V8 Kompressor, svängningsdämpare

RasmusRyyti
3 oktober 2019 · 2 Inlägg

Hej!

Jo min fråga lyder, hur brukar folk göra med svängningsdämparen vid montage av en roots kompressor på v8?

Har sökt med olika resultat då hälften säger, bort med skiten, kör utan!
Medans andra halvan gapar, jo förfan, kör aldrig utan svängningsdämpare!

Vad anser ni, kom med exempel och belägg för era teorier

Motorn är en cheva 383 (strokad)
Kompressor är en klassisk 6-71

Tumbleweed
3 oktober 2019 · 1 711 Inlägg

Chevrolet sb400 och bb454 har extern balansering, och TROR även 383 stroker kit har det! Då har man motvikt i svängningsdämparen, och den måste du isåfall ha. Köra utan (om extern balansering) gör vibrationer, som knäcker vevaxel och ev motor block. Om den är intern balanserad, så är det blandade meningar, jag har kastat bort min på min dragster, då jag bara gasar par hundra meter i stöten. Däremot om man typ ligger o drar länge i alla varvtal, typ högfarts provningar bör du ha den bästa dämpare som finns. Men kolla först balansering! Mvh Christian

Tumbleweed
3 oktober 2019 · 1 711 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-0a4e91642a4202cefcbef135f0f5433c.jpg

Här har jag ersatt dämpare med solid moroso hjul. Intern balanserad Chevrolet 350

RasmusRyyti
3 oktober 2019 · 2 Inlägg

Okejokej!
Tack för svaret, ja det blir nog att köra nån form av dämpare isåfall, bilen ska ju gå på gata så blir nog bäst så!

Men du menar att min svängdämpare kanske är anpassad till mitt strokerkit isåfall? Måste jag köra med den dämparen eller kan jag byta till en annan?

Tumbleweed
3 oktober 2019 · 1 711 Inlägg

Kolla artikel nummer på svängningsdämparen, om den är externt balanserad, så kan det finnas alternativ, jag vet att det finns till flexplattan, en lös skiva med vikt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang