FAQ: Vad bör man se upp med vad gäller bilar från VAG-koncernen.

Lockwood
18 augusti · 394 Inlägg
#1

Jag är inte inläst på VAG men har förstått att de har alla möjliga och omöjliga problem med allt. Fyll på med all info i denna tråd, högt som lågt. Allt är tillåtet, men vi håller oss till "fakta" (även "fakta" som inte kan styrkas), inga diskussioner utan mer i stil med "Problem med kamkedjan hos 1.4 liters motorn med motorbeteckningarna XXX, YYY, och ZZZ tillverkade mellan 1876  och 2019".

Jag kan börja, i positiv anda, med ett exempel på hur det kan se ut.

Min första VW hade vad jag googlat fram problem med bakhjulslager som kunde börja väsnas rätt fort. Mina var tysta i drygt 23000 mil. Anledningen sägs vara att en "packbox" ger sig o fukt smuts kan leta sig in. Konstruktionen återfanns på i praktiken alla VW tillverkade under 90-talet, med endast framhjulsdrift. Det är tydligen en smal billig sak att byta lager på en så gammal bil, men det kan ändå vara bra att veta detta.

Nyttiga länkar från en annan användare:

Här kan den nyfikne jämföra olika bilmodeller.
https://www.reliabilityindex.com

Vidare lite mer länkar om problemen med VAG och deras produkter.
https://teknikensvarld.se/volkswagens-d … la-119321/
https://teknikensvarld.se/varning-kop-i … or-185407/
https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/
https://www.vibilagare.se/nyheter/dorro … blem-34041
https://www.dn.se/ekonomi/rosten-ater-u … gamla-bil/
https://www.nyteknik.se/fordon/motorhav … ix-6906583
https://www.vibilagare.se/nyheter/motor … eselatgard
https://www.expressen.se/motor/efter-ex … n-ecofuel/
https://www.mestmotor.se/automotorsport … kan-rosta/
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se … -900-bilar
https://msverige.se/aega-bil/reparation … cket-olja/
https://www.mestmotor.se/automotorsport … cket-olj

Senast redigerat av Lockwood (26 augusti )

candyweiss
18 augusti · 380 Inlägg
#2

Jag hade en Golf 1.4tsi DSG7 årsmodell 2011. När den hade gått ca 2500 mil så var lamellerna i lådan nästan slut. De byttes på garantin, annars skulle det kostat ca 8000:-. Enligt verkstaden så var de felmonterade på fabriken.
Hela familjen kör fortfarande VW idag smile

Lockwood
18 augusti · 394 Inlägg
#3

Jag har googlat lite. VAG mellan 1997-2005 då med 1.8-liters Turbo och ca 150 hästkrafter har tydligen stora problem med oljeförsörjningen. Oljesilen kan bli igensatt, alternativt att oljepumpen blir utsliten. Orsaken kan vara för långa oljeintervall eller att olja koksat av någon anledning. Med andra ord, även gamla VW har problem, var uppmärksam vid köp av 1.8 Turbo. Motorerna kunde sitta i bland annat Passat, Golf, Audi A4, A3 och kanske A6. Satt även i vissa Seat Leon modeller? http://www.vwproblems.com/oil-sludge/

Ni som kan VAG's svagheter på era fem fingrar, fyll på här. Ordet är fritt det är bara att kasta skit, i syfte att varna för alla fel som kan finnas på VAG-produkter. Syftet är alltså att samla allt på ett ställe, sen kan man länka hit eventuella intressenter av VAG-produkter. Är de fortfarande intresserade så kan man försöka tala de till rätta i respektive tråd.

Senast redigerat av Lockwood (18 augusti )

Svarte_Orm
18 augusti · 2 173 Inlägg
#4

Lockwood skrev:
Jag har googlat lite. VAG mellan 1997-2005 då med 1.8-liters Turbo och ca 150 hästkrafter har tydligen stora problem med oljeförsörjningen. Oljesilen kan bli igensatt, alternativt att oljepumpen blir utsliten. Orsaken kan vara för långa oljeintervall eller att olja koksat av någon anledning. Med andra ord, även gamla VW har problem, var uppmärksam vid köp av 1.8 Turbo. Motorerna kunde sitta i bland annat Passat, Golf, Audi A4, A3 och kanske A6. Satt även i vissa Seat Leon modeller?

Jag tror det var värst i Passat och A4 där motorn satt monterad längsledes. Skall vara något med att oljan inte passerar optimalt genom kanalerna i motorn då. Men jag kan bekräfta att problemet förekommer, jag hade det på en passat som jag ägde för snart tio år sedan. Förlorade mycket pengar på den bilen.

Mew
18 augusti · 979 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:

Lockwood skrev:
Jag har googlat lite. VAG mellan 1997-2005 då med 1.8-liters Turbo och ca 150 hästkrafter har tydligen stora problem med oljeförsörjningen. Oljesilen kan bli igensatt, alternativt att oljepumpen blir utsliten. Orsaken kan vara för långa oljeintervall eller att olja koksat av någon anledning. Med andra ord, även gamla VW har problem, var uppmärksam vid köp av 1.8 Turbo. Motorerna kunde sitta i bland annat Passat, Golf, Audi A4, A3 och kanske A6. Satt även i vissa Seat Leon modeller?

Jag tror det var värst i Passat och A4 där motorn satt monterad längsledes. Skall vara något med att oljan inte passerar optimalt genom kanalerna i motorn då. Men jag kan bekräfta att problemet förekommer, jag hade det på en passat som jag ägde för snart tio år sedan. Förlorade mycket pengar på den bilen.

Gäller även Skoda, hade en (iofs långmilad) Superb med det problemet. Varken roligt eller billigt. Dock är 1.8t en väldigt trevlig motor när den fungerar. Har även haft en långmilad Passat med den motorn som funkat klockrent.

Jdmboy96
18 augusti · 19 Inlägg
#6

För mig AKL 1.6 motorn hade väl problem med vehus ventilation ? Satt i många golfar audi a3or å massa andra smile har ej haft det på min förutom lambda .

spillolja
18 augusti · 2 155 Inlägg
#7

Jdmboy96 skrev:
För mig AKL 1.6 motorn hade väl problem med vehus ventilation ? Satt i många golfar audi a3or å massa andra smile har ej haft det på min förutom lambda .

var det inte 1,4 16V ej Fsi/Tsi som hade problem med frusen vehusventilation ?  för jag har haft en AKL och hade inte problem med det, det enda driftstörningar är pirattändstift (NGK), samt bränslepumpen vid ca 19.000mil  (kollektorn var genomsliten)

med nuvarande Tsi 1,4 CAXA  gått snat 17.000mil, 15.000mil  körda av mig utan kamkedjebyte, har dock varit ett litet problem med styrväxeln som fick lödas några snlutninar enligt denna ryska artikel: https://www.drive2.ru/l/496041648287908010/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti · 9 835 Inlägg
#8

spillolja skrev:

Jdmboy96 skrev:
För mig AKL 1.6 motorn hade väl problem med vehus ventilation ? Satt i många golfar audi a3or å massa andra smile har ej haft det på min förutom lambda .

var det inte 1,4 16V ej Fsi/Tsi som hade problem med frusen vehusventilation ?  för jag har haft en AKL och hade inte problem med det, det enda driftstörningar är pirattändstift (NGK), samt bränslepumpen vid ca 19.000mil  (kollektorn var genomsliten)

med nuvarande Tsi 1,4 CAXA  gått snat 17.000mil, 15.000mil  körda av mig utan kamkedjebyte, har dock varit ett litet problem med styrväxeln som fick lödas några snlutninar enligt denna ryska artikel: https://www.drive2.ru/l/496041648287908010/

Stämmer bra dom frös sen tappa man smörjningen till kammarna och ryckte av lilla kamremmen mellan kammarna.   Lagat ett antal sånna

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
torsen
19 augusti · 3 329 Inlägg
#9

Inte relevant nu/idag, men...……..
På min första VW(1200) 1956 pajade kamaxelddrevet vid runt 4.000 mil.
Fanns ingen goodwill.
Drevet byttes av mig själv till ett dito av metall.
Efter kort tid pajade vevaxeln i mittre ramlagret.
Orsaken var förmodligen rester av kamaxeldrevet i oljekanalen som ledde till utebliven smörjning.
Vevaxeln byttes av mig själv.
Så inleddes min erfarenheter av VW - och dom späddes med åren på med fler erfarenheter.
Vänster framhjulslager krävde täta byten.
Hålet i fettkapseln för hastighetsmätardrivningen släppte in oönskade vätskor och partiklar.
Fotbrädorna, som även var infästningspunkter för domkraften, rostade så att originaldomkraften endast böjde upp fotbrädorna vid hjulbytesbehov.
Ventilen mellan reservhjulet och spolarbehållaren spökade.
Saxpinnen, som förband "pinnen" vid gaspedalen med bränsletanken gav upp på min "Bagge".
M m, m m.

Lockwood
19 augusti · 394 Inlägg
#10

Ska vi försöka begränsa oss till bilar vilka finns i större omfattning på begagnat marknaden, säg årsmodell 1995 och nyare? Ni som kan alla mer aktuella fel (DSG osv) på er fem fingrar får gärna fylla på. Det är fritt fram att ”Hata VAG” stenhårt, ingen kommer att ifrågasätta hatet i denna tråd.

caromania Forummoderator
19 augusti · 8 122 Inlägg
#11

Lockwood skrev:
Ska vi försöka begränsa oss till bilar vilka finns i större omfattning på begagnat marknaden, säg årsmodell 1995 och nyare? Ni som kan alla mer aktuella fel (DSG osv) på er fem fingrar får gärna fylla på. Det är fritt fram att ”Hata VAG” stenhårt, ingen kommer att ifrågasätta hatet i denna tråd.

Nu är det så att vi inte alls vill ha något hat mot någon vare sig koncern, bilmodell eller användare. Om konstruktiv kritik läggs fram i denna tråd utan källor må så vara, till skillnad från de otal trådar som redan finns med konstruktiv kritik som uppbackas av källor, men vi vill gärna ha det på en någorlunda nivå! Egna erfarenheter t ex. Subjektiva omdömen.

Personligen ser jag ingen som helst vits med tråden men vi ger den en chans.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
19 augusti · 394 Inlägg
#12

Citationtecken. Syftet är att samla allt negativt om VAG här, så slipper vi den sk ständiga "konstruktiva" kritik i varenda tråd. Det blir trevligare, för alla. Skulle någon trots allt vara intresserad av VAG efter att ha läst om alla möjliga problem så kan man utveckla i respektive tråd. Jag vill alltså att ni som vet tex talar om vilka modeller av DSG lådan som är skräp, vilka motorer som dricker mer olja än bensin osv, gärna mellan vilka årtal samt i vilka modeller de satt i vanligen. Tråden har plockats bort tidigare men återaktiverats vad jag kan bedöma. Fyller ni på med "allt" så lovar jag att sammanställa allt i ett enda långt bra inlägg, man kan då även radera alla övriga inlägg samt låsa tråden, således är det bara "pudelns kärna" som blir kvar, helt utan trams. Sen är det upp till var o en att göra vad de vill med informationen, o man behöver inte längre fortsätta med upprepningarna i varenda tråd utan kan enkelt hänvisa hit. Detta är inget unikt utan finns på många, mer märkes specifika forum.

Senast redigerat av Lockwood (19 augusti )

-Akerfeldt-
19 augusti · 2 594 Inlägg
#13

Detta är mina erfarenheter från de VAG jag själv haft och återförsäljare/verkstad jag haft kontakt med.

VW Passat -15 diesel 4x4 med dsg6 rullade från 0-4500mil under tiden jag hade den.

Fel som uppstod, elbaklucka började larma att den var öppen fast den var stängd. Lämnades in och åtgärdades på garanti, gratis hyrbil ingick. Kabelbrott i baklucka var felet.

Skoda Superb -16 diesel 4x4 med dsg6 rullade från 0-3300mil under tiden jag hade den.

Fel som uppstod, missljud från bakvagnen. Lämnades in och åtgärdades på garanti, gratis hyrbil ingick. Konstruktionsfel på ett lager i bakvagnen var felet.

Skoda Superb -18 diesel 4x4 med dsg7 har hittills rullat 0-4000mil.

Inga fel har uppstått.

Lockwood
19 augusti · 394 Inlägg
#14

Stort tack! Mer sånt!

mb_pucken
19 augusti · 4 281 Inlägg
#15

Inte min bil men så väl min mors. Golf 5 2007. TDI. 105hp tror jag.
Från 3000-18000mil.
Drabbades av följande fel.
Differanstrycksgivaren började trilskas vid ca 15000mil. Byttes och felet lagat.
4st glödstift.
Bromsok bak båda sidor.
En spindelled. Vänster fram.
Övrigt bara service.
Stor bula i dörr och tak pga av fallande gren, nu skrotad och utbytt mot en pulsar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Presidento Of World
19 augusti · 2 560 Inlägg
#16

Golf V (5) 2006 1.9 tdi 12000 mil till 16000.
Allt i bakvagn inkl axel pga rost
Hjullager.
AC kompressor.

Passat TDI 2.0 2009 18k mil till 21k
Dsg ballade ur, hoppade fram. Utbytt mot bättre beg. Efter ca 600 mil gick svänghjul sönder.
Airbaglampa och felkod på någon sprängtimer(?) kostnad 8900kr..
Hjullager båda bak.
Men värst av allt-rosten.. Man kunde bokstavligen gå genom dörren pga rosten. Skitbil.

Passat tdi R-line 2011 dsg 19k till 24k.
Rost. Mer rost och lite mera rost. Överallt.
AC ur funktion 19k mil
Regnsensorer ur funktion, vet ej om dom funka vid köp ens.
Xenon ballade ur, nya styrenheter för 11000kr..
4motion gick sönder vid 23k (här var man rejält trött på den)
Bluetooth sluta koppla upp vid 23.5k mil å då gav jag bort bilen typ. Rätt trött..

Skoda octavia 1.6 tdi 2011 13k mil till 19k
Rost.
Partikelfilter
Rost.
Svänghjul (manuell)
Annars positivt överraskad av komforten. Bra mycket bättre än passat.

Skoda superb 2013 15k mil 2.0 tdi 4x4 170 manuell
Rost.
Svänghjul
Dieselvärmaren sluta funka
Drog lite olja

Annars helt ok bil.

Bonus: fick en ny bil idag på jobbet med 12km på mätaren där vi knappt hann kolla på den innan den fick köras till verkstad pga felande airbag.

Skulle kunna skriva 3 sidor till med jobbets bilar osv men det är inte rättvist mot vag isig, här radade jag upp mina egna privata bilar som jag ägt.

Presidento saknar signatur
zemet
19 augusti · 3 413 Inlägg
#17

Kollegans A4a 2.0T 2011
10K mil, Bytt kolvar, vev mm vid  pga att den drog för mycket olja.
17K mil, kamkedja gick av, fick byta lite ventiler mm
17,5k mil. Nåt membran i insuget gick sönder. Fick felkod som sa att man absolut inte fick köra bilen. Lätt att fixa dock

19K mil. Oklart tjutande ljud, lite intermitent. Men helt klart något stort fel på bilen. Verkstaden sa att motorn skurit, vi tror mer på att det är svänghjultet som gett sig. Återkommer när vi rivit bilen och tittat.

Förutom det så är bilen hel full med stenskott som blivit stora rostfläckar. Betydligt mer än vad man kan se på en normal bil.

caromania Forummoderator
19 augusti · 8 122 Inlägg
#18

Liknande trådar finns ju redan, exempelvis den 60 sidor långa tråd på AMS-forum. Först inlägget från 2013 låter jag få följa med till tråden här. Eftersom det redan finns många länkningar till källor runt om i de olika trådarna och det inte efterfrågas i denna så låter jag det vara olänkat.

Så, mina egna subjektiva erfarenheter då kring koncernen? Nej de finns knappt. Någon Passat och Golf från 70talet har passerat och farsan och brorsan hade Audi 100 från 87-89 plus en Audi 80 från 82. Det var bra bilar även om de gick sönder ibland. Själv skulle jag emellertid inte ta i en nyare bil från det hållet med tång. Detta baserat på min subjektiva uppfattning som tillkommit genom åratal av klagomål från andra, för mig både kända och okända människor. Och jag hatar verkligen inget bilmärke. Absolut inte. Jag kör ju för fan en drös engelska bilar som hobbykärror, så tro inte att jag är rädd för lite problem. I min värld existerar däremot bara "pålitlighet=spara pengar" när det kommer till bilen som används som familjebil/vardagsbil.

Nu till den där trådstarten från 2013:

"Taget från Alrik Söderlinds blogg på ams.

''Har VAG drabbats av framgångssjuka? Jag fick ett brev från en mekaniker som aldrig skulle köpa en VAG-bil. Har han rätt eller fel?

Läs och fundera, här kommer brevet:
"Årets motor" 1.4 TFSI t.ex, vi har haft 4 st VW Touran 2006-2007, även Golfar, där kamkjedjorna gett sig efter ca 60000 km körning, och det hjälper inte ens att strunta i "longlife" servicearna och byta olja oftare. Chefen har bla en Touran 1.4 TFSI 2006, som han köpte ny, den har han kört max 15000 km mellan oljebytena, och vad händer när bilen gått ca 59000 km, jo motorlampan tänder sig och bilen går lite dåligt, då är kjedjan sliten...
Och 1.8 T motorerna som koksar igen och tappar oljetryck, vet inte hur många vi har fått riva tråg mm o byta silar och pumpar och rengöra vevhusventilation! Och även dom nyare 2.0 T i A4 2007 koksar igen. Och där har Audi tagit fram en modifierad oljesil, där det sitter en extra sugledning med backventil, så när silen täpper sig så suger den oljan genom backventilen, och vart tar kokset vägen då? Upp´i motorn såklart och täpper igen nån annanstans. Känns som ett väldigt enkelt sätt att "undgå" problemet med vevhusventilaions problemen...
Och 1.4 motorerna i polo mm, där den lilla kamremmen mellan kamaxlarna sliter ut kuggarna på remmen, pga att vevhusventilationen fryser, (ena kamaxeln fryser fast av kondens och sliter ut kuggarna), med motorras till följd, finns inga begagnade sådana motorer att få tag på knappt.

Sen har vi problemen med framvagnara som glappar upp sig i länkarmarna väldigt fort på bla Passat och A4 A6, och drivknutsdamaskerna på alla VAG är fruktansvärt dåliga, det är nästan dom enda bilarna som det byts damasker på.

Och kopplingar inklusive dubbelmassesvänghjul som ger sig tidigt, med skrammel och vibrationer som följd, på framför allt Caddy 2003 och framåt, men även passat och för att inte tala om Ford focus/Volvo V50.

Och som det står att läsa i länsförsäkringars rapport, med dom vanligaste felen, diverse motorras, spridare kemkjedjor och kamremmar är jag definitivt inte förvånad över resultatet!"
Vad anser du? Har han rätt? Eller har alla märken lika stora problem?
För övrigt: sätt betyg på din bil så får vi svart på vitt om det finns fler problem på VAG-bilar än av andra märken. Här är länken:
auto motor & sport''

Alriks bilar - auto motor & sport"

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
20 augusti · 2 560 Inlägg
#19

http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Tröttnar dom aldrig på att fuska?

Presidento saknar signatur
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti · 12 096 Inlägg
#20

Presidento skrev:
http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Tröttnar dom aldrig på att fuska?

Hoppsan. Tveksam källa förvisso men det bör väl gå att verifiera från andra håll med misstänker jag.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang