Troligen kommer denna bil att kosta mer att renovera än vad den är värd

spillolja
21 augusti · 2 175 Inlägg
#1

WEBB-KLIPP: Här lyfts bilen upp ur vattnet
http://www.sydostran.se/karlskrona/webb … r-vattnet/

Senast redigerat av spillolja (21 augusti )

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Mack Forum- och sitemoderator
21 augusti · 24 541 Inlägg
#2

Det var ett nytt sätt att tvätta bilen på..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Skitungen
21 augusti · 65 Inlägg
#3

Det blir nog skrot förhoppningsvis.

zzr9409209
22 augusti · 109 Inlägg
#4

Helt klart så skrotas den,om ägaren hade försäkring...

spillolja
19 september · 2 175 Inlägg
#5

Här är en till där renoveringskostnaden troligen överstiger fordonets värde:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-bil-i-vattnet/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Ivel
19 september · 786 Inlägg
#6

spillolja skrev:
Här är en till där renoveringskostnaden troligen överstiger fordonets värde:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-bil-i-vattnet/

Utsläppen i vattnet tycker jag är mer oroande. Avensisen kommer fungera problemfritt efter ett dopp i ån om batteri, motorolja och bromsvätska byts förutom det uppenbara tankläkaget och avgassystemet.
Ni minns väl Top Gear och den odödliga HiLuxen?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Svarte_Orm
19 september · 2 236 Inlägg
#7

Ivel skrev:

spillolja skrev:
Här är en till där renoveringskostnaden troligen överstiger fordonets värde:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-bil-i-vattnet/

Utsläppen i vattnet tycker jag är mer oroande. Avensisen kommer fungera problemfritt efter ett dopp i ån om batteri, motorolja och bromsvätska byts förutom det uppenbara tankläkaget och avgassystemet.
Ni minns väl Top Gear och den odödliga HiLuxen?

Dagens bilar med mycket elektronik är lite mer känsliga mot bad än gamla hilux diesel var. Inte ens japansk Toyota-elektronik tål vatten.

Ivel
19 september · 786 Inlägg
#8

Svarte_Orm skrev:

Ivel skrev:

spillolja skrev:
Här är en till där renoveringskostnaden troligen överstiger fordonets värde:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-bil-i-vattnet/

Utsläppen i vattnet tycker jag är mer oroande. Avensisen kommer fungera problemfritt efter ett dopp i ån om batteri, motorolja och bromsvätska byts förutom det uppenbara tankläkaget och avgassystemet.
Ni minns väl Top Gear och den odödliga HiLuxen?

Dagens bilar med mycket elektronik är lite mer känsliga mot bad än gamla hilux diesel var. Inte ens japansk Toyota-elektronik tål vatten.

Källa på det?
Jag har dragit upp en isvakad Corolla E120 ur en sjö, den stod där i ca två timmar innan traktor och tillräckligt många spännband hade uppbringats. Nytt batteri, bränsle samt filter och olja så startade bilen faktiskt. Elhissar fungerade och så även centrallåset. Instrumenthuset däremot var lite för mycket akvarium för att fungera. Hur som helst så gick bilen att köra om än med blöt ändalyckt.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
rcy
19 september · 1 574 Inlägg
#9

Ivel skrev:
Jag har dragit upp en isvakad Corolla E120 ur en sjö, den stod där i ca två timmar innan traktor och tillräckligt många spännband hade uppbringats. Nytt batteri, bränsle samt filter och olja så startade bilen faktiskt. Elhissar fungerade och så även centrallåset. Instrumenthuset däremot var lite för mycket akvarium för att fungera. Hur som helst så gick bilen att köra om än med blöt ändalyckt.

Hur länge fungerade den?
Som uppväxt ett hundratal meter från en sjö med plogad rallybana vintertid så har jag sett många bilar gå igenom isen och bli ordentligt blöta. Det brukar inte vara något problem alls att få igång dom igen, problemen kommer däremot nåt år senare när varenda kontaktpunkt i bilen börjat rosta och varenda elektronikkomponent börjat ärga. Klädsel och tyg möglar, vissa delar sväller och andra krymper.
Fukt och vatten kryper in precis överallt och bilen börjar rosta på ställen som ingen ens haft en tanke på att rostskydda.

Bilar som är vattenskadade ska lösas in. Att dom startar och fungerar direkt efter är helt irrelevant, problemen kommer senare och kostar oftast flera gånger bilens värde att åtgärda.

Ivel
19 september · 786 Inlägg
#10

rcy skrev:

Ivel skrev:
Jag har dragit upp en isvakad Corolla E120 ur en sjö, den stod där i ca två timmar innan traktor och tillräckligt många spännband hade uppbringats. Nytt batteri, bränsle samt filter och olja så startade bilen faktiskt. Elhissar fungerade och så även centrallåset. Instrumenthuset däremot var lite för mycket akvarium för att fungera. Hur som helst så gick bilen att köra om än med blöt ändalyckt.

Hur länge fungerade den?
Som uppväxt ett hundratal meter från en sjö med plogad rallybana vintertid så har jag sett många bilar gå igenom isen och bli ordentligt blöta. Det brukar inte vara något problem alls att få igång dom igen, problemen kommer däremot nåt år senare när varenda kontaktpunkt i bilen börjat rosta och varenda elektronikkomponent börjat ärga. Klädsel och tyg möglar, vissa delar sväller och andra krymper.
Fukt och vatten kryper in precis överallt och bilen börjar rosta på ställen som ingen ens haft en tanke på att rostskydda.

Bilar som är vattenskadade ska lösas in. Att dom startar och fungerar direkt efter är helt irrelevant, problemen kommer senare och kostar oftast flera gånger bilens värde att åtgärda.

Den kördes två vintrar till på isen innan den skrotades efter närgången kontakt med en Xedos6...den skrotades också i samma veva.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
19 september · 3 663 Inlägg
#11

Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

Brådhis * Voff voff *
19 september · 4 642 Inlägg
#12

Prova att doppa en (påslagen) dator i saltvatten...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Svarte_Orm
19 september · 2 236 Inlägg
#13

malus skrev:
Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

Prova att spola vatten under instrumentbrädan också, och överallt. Motorn är utsatt för vattensprut när man kör så den är åtminstone hyfsat skyddad.

rcy
20 september · 1 574 Inlägg
#14

malus skrev:
Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

På dom flesta bilar finns det inga känsliga delar under huven, dom är designade för att klara en hel del vatten. Jag motortvättar alla mina bilar med högtryck och har aldrig haft några problem.

Dock är det en helt enorm skillnad på en motortvätt och att doppa hela bilen under vatten, så jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 september · 1 722 Inlägg
#15

"Bilen hamnade 20-30 meter ut".... HUR fort gick det nu igen sa vi!?
Den där behöver bli en plåtkub...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel
20 september · 786 Inlägg
#16

Cuefa skrev:
"Bilen hamnade 20-30 meter ut".... HUR fort gick det nu igen sa vi!?
Den där behöver bli en plåtkub...

Bilar flyter faktiskt bättre än vad man kan tro.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 september · 1 722 Inlägg
#17

Ivel skrev:

Cuefa skrev:
"Bilen hamnade 20-30 meter ut".... HUR fort gick det nu igen sa vi!?
Den där behöver bli en plåtkub...

Bilar flyter faktiskt bättre än vad man kan tro.

Tänkte inte på det, jag läste det som om den hade hoppat 20-30 meter ut i vattnet :p

Men som du säger, en bil flyter längre än man kan ana ^^
Tack för att Du är mer vaken än jag är denna fredag big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang