Cuefa skrev:
berren skrev:
Ivel skrev:
Det vet vi ju inte ännu om det gick bra och borra, förutom det enkla i att göra ett skruvhål större.
Invänta tråden "Min fälg sprack och jag körde in i en busshållplats" eller "Jag tappade fälgen och frontade en skolskjuts" alternativt "En Skoda tappade ett hjul och kontrollen så den hamnade under min timmerbil och blev platt" men men jag har en förmåga att se eventuella konsekvenser istället för att jubla över att en genväg med osäkert resultat genomförts.
Hallå? Det är 2mm det handlar om 1mm runt om hela cirkeln. Varför skulle dessa problem uppstå? Förklara det istället lustigkurre.
Hur mycket material tror Du tillverkaren "bjuder" på när de tillverkar fälgar? Varenda litet gram aluminium de kan spara ger otroligt mycket i slutändan när x antal hundratusen fälgar har tillverkats.
Det kan ge försvagningar kring bulthålen som till slut gör så fälgen spricker. T.ex.
Det är väl lite det
här och det
här man vill undvika.
Framför allt som mötande bilist. Men visst, självklart vet Du bättre än dom som tillverkat grejerna.
Glömde det...

Visst har du rätt i det. Tillverkarna vill optimera fälgarna.
Men det är också en kritisk komponent som skall hålla för att köra i gropar i vägen, långa sträckor på grusvägar mm.
Så man överdimentionerar sånna fälgar så man inte riskerar att dem spricker mm. Skulle det börja ända får man återkalla alla fälgar och det blir också dyrt.
Det är en av anledningarna till att man kan köpa eftermkrnadsfälgar som är såpass mycket lättare än orginal.
Samma fälgar används ju även till en rad olika bilmodeller, som kan skilja ganska mycket i total och tjänstevikt mm.
Så fälgar av detta slaget är sannorlikt inte såpass viktoptimerade dem skulle kunna varit pga ovannämda faktorer.
Sedan kan man ju fråga sig hur stor besparing det hade varit för fälgtillverkaren.
Vi kan räkna lite:
Dagens råvarupris för aluminium är 16:50 kr/kg enligt dagens industri.
Volvo cars hade sålt 340 000 bilar under halva 2019. Så vi dubblar det till 680k bilar.
Säg att det går att optimera alla volvo fälgar lika mycket.
Vad är rimligt att optimera bort? Jag säger 100g. Det år långt mycket mer än vad TS har borrat bort.
Vi får då 16:50kr/kg * 680000 bilar * 4 hjul * 0.1 kg. = 4,488 miljoner.
4.5 miljoner per år skulle man då potentiellt kunna spara.
Gör man samma övning men antar att dem sparar dem sista 10 g som TS kanske har lyckats borra bort är besparingen ca 0.5 miljoner/år.
Jag tror med andra ord inte att det lilla som TS har försvagat fälgen genom att ta bort några gram aluminium kommer göra att fälgen riskerar att spricka.
Med det sagt så kan han få andra problem som nämnts här tidigare.