Defekt spridare? XC70 D5 2007

bengan87
22 juli 2019 · 583 Inlägg

Tjenare allihopa! Min traktor började jävlas efter motorvägen så den står på annan ort just nu och har inte kunnat läst några felkoder men jag tror en spridare är slut men rätta mig om jag har fel.

Körde motorväg och tog sen av just då lägger bilen av. Jag stannar och försöker och starta hinken men inget intresse fanns öppnar huvet och det luktar diesel. Ser även att spridare på cylinder 5 är fuktig med diesel. Testar och starta hinken igen och den hoppar igång, lyser lite med mobilen och ser även att det kommer diesel runt glödstiftet på cylinder 5.... kan det va så att spridaren på cylinder 5 står helt öppen och spyr diesel så den försöker tryckas ur med hjälp av kompen som blir?

Bilen går och starta men går väldigt oroligt

XC70 D5 185 hk

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juli 2019 · 13 644 Inlägg

alltså när spridaren är dålig så läcker den ner i cyl inte på utsidan.   inte så att den läcker i spridartätningen eller att något släppt.. dom blir väldigt svårstartade när dom läcker ut komp.    har hållt på med min gamla d5 rätt mycket med just läckande spridartätningar.  ska du riva grejerna se till att göra det ordenkligt. alltså fräsa tätningsytorna och allt med ett riktigt verktyg för att fixa spridarsäten till dieslar och se till att det är väldigt torrt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang