Är detta oljetrycksgivare?

evoline
7 oktober 2019 · 187 Inlägg
#1

Hej,

Har en VW Golf (2010) där oljelampan lyser (orange) ibland i typ 1sek innan den försvinner, händer sällan men det händer.
Har precis bytt olje, oljefilter och tändstift på bilen, så tänkte byta oljetrycksgivare också för den är billig.
Var inget fel med oljan tidigare, allstå ingen läckage eller låg nivå.

Är detta oljetrycksgivare?
Ser ingen kontakt som är grön.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151561/151561-75eb2eb9a08e8180eb50ec85fb5c04b7.jpg

Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (7 oktober 2019)

Bmsone Reservdelsnisse
7 oktober 2019 · 100 Inlägg
#2

Det där är knacksensor. Om den lyser gult så är det oljenivån, inte trycket. Kan vara fel på givaren i oljetråget om nivån är ok men den varnar gult ändå. Händer att det går in fukt i kontakten till den.

evoline
7 oktober 2019 · 187 Inlägg
#3

Bmsone skrev:
Det där är knacksensor. Om den lyser gult så är det oljenivån, inte trycket. Kan vara fel på givaren i oljetråget om nivån är ok men den varnar gult ändå. Händer att det går in fukt i kontakten till den.

Lampan lyser orange, inte gult eller röd.
Vet inte ens om den kan lysa i andra färger än orange.

Är det givare som denna video, så får jag nog byta ut den vid nästa oljebyte.
https://www.youtube.com/watch?v=-v8CWIWo5HM

VW Golf MK6 (2010)
1.6 MULTIFUEL

Senast redigerat av evoline (7 oktober 2019)

Bmsone Reservdelsnisse
7 oktober 2019 · 100 Inlägg
#4

evoline skrev:

Bmsone skrev:
Det där är knacksensor. Om den lyser gult så är det oljenivån, inte trycket. Kan vara fel på givaren i oljetråget om nivån är ok men den varnar gult ändå. Händer att det går in fukt i kontakten till den.

Lampan lyser orange, inte gult eller röd.
Vet inte ens om den kan lysa i andra färger än orange.

Är det givare som denna video, så får jag nog byta ut den vid nästa oljebyte.
https://www.youtube.com/watch?v=-v8CWIWo5HM

VW Golf MK6 (2010)
1.6 MULTIFUEL

Bör tändas en röd innan bilen startar, kan vara 2 lampor ibland också.

evoline
29 oktober 2019 · 187 Inlägg
#5

Det är alltså en sån här jag måste byta ut, och det kan man inte göra förrän man tömt oljan kan jag tänka mig, stämmer det?
https://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Level-Su … SwQXFc3vQv

Tack på förhand

Bmsone Reservdelsnisse
29 oktober 2019 · 100 Inlägg
#6

evoline skrev:
Det är alltså en sån här jag måste byta ut, och det kan man inte göra förrän man tömt oljan kan jag tänka mig, stämmer det?
https://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Level-Su … SwQXFc3vQv

Tack på förhand

Det där är oljenivågivaren. för att byta den behövs oljan tömmas ur ja.

Bmsone Reservdelsnisse
29 oktober 2019 · 100 Inlägg
#7

Har du kollat så nivån är ok efter byte av olja?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
29 oktober 2019 · 2 136 Inlägg
#8

evoline skrev:
Det är alltså en sån här jag måste byta ut, och det kan man inte göra förrän man tömt oljan kan jag tänka mig, stämmer det?
https://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Level-Su … SwQXFc3vQv

Tack på förhand

Den givaren har hand om olje- temperatur , kvalitet och nivå, ja.

Men innan du börjar riva, kolla kablaget till givaren.
Den sitter rätt utsatt i botten på oljetråget och det är inte sällsynt att kablar blir avskavda eller kontakter ärgar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
17 mars · 187 Inlägg
#9

Har nu efter lång tid bytt olje sensor givaren, för man är ju tvungen att byta olja också.
Men felet kvarstår.

Kabeln till givaren, hur svårt är det att byta ut den, alltså hur långt går den in i bilen?
Eller klipper man huvudet och skarvar dit en ny?

Hittar ingen lös kabel för motoroljenivå sensor.
Nån som vet vart det säljs, eller heter kabeln nåt annat?

Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (17 mars )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 mars · 2 136 Inlägg
#10

evoline skrev:
Har nu efter lång tid bytt olje sensor givaren, för man är ju tvungen att byta olja också.
Men felet kvarstår.

Kabeln till givaren, hur svårt är det att byta ut den, alltså hur långt går den in i bilen?
Eller klipper man huvudet och skarvar dit en ny?

Hittar ingen lös kabel för motoroljenivå sensor.
Nån som vet vart det säljs, eller heter kabeln nåt annat?

Tack på förhand

Var lite därför jag tänkte Du skulle kollat kablaget innan smile

Hur som, kablarna går in i kabelstammen och sen upp till motorstyrdonet. Det är samma färger vid den kontakten som vid kontaktstycket nere vid givaren. Enklast är att mäta upp motstånd på dessa kablar, är det oändligt motstånd på någon kabel är den trasig.

Din lokala VAG-handlare kan sälja dig kontakten till oljenivågivaren, tillsammans med några sladdar som har rätt stift i varje ända, en kabel ger 2 stift samt typ 20-25cm kabel att skarva ihop med bilens befintliga kabelstam.

Borde kosta ca 2-300kr eller så.

Det går att pilla ur stiften ur den befintliga kontakten om du har såna verktyg, men oftast är det enklare och smidigare att bara byta ut kontakten mot en ny och skarva på kablaget.
Dock bör den skarven göras ordentligt! Löda, krympslang osv.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
jaka54
17 mars · 3 547 Inlägg
#11

Hej!
Om oljetryckslampan lyser länge när du startar motorn kan det bero på att oljetrycket inte kommer upp i rätt nivå och inte att det skulle vara fel på givaren.
Vad kör du på för olja? Och du byter väl olja och filter varje år ?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 mars · 2 136 Inlägg
#12

jaka54 skrev:
Hej!
Om oljetryckslampan lyser länge när du startar motorn kan det bero på att oljetrycket inte kommer upp i rätt nivå och inte att det skulle vara fel på givaren.
Vad kör du på för olja? Och du byter väl olja och filter varje år ?

Då är det en röd lampa som lyser, det är inte så jag tolkat trådskaparens fråga, utan snarare att det är en orange/gul lampa? :o

Om det är en röd lampa så kan det mycket väl vara oljetrycket!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
17 mars · 187 Inlägg
#13

jaka54 skrev:
Hej!
Om oljetryckslampan lyser länge när du startar motorn kan det bero på att oljetrycket inte kommer upp i rätt nivå och inte att det skulle vara fel på givaren.
Vad kör du på för olja? Och du byter väl olja och filter varje år ?

Cuefa skrev:
Då är det en röd lampa som lyser, det är inte så jag tolkat trådskaparens fråga, utan snarare att det är en orange/gul lampa? :o

Om det är en röd lampa så kan det mycket väl vara oljetrycket!

Ja, byter olja och filter varje år.
Använder just nu Eurolub 5W-30, innan bytet var det Mekonomens 5W-30.

Lampan lyser inte länge, max 2sek och inte varje gång.
Kan lysa vid start eller vid körning.

Lampan lyser orange/gul, inte röd.


Är kabeln lång om man köper från VW, för att slippa skarva och löda?
Är det meckigt att byta ut kabeln, måsta man skruva loss hela bilen för att komma åt?

Tack på förhand

jaka54
17 mars · 3 547 Inlägg
#14

Hej!
Vad betyder gul varningslampa?  (står i instruktionsboken).

Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 mars · 2 136 Inlägg
#15

jaka54 skrev:
Hej!
Vad betyder gul varningslampa?  (står i instruktionsboken).

Som regel låg oljenivå.
VAG-bilar varnar i god tid innan nivån blir för låg.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 mars · 2 136 Inlägg
#16

evoline skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om oljetryckslampan lyser länge när du startar motorn kan det bero på att oljetrycket inte kommer upp i rätt nivå och inte att det skulle vara fel på givaren.
Vad kör du på för olja? Och du byter väl olja och filter varje år ?

Cuefa skrev:
Då är det en röd lampa som lyser, det är inte så jag tolkat trådskaparens fråga, utan snarare att det är en orange/gul lampa? :o

Om det är en röd lampa så kan det mycket väl vara oljetrycket!

Ja, byter olja och filter varje år.
Använder just nu Eurolub 5W-30, innan bytet var det Mekonomens 5W-30.

Lampan lyser inte länge, max 2sek och inte varje gång.
Kan lysa vid start eller vid körning.

Lampan lyser orange/gul, inte röd.


Är kabeln lång om man köper från VW, för att slippa skarva och löda?
Är det meckigt att byta ut kabeln, måsta man skruva loss hela bilen för att komma åt?

Tack på förhand

Kabeln är ca 40-50cm lång, så du får ca 20cm kabel att skarva på, borde räcka.
Du skarvar ju inom de centimetrar du har att gå på med den gula ersättningskabeln från VAG, så du gör allt jobb underifrån vid oljetråget. Behöver inte skruva isär någonting.
Även om det inte är omöjligt att kablarna är skadade uppe vid styrdonet eller någonstans på vägen, så är det 99 gånger av 100 nere vid tråget som skadan är skedd, så börja i den änden.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
18 mars · 187 Inlägg
#17

Det är inte oljenivån iaf, har kollat det flera gånger.

Ska köpa kabeln och testa skarva och se om det blir bättre.

Så här ser det ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151561/151561-d5fa81270f9ec204741631367f00ce77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151561/151561-38d0bde965f0c67c062eb8e8ff4e2cff.jpg

Senast redigerat av evoline (18 mars )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
19 mars · 2 136 Inlägg
#18

Japp, det där är oljenivån.
Art-nr på grejerna du behöver är 3D0 973 703 kontakt med 3 stift, samt 000 979 131 E kabelsnutt med stift på.
2st åtgår o du får en halv längd över på det eftersom det vara är 3 stift i kontakten.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
19 mars · 187 Inlägg
#19

Cuefa skrev:
Japp, det där är oljenivån.
Art-nr på grejerna du behöver är 3D0 973 703 kontakt med 3 stift, samt 000 979 131 E kabelsnutt med stift på.
2st åtgår o du får en halv längd över på det eftersom det vara är 3 stift i kontakten.

Var precis hos VW som inte hade kablarna, skickade mig till SEAT som hade sa de.

Hur många av dessa kablar behöver jag köpa, säljaren var inte säker?
Bilder på nätet verkar det som det är 3st kablar men olika färger.
Ska jag köpa 3st gula kablar?

Kablarna säljs styckvis för 128kr.
Kontakthusen kostade 88kr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151561/151561-49ba0a16189c524b7e6541a2b74db582.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151561/151561-68d62a52e95f7e045a0ece50b6347cdc.jpg

Senast redigerat av evoline (19 mars )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
19 mars · 2 136 Inlägg
#20

Kablarna säljs styckvis men kan bara beställas i 5-pack.
Du behöver 2 kablar (blir 4 halva kablar, du får som sagt en i reserv).
Alla våra ersättnings/skarvkablar är gula dessvärre, du får hålla koll på hur kablarna sitter i det gamla kontaktstycket.
Notera den rosa låsningen på bilden, när kontaktstyckena/stiften är i-klickade så skjuter du den åt sidan, det låser stiften i kontakten!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang