Toyota Corolla 04 hackar och skakar (ordentligt) på ettans växel

Kalleno
17 augusti 2019 · 2 Inlägg

Jag har en Toyota corolla 04, bensin, 28000mil, kamkedja,
Som då och då hackar och skakar till riktigt ordentligt på ettans växel!
Detta sker kanske vart 10/20 stopp och start från ettans växel.
Enda räddningen från hackandet är att slänga sig på kopplingen för att sedan varva upp ordentligt och släppa kopplingen igen. (För att ta sig vidare)
Det är inget skak som kan ske om man bara har för låga varv och ska iväg, det låter som det är riktigt illa! Hjärtat i halsgropen hack å skak! Haha!
Sen går den som vanligt till det smäller till från ingen stans igen...

Inget märks på andra växlar, den rullar fint och går bra i lådan utöver detta.

Någon som kan tänka sig veta vad det kan vara?

Tack på förhand!
Kalle

Senast redigerat av Kalleno (17 augusti 2019)

Utmarks-Loke
17 augusti 2019 · 5 791 Inlägg

Att det kommer och går så där tyder väl på att det är något med tändningen, typ en dålig tändspole. Men det skulle också kunna vara tjuvluft, kanske en spricka i någon slang som öppnar och stänger sig lite.

Lockwood
17 augusti 2019 · 394 Inlägg

Nej, min gissning är inte "tändningsrelaterat" för då hade man kunnat reproducera problemet på övriga växlar med några enstaka gånger, vilket inte verkar vara fallet. Jag gissar på dåliga motor/växellådsfästen och eller en huggande koppling, dvs att du "kopplar" lite sämre ibland o får sakerna att komma i en form av självsvängning. Intermittent orolig tomgång just pga luft/vakum läckage är en annan rimlig möjlighet.

Kalleno
18 augusti 2019 · 2 Inlägg

Lockwood skrev:
Nej, min gissning är inte "tändningsrelaterat" för då hade man kunnat reproducera problemet på övriga växlar med några enstaka gånger, vilket inte verkar vara fallet. Jag gissar på dåliga motor/växellådsfästen och eller en huggande koppling, dvs att du "kopplar" lite sämre ibland o får sakerna att komma i en form av självsvängning. Intermittent orolig tomgång just pga luft/vakum läckage är en annan rimlig möjlighet.

Det där med dåliga kuddar/motorfästen har jag funderat på! Ska ta en kik på det! 👍 har bara vart med och bytt på en 240 innan men känns som att det kan se lite annorlunda ut på en corolla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang