Volvo 940 turbo blåryker vid motorbroms

Smartmenlat
30 september 2019 · 48 Inlägg

• Bilmodell
VOLVO 944 med b230fk

• Årsmodell
1996

• Miltal
27000

• Modifikationer på bilen
BIlen gick normalt innan jag:
Bytte till toppmonterat grenrör
Bytte till en turbo jag fick med en annan bil, kkk k26 från nån audi quattro tror jag
Byggt olja in och retur, vatten in och ut till turbon
Intercooler pipes med öppen dumpventil
svetsat adapter platta från t3 tilll kkk fläns med externt wastegateuttag
Bytt alla vevhusventilationslangar samt byggt typ volvo b20 vevhusventilationslock som går till catchcan och sen in före turbon
Bytt ventilkåpspackning
oljereturen är 19mm invändigt diameter

• Hur yttrar sig felet?
Går okej första minuten sen klarar den ej tomgång, så måste starta den igen och då kan den hålla tomgång. Går okej att köra med och laddar fint 0.6bar men när man motorbromsar, speciellt i nerförsbacke ( motorn är varm) då blåryker den satan. Trycker även ut lite olja vid turbo ut och in oljeslangarna, kan kanske vara att jag byggt de själv hehe.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Mest vid motorbroms, har hoodpipe tillfälligt och den blåryker väldigt mycket vid motorbroms, knappt under gas eller när man cruisar, kanske lite mer vitaktigrök vid cruise men bara extremt vid motorbroms.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Kompressionen på alla cylindrar är kring 11 eller 12 beroende på om man har öppen gasspjäll eller ej.
Har trycksatt cylindrarna vid TDC med 2-4bar och exhaustvalvesen läcker ej, intake valvsen verkar inte heller läcka, men man hör liks att de brusar lite i vevhusventilationslangen och oljepåfyllningslocket om man öppnar det, men inte särskilt mycket.
Har testat utan turbon på med bara grenrör och då blåryker den inget.
Har som sagt bytt alla slangar i vevhusventilationsväg.
Hällt i 20w50 för o se om tjockare olja hjälper, blev ingen skillnad mot 5w40

SÅ TILL FRÅGAN:
Har lämnat in turbon på renovering för enligt uterslutningsmetoden känns det som det. Speciellt då kompressionen är bra och den blåser endast ut lite i vevhusventilationen(kolvringarna släpper väl alltid ut litegrann).
Tror ni det kan vara turbon som ger dessa syptom? eller slösar jag bort 4000kr på turborenovering?

BMW 323ci "Elif" (1999)
zzr9409209
30 september 2019 · 716 Inlägg

Ventiltätningarna....

Nickeboii
1 oktober 2019 · 762 Inlägg

Anående tomgångsproblemen så är antagligen den öppna dumpventilen boven i dramat. Sök på "Öppen dump Volvo 940" så ska du se att du se att du har samma symptom som många andra som gjort samma sak. smile Skulle råda dig att sätta dit en återcirkulernade dumpventil istället.

Läste också att för vissa har det hjälpt att dra ur kontakten till tomgångsmotorn, du kan ju testa det och se om det hjälper också. Gratis är det också.

MVH

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
torsen
1 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Ventiltätningarna....

Instämmer!

Smartmenlat
1 oktober 2019 · 48 Inlägg

Nickeboii skrev:
Anående tomgångsproblemen så är antagligen den öppna dumpventilen boven i dramat. Sök på "Öppen dump Volvo 940" så ska du se att du se att du har samma symptom som många andra som gjort samma sak. smile Skulle råda dig att sätta dit en återcirkulernade dumpventil istället.

Läste också att för vissa har det hjälpt att dra ur kontakten till tomgångsmotorn, du kan ju testa det och se om det hjälper också. Gratis är det också.

MVH

Jo precis, dumpventilen kan förstöra lite, men problemet är att den dör fast jag inte laddar något, dvs innan jag ens börjar ladda utan bara kör iväg normalt och lägger i kopplingen. Ska köra maxxecu sen, e lite i teststadiet nu hehe. Men ska testa startmotorn bara för att smile

BMW 323ci "Elif" (1999)
Smartmenlat
1 oktober 2019 · 48 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Ventiltätningarna....

Men problemet är att jag trycktestade motorn och det lät inget från insuget, vilket enligt lite youtubevideos för att trycktesta i TDC ska betyda att det håller tätt?

BMW 323ci "Elif" (1999)
Smartmenlat
1 oktober 2019 · 48 Inlägg

torsen skrev:

zzr9409209 skrev:
Ventiltätningarna....

Instämmer!

Även då jag trycktestat och det verkar inte läcka där?

BMW 323ci "Elif" (1999)
Taunuus
1 oktober 2019 · 263 Inlägg

Smartmenlat skrev:

Nickeboii skrev:
Anående tomgångsproblemen så är antagligen den öppna dumpventilen boven i dramat. Sök på "Öppen dump Volvo 940" så ska du se att du se att du har samma symptom som många andra som gjort samma sak. smile Skulle råda dig att sätta dit en återcirkulernade dumpventil istället.

Läste också att för vissa har det hjälpt att dra ur kontakten till tomgångsmotorn, du kan ju testa det och se om det hjälper också. Gratis är det också.

MVH

Jo precis, dumpventilen kan förstöra lite, men problemet är att den dör fast jag inte laddar något, dvs innan jag ens börjar ladda utan bara kör iväg normalt och lägger i kopplingen. Ska köra maxxecu sen, e lite i teststadiet nu hehe. Men ska testa startmotorn bara för att smile

är det för klen fjäder öppnar dumpventilen med hjälp utav bara vakuumet, som uppstår vid motorbroms/nedvarvning, är den riktigt slapp kan den tillochmed stå öppen redan på tomgångsvakuum.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Taunuus
1 oktober 2019 · 263 Inlägg

Smartmenlat skrev:

zzr9409209 skrev:
Ventiltätningarna....

Men problemet är att jag trycktestade motorn och det lät inget från insuget, vilket enligt lite youtubevideos för att trycktesta i TDC ska betyda att det håller tätt?

det visar att ventilen är tät mot förbränningsrummet, men när motorn är igång och det är vakuum i insuget så kan det dra ner olja runt ventilskaftet om tätningarna/styrningarna är dåliga, som sedan följer med in i cylindern. Vid motorbroms uppstår det kraftigt vakuum vilket gör att det är större risk att det drar ner olja än tex. vid tomgång

Ford 17M "Taunus" (1967)
Smartmenlat
1 oktober 2019 · 48 Inlägg

WurstingErik skrev:

Smartmenlat skrev:

Nickeboii skrev:
Anående tomgångsproblemen så är antagligen den öppna dumpventilen boven i dramat. Sök på "Öppen dump Volvo 940" så ska du se att du se att du har samma symptom som många andra som gjort samma sak. smile Skulle råda dig att sätta dit en återcirkulernade dumpventil istället.

Läste också att för vissa har det hjälpt att dra ur kontakten till tomgångsmotorn, du kan ju testa det och se om det hjälper också. Gratis är det också.

MVH

Jo precis, dumpventilen kan förstöra lite, men problemet är att den dör fast jag inte laddar något, dvs innan jag ens börjar ladda utan bara kör iväg normalt och lägger i kopplingen. Ska köra maxxecu sen, e lite i teststadiet nu hehe. Men ska testa startmotorn bara för att smile

är det för klen fjäder öppnar dumpventilen med hjälp utav bara vakuumet, som uppstår vid motorbroms/nedvarvning, är den riktigt slapp kan den tillochmed stå öppen redan på tomgångsvakuum.

Det är sant, är en sån dumpventil man kan skruva för att spänna fjädern, ska testa spänna den hårdare smile

BMW 323ci "Elif" (1999)
Smartmenlat
1 oktober 2019 · 48 Inlägg

WurstingErik skrev:

Smartmenlat skrev:

zzr9409209 skrev:
Ventiltätningarna....

Men problemet är att jag trycktestade motorn och det lät inget från insuget, vilket enligt lite youtubevideos för att trycktesta i TDC ska betyda att det håller tätt?

det visar att ventilen är tät mot förbränningsrummet, men när motorn är igång och det är vakuum i insuget så kan det dra ner olja runt ventilskaftet om tätningarna/styrningarna är dåliga, som sedan följer med in i cylindern. Vid motorbroms uppstår det kraftigt vakuum vilket gör att det är större risk att det drar ner olja än tex. vid tomgång

Det var en bra förklaring! Har kollat lite angående detta och tänkte kanske ge mig på att byta ventiltätningar utan att ta ur toppen genom att trycksätta cylindrarna i TDC. Men om jag gör det, hur kan jag se om ventilstyrningarna är dåliga? kan man vicka kanske? För tätningar, brickor, fjäder och knaster kan jag nog byta med toppen på.

Det enda jag tänker är att jag bytte till en väldigt tjock olja, 20w50. Och det ändrade exakt ingenting, därför hoppas jag på turbon hehe. Nåra tankar om detta?

BMW 323ci "Elif" (1999)
Taunuus
1 oktober 2019 · 263 Inlägg

Smartmenlat skrev:

WurstingErik skrev:

Smartmenlat skrev:

Men problemet är att jag trycktestade motorn och det lät inget från insuget, vilket enligt lite youtubevideos för att trycktesta i TDC ska betyda att det håller tätt?

det visar att ventilen är tät mot förbränningsrummet, men när motorn är igång och det är vakuum i insuget så kan det dra ner olja runt ventilskaftet om tätningarna/styrningarna är dåliga, som sedan följer med in i cylindern. Vid motorbroms uppstår det kraftigt vakuum vilket gör att det är större risk att det drar ner olja än tex. vid tomgång

Det var en bra förklaring! Har kollat lite angående detta och tänkte kanske ge mig på att byta ventiltätningar utan att ta ur toppen genom att trycksätta cylindrarna i TDC. Men om jag gör det, hur kan jag se om ventilstyrningarna är dåliga? kan man vicka kanske? För tätningar, brickor, fjäder och knaster kan jag nog byta med toppen på.

Det enda jag tänker är att jag bytte till en väldigt tjock olja, 20w50. Och det ändrade exakt ingenting, därför hoppas jag på turbon hehe. Nåra tankar om detta?

du kan ju prova vicka lite, med ventilen några mm öppen, vet inte hur mycket det får röra sig men det finns garanterat att googla fram.

Ja eftersom den inte ryker med turbon bortmonterad så ligger troligtvis problemet  i den, begagnade delar man får med i affärer så är ju svårt att veta skicket på. Om oljereturen pekar rakt ner utan skarpa böjar så är nog inte den boven heller och då är nog tyvärr turbon dålig troligtvis. Det du kan prova isåfall är att montera en restriktor på olje-inloppet till turbon på ca: 2mm å se om det blir bättre.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Smartmenlat
1 oktober 2019 · 48 Inlägg

WurstingErik skrev:

Smartmenlat skrev:

WurstingErik skrev:

det visar att ventilen är tät mot förbränningsrummet, men när motorn är igång och det är vakuum i insuget så kan det dra ner olja runt ventilskaftet om tätningarna/styrningarna är dåliga, som sedan följer med in i cylindern. Vid motorbroms uppstår det kraftigt vakuum vilket gör att det är större risk att det drar ner olja än tex. vid tomgång

Det var en bra förklaring! Har kollat lite angående detta och tänkte kanske ge mig på att byta ventiltätningar utan att ta ur toppen genom att trycksätta cylindrarna i TDC. Men om jag gör det, hur kan jag se om ventilstyrningarna är dåliga? kan man vicka kanske? För tätningar, brickor, fjäder och knaster kan jag nog byta med toppen på.

Det enda jag tänker är att jag bytte till en väldigt tjock olja, 20w50. Och det ändrade exakt ingenting, därför hoppas jag på turbon hehe. Nåra tankar om detta?

du kan ju prova vicka lite, med ventilen några mm öppen, vet inte hur mycket det får röra sig men det finns garanterat att googla fram.

Ja eftersom den inte ryker med turbon bortmonterad så ligger troligtvis problemet  i den, begagnade delar man får med i affärer så är ju svårt att veta skicket på. Om oljereturen pekar rakt ner utan skarpa böjar så är nog inte den boven heller och då är nog tyvärr turbon dålig troligtvis. Det du kan prova isåfall är att montera en restriktor på olje-inloppet till turbon på ca: 2mm å se om det blir bättre.

Får tillbaka turbon i slutet av denna eller början av nästa så hoppas det löser problemet smile Det enda som kan motverka vår teori är att det blir mer motstånd för avgaserna/luften(vid motorbroms) som kanske gör nåt dåligt när turbon är på kontra ej på.

Men får vänta och se, funkar det inte så lär jag testa med nån restriktor, dock är den glidlagrad men man vet aldrig smile

Hör av mig när jag vet mer, tack för svaren iaf smile

BMW 323ci "Elif" (1999)
Smartmenlat
12 november 2019 · 48 Inlägg

Hej fått tillbaka turbon nu och monterat allting. Enda tråkiga var att turboinloppet inte blev helt vertikalt då den tydligen har klackar där man roterar vid avgassidan så blev kanske 15 grader snett men funkade iaf.

Så de funkar nu iaf, blåryker inte längre så det är kul! Blev lite ombyggd oljeretur och nyrenoverad turbo vilken iaf löste problemet.

Men nu kom ett nytt litet fel, den går fint på tomgång och normal körning, men när man ska ladda typ över 0.2bar så hackar den ganska snabba knack, som att den inte vill fortsätta. Klarar inte tomgång efter det heller. Har dock öppen dumpventil och fortfarande chipade boxar och orginalsystem.

Når tips? Jag tänkte dumpventilen(har dock den inställd till max), gammal bensin eller tändstift?

BMW 323ci "Elif" (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 november 2019 · 13 983 Inlägg

torsen skrev:

zzr9409209 skrev:
Ventiltätningarna....

Instämmer!

Tror också det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Snurriis
12 november 2019 · 761 Inlägg

Smartmenlat skrev:
Hej fått tillbaka turbon nu och monterat allting. Enda tråkiga var att turboinloppet inte blev helt vertikalt då den tydligen har klackar där man roterar vid avgassidan så blev kanske 15 grader snett men funkade iaf.

Så de funkar nu iaf, blåryker inte längre så det är kul! Blev lite ombyggd oljeretur och nyrenoverad turbo vilken iaf löste problemet.

Men nu kom ett nytt litet fel, den går fint på tomgång och normal körning, men när man ska ladda typ över 0.2bar så hackar den ganska snabba knack, som att den inte vill fortsätta. Klarar inte tomgång efter det heller. Har dock öppen dumpventil och fortfarande chipade boxar och orginalsystem.

Når tips? Jag tänkte dumpventilen(har dock den inställd till max), gammal bensin eller tändstift?

Byt till återsirkulerande avlastningsventil, din bil fungerar ej med en som är öppen!

Smartmenlat
13 november 2019 · 48 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

zzr9409209 skrev:
Ventiltätningarna....

Instämmer!

Tror också det!

/Benny

Var turbon faktiskt om du läser ovan:)

BMW 323ci "Elif" (1999)
Smartmenlat
13 november 2019 · 48 Inlägg

Snurriis skrev:

Smartmenlat skrev:
Hej fått tillbaka turbon nu och monterat allting. Enda tråkiga var att turboinloppet inte blev helt vertikalt då den tydligen har klackar där man roterar vid avgassidan så blev kanske 15 grader snett men funkade iaf.

Så de funkar nu iaf, blåryker inte längre så det är kul! Blev lite ombyggd oljeretur och nyrenoverad turbo vilken iaf löste problemet.

Men nu kom ett nytt litet fel, den går fint på tomgång och normal körning, men när man ska ladda typ över 0.2bar så hackar den ganska snabba knack, som att den inte vill fortsätta. Klarar inte tomgång efter det heller. Har dock öppen dumpventil och fortfarande chipade boxar och orginalsystem.

Når tips? Jag tänkte dumpventilen(har dock den inställd till max), gammal bensin eller tändstift?

Byt till återsirkulerande avlastningsventil, din bil fungerar ej med en som är öppen!

Jo de ska fixas, tror dock ej det ska påverka att nt klarar belastning. Ska testa tändstift och bränsle imorn smile

BMW 323ci "Elif" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang