Bygga bränsletank.

Reguz
22 september 2019 · 47 Inlägg

lutar åt att bygga en bränsletank som ska sitta i bagaget på min 940, kommer hamna där reservhjulet ska ligga.

blir nog i aluminium eller plåt.
hur bygger man skvalpskydd bäst? något mer man bör tänka på?

M123
22 september 2019 · 962 Inlägg

Jag blir nyfiken.
Får man ha en tank i skuffen och lär den inte vara godkänd på något sätt, den lär väl hållas undan deformationzoner för att sitta säkert?
Sen varför vill man ha bränsle inne i bilen och varför vill man flytta upp vikt på bilen,  väghållningen och säkerheten lär väl med denna modifikation få sig en liten törn?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Marlboroman
22 september 2019 · 8 233 Inlägg

Valet av material styrs ju lite av vad du ska ha i tanken. Skvalpskydd löses antingen med tankskum eller så sätter man plåtar med några hål i. Dessa sätts på tvären strax ovanför botten.

M123 skrev:
Jag blir nyfiken.
Får man ha en tank i skuffen och lär den inte vara godkänd på något sätt, den lär väl hållas undan deformationzoner för att sitta säkert?
Sen varför vill man ha bränsle inne i bilen och varför vill man flytta upp vikt på bilen,  väghållningen och säkerheten lär väl med denna modifikation få sig en liten törn?

Man får ha tank i skuffen om den är tät, sitter fast och är byggd i vettigt material. Enda kravet annars är att man från -80(?) och nyare måste ha påfyllningen utanför skuffen om man vill kunna besikta som vanligt och åka på gatan.
Den stora anledningen är att det är enkelt, men i rally så flyttar man upp tanken i en del fall för att skydda den och i andra fall vill man ha en större tank. Tanken som sitter i original går högre upp än reservhjulsbaljan så sätter man en ny tank som är 1/3 av originalstorleken där så flyttas vikten mer bakåt än uppåt vilket kan vara en fördel.

Senast redigerat av Marlboroman (22 september 2019)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Reguz
22 september 2019 · 47 Inlägg

Ska sätta på multilink då passar ej orginaltanken så bygger en i skuffen+då  får jag bak vikten borde de spinna mindre.

Jag kör på etanol ibland bensin. Fördelen med å bygga plåt för mig är att jag reder å svetsa den själv. Eller vad menar du med vettigt material?

Reguz
22 september 2019 · 47 Inlägg

Kollade lite snabbt på tankskum. Det verkar vara smidigast så slipper jag bygga med väggar i tanken

Marlboroman
22 september 2019 · 8 233 Inlägg

Kan du bygga själv i plåt så är ju det enklast. Se till att den är minst 1mm tjock bara då en tank utsätts för en del påkänningar av bränslets vikt. Nån förstärkning på insidan är aldrig fel. Ska du köra med skum så lär du se till att ha filter innan pumpen. Små bitar av skummet brukar kunna lossna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
M123
24 september 2019 · 962 Inlägg

Marlboroman skrev:
Valet av material styrs ju lite av vad du ska ha i tanken. Skvalpskydd löses antingen med tankskum eller så sätter man plåtar med några hål i. Dessa sätts på tvären strax ovanför botten.

M123 skrev:
Jag blir nyfiken.
Får man ha en tank i skuffen och lär den inte vara godkänd på något sätt, den lär väl hållas undan deformationzoner för att sitta säkert?
Sen varför vill man ha bränsle inne i bilen och varför vill man flytta upp vikt på bilen,  väghållningen och säkerheten lär väl med denna modifikation få sig en liten törn?

Man får ha tank i skuffen om den är tät, sitter fast och är byggd i vettigt material. Enda kravet annars är att man från -80(?) och nyare måste ha påfyllningen utanför skuffen om man vill kunna besikta som vanligt och åka på gatan.
Den stora anledningen är att det är enkelt, men i rally så flyttar man upp tanken i en del fall för att skydda den och i andra fall vill man ha en större tank. Tanken som sitter i original går högre upp än reservhjulsbaljan så sätter man en ny tank som är 1/3 av originalstorleken där så flyttas vikten mer bakåt än uppåt vilket kan vara en fördel.

Jag kan inte fetmarkera på mobilen men du skriver att det kan vara en fördel att flytta bak vikten.
Men om man ser till naturlagarna så får du en större hävstångsprincip med mer massa som genererar ett tryck längre ner mot centrumlinjen på hjulen, vilket så blir om du har en tyngd längre ner. Flyttar du upp vikten även om så bak får du ostabilitet och massan blir att väga mindre.

Vid en start däremot när du förskjuter vikten kan jag förstå resonemanget men inte där efter.
Vikten på en sak blir ju som en pendel och ju lägre tyngdpunkt desto hårdare blir ju draget neråt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Reguz
24 september 2019 · 47 Inlägg

Jag är helt med på vad du menar ang ostabilitet. Så tanken är att bygga om reservhjulsbaljan och få tanken så långt ner jag kan. Och med tanke på platsen så kommer den rymma mindre än org tanken. Sen så går bilen bara på nattlig aktivitet så spinnfria starter är målet...
Borde väl inte bli för ostabilt? Eller vad tror ni?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang