja
28 juli 2019 · 4 009 Inlägg

jag hade en VW Golf från 2000  fanns OBD2-kontakt men protokollet är inte OBD2, likadant med Renault Clio från 1999

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
maratonic
28 juli 2019 · 90 Inlägg

spillolja skrev:
jag hade en VW Golf från 2000  fanns OBD2-kontakt men protokollet är inte OBD2, likadant med Renault Clio från 1999

Ok tack, då går jakten vidare...

Betyder det att felkoderna betyder annat på Astra F (eller snarare Ecotec X16XEL) än de generiska OBD2-koderna?

Xebers76
28 juli 2019 · 2 246 Inlägg

Det är väl Tech2 som gäller på dem, eller är jag helt lost??

OBDII blev standard 1996... i USA

Här i sverige kom det några år senare, tidigt 00-tal nånstans

Senast redigerat av Xebers76 (28 juli 2019)

maratonic
29 juli 2019 · 90 Inlägg

Xebers76 skrev:
Det är väl Tech2 som gäller på dem, eller är jag helt lost??

OBDII blev standard 1996... i USA

Här i sverige kom det några år senare, tidigt 00-tal nånstans

-Ah, så det är försäljningslandet man ska gå på? Det är ju GM som har designat motorn, det skulle få en okunnig som jag att tro att deras motorer hade det från -96 även i Sverige men det är klart att de gör anpassningar för respektive marknad.

Har dock lyckats läsa felkoderna med hjälp av gem-metoden* och koderna verkar stämma in med de generiska OBD2-felkoderna jag hittat på odbcodes.com. Ett par av koderna finns inte ens i listan över koder för Astra F som jag hittat på http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod … es.htm#gm. Lite konstigt tycker jag.

*) sätt ett gem som brygga mellan pin5 och pin6 så börjar motorfelslampan att blinka fram koderna, se topbuzz-länken ovan.

Senast redigerat av maratonic (29 juli 2019)

maratonic
30 juli 2019 · 90 Inlägg

Ok, har nu testat att rensa koderna med metoden på http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod … es.htm#gm, d.v.s. sätta på tändningen i 5 sekunder och stänga av - 30 gånger i följd, men det funkade inte. Alla koderna är kvar. Finns det något annat sätt att släcka koderna utan GM-specifik scanner?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang