VW Golf GL EM motor. går ibland och ibalnd inte.

Ingensomvet
23 juli 2019 · 84 Inlägg

• Bilmodell
VW golf GL.  EM motor med förgasare.

• Årsmodell
83

• Miltal
Osäker

• Modifikationer på bilen
Inga modifieringar.


• Hur yttrar sig felet?
Rycker. eller går inte. Ända sedan jag köpte bilen har den gått bättre ibland och sämre ibland.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet är sporadiskt. Ibland går bilen och ibland inte.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
har renoverat förgasaren bytt förgasarfoten, tändspole, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytare, kondensator. Kamrem och spännare. har även letat efter uppenbara läckage. Har försökt göra tändningsinställning. Men bilen går bara innan markeringarna på svänghjulet om jag vrider fördelaren mot 0 när bilen är varm. så dör den direkt.
Efter jag bytte kamrem och startade bilen så gick den klockrent i ca 5 min sen tvär dog den. Och sen går den inte att få att gå bra längre. När motorn var kall och allt stod i noll så kunde man se nollan på svänghjulet med stroben. Men så fort bilen blir varm så kan man inte se markeringarna längre och bilen vill inte gå och går inte vrida fördelaren i närheten av markeringarna på svänghjulet utan att den dör.
Jag har kontrollerat säkert 20 gånger att kamaxel mellanaxel och vevaxel markeringarna står rätt när motorn är nollad..
och tändföljden ska vara rätt.

• Planerade åtgärder
Ska försöka mäta med vakuumet med vakumklocka.

Skulle vara mycket tacksam om någon hade tips som ledde mig i rätt riktning vid min felsökning.

Senast redigerat av Ingensomvet (24 juli 2019)

Ingensomvet
24 juli 2019 · 84 Inlägg

Har kanske hittat orsaken till mina problem med ett axelglapp upp och ned på ca 5mm i fördelaren. ska kolla närmre på det.

Utmarks-Loke
24 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Tänkte föreslå exakt det, jag hade det felet på en polo -84. Nu hade de väl inte samma motor men fördelaren kanske var samma. Jag köpte en hel fördelare på skroten för ett par hundralappar men det var länge sedan, de kanske inte har så gamla bilar längre.

Ingensomvet
24 juli 2019 · 84 Inlägg

Verkar vara lite svårare att få tag på fördelare nu. sad Finns inga nya. och på bildelsbasen så har de bara bilder på en modell som är till 16V vilket är helt fel. Har inte personligen varit och frågat på de lokala skrotarna angående fördelare. Men vet att de knappt har såna bilar längre. Är om de får in någon ny. Lutar åt att jag måste typ renovera den jag har.

Utmarks-Loke
24 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Jag kollade aldrig vad det var som glappade i min fördelare men förmodligen sitter det ett lager där inne som kanske är enkelt att byta. Och kullager brukar ha standarddimensioner som man kan köpa var som helst

zzr94092
24 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Troligen ett glidlager,inget kullager..

Utmarks-Loke
24 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Då får man skaffa oljebrons och en svarv och göra ett nytt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang