Kylarvätska försvinner i Audi

KentaW
28 juli 2019 · 1 Inlägg

Audi A3 2.0 TDI quattro. Årsmodell 2012, 13500 mil. För ett år sedan under extremhettan varnade den plötsligt för lite kylarvätska. Bara lite kvar i expansionskärlet. Fyllde på med glykol och vatten, men efter några dagar hade det försvunnit flera dl igen. Höll på så ett par veckor innan jag lämnade in den på service (det var ändå dags) och bad dem kolla kylarsystemet. De provade trycket och hittade inget läckage. Kunde vara topplock sa de, men det skulle ju bli dyrt. Gjorde inget då. Under hösten vintern och våren har jag bara behövt fylla på ett par gånger, men nu under sommarvärmen dricker den mycket mer igen. I förrgår tändes varningslampan efter en långkörning i värmen. Nästan helt slut i kärlet. Fyllde på. Men igår morse fick jag knappt igång den. Hackade igång på tredje försöket, sedan bolmade vit rök ur avgasröret. Körde i 5 min. Lät den stå ett tag. Startade och efter det ingen mer vit rök. Vi var långt hemifrån och har kört 30 mil, fyllt på kylarvätska en gång till pga att den minskat. Startade nu också, utan problem, ingen rök. Vad är felet tro? Är det topplocket eller kan det vara något mindre dyrt? Kan jag köra runt så här?

Senast redigerat av KentaW (29 juli 2019)

Fs123
17 oktober 2023 · 1 Inlägg

Hur blev de till slut ? Har samma problem med audi a6

simlar
18 oktober 2023 · 5 524 Inlägg

Har man tur är det avgaskylaren som läcker ut kylarvätskan i avgaserna.
Vanligare det än spricka i topp eller block i alla fall.

Slangmonterad motorvärmare är vanligt läckage, men brukar då synas vid provtryckning av kylsystemet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2023 · 13 734 Inlägg

även oljefilterförflyttaren/kylaren kan läcka på dom..    råkade ut för det på min polo 1.6tdi  vet inte hur audin är med 2.otdi men passaten har samma kylare/oljfilterförflyttare

det som händer är att den spricker och tätningen tätar när motorn är kall. och varm men just mellan kall och varm läcker den.. i mitt fall började det lite kryptiskt att bilen drog lite vatten mest under sommarn på vintern drog den aldrig något  men en dag så började det läcka ordenkligt.  10l på 3mil smile   först då gick det att se att det rann vatten efter blocket under filterförflytaren..   beställde en online för 500kr istället för 3-5k  på ockerställena smile  inte skitsvår att byta heller..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang