Duvetdet skrev: Tjoflöjt, hur funkar denna pelarborr? Fjäder man sänker ner med eller?
Helt obegripligt hur någon vill ge sig på en 9000 så här djupt, men det är otroligt intressant att följa, se och lära sig av din tråd! Så bra jobbat, men riktigt skruvat projekt. Å andra sidan kommer varenda gubbe stå med snålvatten i mungipan när du är färdig.
Är en fjäder på en stång man trycker ihop som hjälper till att trycka upp maskinen sen. Väldigt basic.
Ja Saab som många tycker är ett skräp märke som inte är värda att rädda, tycker säkert att det borde ha varit bättre att skrota bilen. 😜 Men som den Saab nörd man är och att det är en specialmodell för ju att man drivs på att fixa den. Får se om många dräglar när jag är klar med den. Hehe
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Duvetdet skrev: Tjoflöjt, hur funkar denna pelarborr? Fjäder man sänker ner med eller?
Helt obegripligt hur någon vill ge sig på en 9000 så här djupt, men det är otroligt intressant att följa, se och lära sig av din tråd! Så bra jobbat, men riktigt skruvat projekt. Å andra sidan kommer varenda gubbe stå med snålvatten i mungipan när du är färdig.
Är en fjäder på en stång man trycker ihop som hjälper till att trycka upp maskinen sen. Väldigt basic.
Ja Saab som många tycker är ett skräp märke som inte är värda att rädda, tycker säkert att det borde ha varit bättre att skrota bilen. 😜 Men som den Saab nörd man är och att det är en specialmodell för ju att man drivs på att fixa den. Får se om många dräglar när jag är klar med den. Hehe
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ännu ett nytt kapitel i denna dagboken över projektet.
Har nu så att jag kan elförzinka skruv och andra delar i metall och även gulplättera dom efteråt. Ska bli spännande att testa detta sen. Kittet är köpt hos GDSbutiken.se
Sen idag så blev det att lägga på lite färg på bilen. Äntligen!! Blev rött och även på det som jag inte målade på. haha
Är riktigt nöjd med färgen ifrån Bilfärg.se då de lyckas bra med nyansskillnaden. Nu ska detta få härda så jag kan montera dit ytterplåten och svetsa fast den samt hörnplåten.
Det var alles för denna gången!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Snyggt, spännande att se hur det går med förzinkningen sen
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Har nu förberett ytterplåten inför montering. Tagit bort en list med dess fästklips och sen slipat bort rosten och lagt på rostomvandlare där rosten fanns. Riktade plåten lite där man hade brutit för att få loss skärmen. Tog även loss en liten list som satt på utsidan. Blev även lagt lite Volvo primer också. Dock ingen bild på det.. Men en bild på stället där jag har bytt plåt blev det en bild efter att jag lagt på alu-zink primer.
Sen har jag förberett bilen för att skärmen ska monteras. Dräneringen för takluckan och slangen för tankavluftningen placerades på rätt plats.
Ja de var alles för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja då har det hänt. Ytterplåten är monterad! Dock så är inte alla punktsvetsar svetsade. Men såpass mycket att den sitter fast iaf. Även tillpassningen blev inte helt hundra men det är ju så när man inte har alla verktyg eller all kunskap hehe
Sen tog jag och prövade på elförzinkning och gulpassivisering medans jag var brandvakt. Ja hur blev resultatet på det då? Jo förzinkningen blev bra, dock så blev inte resultatet på gulpassiviseringen som jag tänkte mig. Men får se hur de blir när de har fått torka.
Sen så har jag har en ny växelspaksknopp införskaffats till bilen. Har inte helt hundra koll på skicket på den som sitter i bilen men NOS är ju alltid NOS. Tog även med dammskyddet till ett bromsok bak som jag hade liggandes, då ett av de NOS bromsoken har bitmärken från en mus..
Ja detta var alles för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Snyggt jobbat som vanligt. Vad var det som inte blev eller kanske inte blev bra med gulpassiviseringen?
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
KSI-Garage skrev: Snyggt jobbat som vanligt. Vad var det som inte blev eller kanske inte blev bra med gulpassiviseringen?
Vet inte om jag gjorde fel eller vad. Men delarna och skruvarna blev inte så gula som jag trodde de skulle bli. Så ska fortsätta experimentera med det. 😊
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja en lite uppdatering i dagboken. Igår var jag i garaget en liten stund och la några svetsar till. Dock inget jag fotade då det inte är något roligt att se.
Men tog iaf lite bilder på mitt första försök med förzinkning och gulpassivisering. Blev ett okej försök. Några bitar ska jag ta och blästra och göra om för att se om det blir bättre.
Så här blev iaf ett par av handbromsvajer hållarna.
Ja det var alles för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Fått svetsat lite mer på skärmen men som sagt inget jag tog kort på då det blir tråkigt att se på. Men snart så är den fast svetsad och jag kan lägga mig under och tillverka och svetsa dit lite plåt som jag medvetet har lämnat.
Dock så har jag lite bilder på när jag bytte dammskydd på ena bromsoket bak och när jag demonterade gummibussningarna på krängningshämmaren.
Börjar med bromsoket. Kändes lite fel att behöva reparera ett NOS bromsok. hehe Men en mus har någon gång varit lite hungrig och fått nys om att det fanns ett bromsok liggandes på förvaring. Men med ett reparationssats som också var NOS så blev bromsoket helt igen. Passade även på att ta måtten på skyddspluggen för justeringen av bromskolven. Dessa på använda bilar saknas eller har en skruvskalle som är allt från 14mm ner till 10mm. Dessa finns ju inte nya att köpa någonstans så ska kolla på att fixa till några pluggar.
Sen börjar det ju närma sig att montera dit en bakaxel och då kan det ju va bra om allt är färdigt till den. Så fattade tag i krängningshämmaren och borrmaskinen med ett lagom stort borr monterad i och borrade lite i gummit. Vips så var bussningen borta ur krängaren. Ska ta med denna till jobbet för att blästra den och sen måla den i guld färg den med.
Ja de var alles för denna gången!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har svetsat lite då och då på bakskärmen, men än så är den inte helt fäst än. Men är på god väg nu. Snart så kan man börja rostskydda och kitta skarvar samt beställa tid för målning.
I detta inlägg så uppnådde jag den 700:a bilden i projektet.
Fick även köpt mig en större svetstång för att nå bättre på bakre plåten.
Sen så har det efterfrågats lite bilder på svetsningen och här kommer de lite bilder på det.
Efter några månader sökande hos lokala Jula butiken så har dom äntligen fått in slipband till min fingerslipmaskin. Var gött att kunna komma åt svetsar som satt lite dumt till för lamellskivan på vinkelslipen.
Sen när jag var kvar som brandvakt så fick jag elförzinka och gulpassivisera lite skruv till en växellåda. Tyvärr inga bilder på detta men lovar att ta bild på det nästa gång. Har märkt att jag har utvecklat ett beroende av att elförzinka och gulpassivisera. haha
Men fick även upp en ögondusch medans jag var kvar i garaget. Saknas lite delar för ögonduschen men dessa ska beställas.
Ja detta var alles för denna gången!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Var ett tag sen jag uppdaterade nu. Skulle ha gjort det tidigare i veckan men upptäckte att jag hade klantat till det lite så tappade musten lite med att uppdatera.
Men har experimenterat lite till med elförzinkningen och gulpassiviseringen utan framgång att det blir gult. Har fått det att bli lite gulare än tidigare. Har nog kommit på vad som kan vara orsaken. Och efter att ha läst lite på GDSbutikens hemsida så är jag rätt så säker på vart felet ligger. Verkar som att det är för kallt i garaget. Gulpassiviseringen arbetar i en temperatur mellan 20-30 grader. När jag kommer till garaget så har jag ~5grader varmt. Så ska ta och införskaffa en doppvärmare för akvarium för att se om det blir något bättre. Här är iaf några bilder på det senast experimentet.
Ja då kan jag äntligen börja tala om mitt misstag med monteringen av bakskärmen. När jag hade slipat ner svetsarna för hörn plåten så tänkte jag att de kan vara bra att provmontera plastpanelen som sitter under baklyktan. Var väl tur att jag gjorde den operationen.
Varför var det bra undrar ni? Jo då såg jag att plastpanelen stack 5-10mm utanför bakskärmen. *suck*
Aja hur ska man lösa detta då tänkte jag när jag fick se det. Och kom då på att om jag borrar ur och slipar ur några svetsar som jag lagt så kan jag nog trycka ut skärmen med en portopower. Dock så ägde jag vid tillfället inte någon portopower.
Här är svetsarna urborrade och slipade.
Ja äger man ingen så får man väl köpa sig en... Hatar när man får problem och måste köpa på sig verktyg... Aja köpte en från Biltema och spände upp den mot skärmen och började trycka ut skärmen. Efter några pumptag så såg jag med plastpanelen monterad att min tanke fungerade!
Så med skärmen i spänn så tog jag dän plastpanelen och började punkta dit skärm och bakplåten igen. Sen tog jag och placerade om portopowern och fortsatte svetsa. Sen när jag var klar och hade slipat svetsarna för andra gången så testmonterade jag panelen, baklyktan och även stötfångaren för att kolla att allt såg bra ut. Vilket det också gjorde.
Som avslutning på dagen i garaget så började jag titta på att göra de sista plåtarna för skärmen så jag kan börja grundmåla och lägga på karosserikit.
Nu är man iaf glad över att jag lyckades lösa mitt misstag. Dock så sprack planen med att skärmen skulle va klar innan årsskiftet. Men men blir inte så mycket försenat. Blir nog klar nästa vecka med den.
Men det var alles för denna gången!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Alltid trist att behöva göra om ett jobb, men bättre att du upptäckte det nu än när den är nylackad om du skulle börja slutmontera...
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Åkte till garaget en sväng och grejade lite. Blev inget svetsat idag men la ner lite arbete på skärmen ändå.
Började med att massera in de bulor som jag kunde känna och se. Masserade så gott jag kunde med lite PDR (Paintless Dent Repair) verktyg och lite värme ifrån varmluftpistolen från 1984. Slipade lite också för att se lite bättre då skärmen hade väääligt mycke förvaringsskador. Whoops...
När det kändes bra med handen (enligt mig) så blev det lite härlig doft av glasfiberspackel som spred sig i garaget. Dock så hade härdaren läckt och ja stelnat så fick låna lite från biltemas glasfiberspackel. hehe Behöver dock köpa mer då det inte var så mycket kvar i den tuben..
Efter att spacklet hade härdat så plockades slipblock och 240 slippapper fram och med lite armbågsfett (väldigt konstigt ord engelskan har) så ser jag att det är lite höga punkter kvar. Men inget som kändes för allvarligt så har lagt ett till tunt lager med glasfiberspackel för att se om det blir bra. Annars får jag massera dessa bulor lite till. Ja jag är inte bäst på karosseri, men det är inte centimeter tjocka lager med spackel jag har lagt.
Ja de var alles för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY