Rostborttagning, tips önskas

pejons
9 augusti · 8 Inlägg
#1

Jag har rost som jag har svårt att komma åt med verktyg. Finns i hörnen, vinklar och porer.
Önskar tips. Finns det något rostomvandlarmedel eller rostätare som fungerar?

M123
9 augusti · 732 Inlägg
#2

Är det hål?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
pejons
9 augusti · 8 Inlägg
#3

M123 skrev:
Är det hål?

Ja det ett par små hål men där är plåten dubbel och den innanför har inte hål.

M123
9 augusti · 732 Inlägg
#4

pejons skrev:

M123 skrev:
Är det hål?

Ja det ett par små hål men där är plåten dubbel och den innanför har inte hål.

Det enda seriösa då är att laga det med att ta bort den skadade plåten och svetsa i ny vid hål.

Är det trångt så nibbel, såg eller plasmaskärare.

Det finns egentligen inga bra genvägar vid rost om hål tyvärr.

Men vill du kan du väl lägga upp bild så slipper man gissa hur det ser ut och ge svar utifrån den istället.
Man målar ju upp en viss bild i huvudet och det stämmer väl inte alltid. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
9 augusti · 8 000 Inlägg
#5

Vad är syftet med lagningen? Är det en fin bil du ska behålla länge som renoveras eller är det en slit o slängkärra?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
9 augusti · 3 072 Inlägg
#6

Hej!
Är det "bara rost" som ska bort och du inte har tillgång till bläster så funkar Corroprotect rostborttagare (Autoexperten) skapligt (även om det tar dagar att få bort all svart gravrost).

pejons
9 augusti · 8 Inlägg
#7

Meningen är att bilen ska bli fin och bevaras. Vill få bort all rost innan svetsning och lack mm. Är lite rädd att blästring gör att blästersand stannar kvar på ställen man inte vill.

pejons
9 augusti · 8 Inlägg
#8

Det är utrymmet för tanken. Man kommer bara åt underifrån. 4 väggar runt och tak. Rosthålen på bild 4 är mot en balk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222901/222901-dbca8ab44115b411327cc9c9c206629f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222901/222901-662d660afbe49f870521c223bae73699.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222901/222901-a098d98fef79e3114d88d2199ff3e64e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222901/222901-32830ee244901f4e54852e69afe20fc7.jpg

Lockwood
9 augusti · 297 Inlägg
#9

Du har massor med plåt att byta. Det mesta är sönderrostat. Du måste få allt helt plåtrent om det skall bli bra. Byt plåt, i mina ögon behöver du byta uppåt 1 kvadratmeter.

jaka54
9 augusti · 3 072 Inlägg
#10

Hej!
Ja! Att byta all rostig plåt är enda lösningen! Bara börja kapa!

Senast redigerat av jaka54 (9 augusti )

caromania Forummoderator
10 augusti · 8 000 Inlägg
#11

Lugn och fin.

Innan du börjar kapa ska du ställa dig själv tre frågor:

1: Finns det färdiga plåtar som jag kan köpa och ersätta detta med? (Inklusive kapa ur donatorbil)

2: Om inte, klarar jag själv av att forma dessa plåtar så de passar?

3: Om svaret på fråga 1 och 2 är nej, hur ska jag då gå tillväga?

Du kanske redan är på fråga 3?

Mitt råd är att du tar det lite lugnt och funderar igenom vad arbetet innebär och vad du vill uppnå. Om du sätter vinkelslipen i bilen utan vidare kunskaper finns det en risk att bilen blir återvinning á 3kr/kg.

Å andra sidan är det fantastiskt kul att knacka, forma och svetsa plåt. Men det krävs tid, utrustning och en hel del talang.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
d24turbo
12 augusti · 25 Inlägg
#12

ta å slipa å ta å spackla och slipa och sen ta å lacka och klarlack glöm inte att slipa å lacka med färg på insidan ta plastidip å sprayar och ta galler på framsidan å baksidan också

Senast redigerat av d24turbo (12 augusti )

Lockwood
12 augusti · 297 Inlägg
#13

Spackla över den sönderostade plåten i syfte att få den att se bra ut är oseriöst. Tippar att om plåten var 0.9mm tjock ny så är den under hälften nu. Ni kan själva gissa vad det gör med styrkan/hållfastheten. Gör det ordentligt, har du inte möjlighet att byta plåt? Blästa bort all rost, kan göras aggresivt med ”sand” eller mer skonsamt med kolsyreis. Bli inte förvånad om plåten ser ut som en fin ”sil” efteråt. Vill du fuska ta genvägar så släng på nån rostätare, lacka sedan med nåt. Men spackla inte, det är en björntjänst i slutändan

Senast redigerat av Lockwood (12 augusti )

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
12 augusti · 3 531 Inlägg
#14

Jakas formidabla lösning är egentligen det enda rätta om man nu ska bevara och fixa till det ordentligt.
Allt annat är bortkastat, tyvärr..
Så fram med kapen och kapa bort det rostiga skräpet, är mitt eminenta tips tillsammans med jaka.
Det är ingen mening med att ha silkesvantar på sig när man ska ha det ordentligt gjort!

Senast redigerat av insidan (12 augusti )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang