Saab 93, vindrutetorkare, blinkers elhissar dog

divrg
4 oktober 2019 · 7 Inlägg

Plötsligt dog elhissar till fönstren, vindrutetorkare, blinkers och styrningen till backspeglar.

Stereo, ljus, panelen, digital panel och fläkt funkar.

Tog ut flatsäkringen till vindrutetorkarna och byta den, vindrutetorkare fortfarande döda.

Det är en automatväxlad. när jag går från D till P hörs ett slirande ljud.


Är det någon som har en aning om vad detta är för problem?

Tack så mycket.

zemet
4 oktober 2019 · 4 038 Inlägg

Du har nog ett jordfel i bilen. Alla dem funktornena får säkert jord ifrån samma ställe. Kolla över dina jordkablar så löser det sig nog skulle jag tro.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
divrg
4 oktober 2019 · 7 Inlägg

hmm, tack för svar. Hur ser dessa jordkablar ut? någon särskild färg eller utseende? Var löper de någonstans? från batteriet och in i bilen?

Vitu
4 oktober 2019 · 76 Inlägg

divrg skrev:
hmm, tack för svar. Hur ser dessa jordkablar ut? någon särskild färg eller utseende? Var löper de någonstans? från batteriet och in i bilen?

Svart, från förbrukarna till chassit, om man kollar i motorutrymmet brukar man se några kablar som går till under någon skruv här och där.

Så lättast är att försöka spåra svarta kabeln från den mest lättillgängliga förbrukaren, alternativt mäta resistans mellan jorden ute vid förbrukaren och - på batteriet (ska vara i princip 0) smile

divrg
7 oktober 2019 · 7 Inlägg

Problemet var att nyckeln i tändlåset inte "hoppa" tillbaka utan stanna i det läget där startmotorn går in. Men startmotorn klarade sig. Nu får jag manuellt vrida den åt vänster(motsols).

Alltså..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang