Få loss delbar dragkrok Skoda Octavia RS mk2?

torsen
8 januari 2023 · 7 236 Inlägg

Nej, nu missförstod du mig, eller så var jag otydlig.
Jag har besiktat utan synpunkter med svanhalsen/kulan liggande i bagageutrymmet.

PerKalkyl
7 augusti 2023 · 2 Inlägg

Cuefa skrev:
Tjo,

Du har tur!
Skoda har nog en av de enklaste lösningarna på detta problem, faktiskt.

Du har en "pinne" med en låscylinder i ena änden på draget (om din bil fortfarande har kvar originaldraget vill säga, tycker det ser ut som så på bilderna.)

Den "pinnen" är ihålig, och låscylindern sträcker sig hela vägen igenom och det är den avfasade delen på undersidan som avgör om du kan vrida pinnen o släppa ner kulan.

Denna låscylinder är låst i "pinnen" med ett lås-clips uppe vid själva cylindern.
Peta bort lås-clipset (ett svart typ "c-clip, se bifogad bild), slå ur cylindern bakifrån. Gör rent, fetta in.
Montering sker i omvänd ordning smile

Så här ser det ut om du köper en ny låsanordning från din närmaste auktoriserade Skoda-handlare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a43e1c0e11d7db4d30abbb8db01ae69.jpg

Det bästa med allt detta?
Kit'et kostar ca 275kr och innehåller allt du behöver förutom arbetet wink

Bra va? smile

Tjenare! Tack för förklaring och bild.  Sitter med exakt samma problem, fast på en superb. Det är helt omöjligt att vrida nyckeln, så antagligen har pinnen rostat fast eller nåt.. hur kan den ha gjort det?? Jo för att jag låtit dragkroken sitta monterad alldeles för länge så klart! Borde som ni sagt ha tagit loss den efter varje användning, men icke. Så min fråga är: hur ska jag kunna slå ut den bakifrån när jag inte kan öppna låset och ta loss dragkroken? Jag fattar inte :-)

Tar tacksamt emot råd, då även jag ska in på besiktning om ett par veckor..

Bästa
Per

Cuefa Ain't no place like home...
7 augusti 2023 · 4 628 Inlägg

PerKalkyl skrev:

Cuefa skrev:
Tjo,

Du har tur!
Skoda har nog en av de enklaste lösningarna på detta problem, faktiskt.

Du har en "pinne" med en låscylinder i ena änden på draget (om din bil fortfarande har kvar originaldraget vill säga, tycker det ser ut som så på bilderna.)

Den "pinnen" är ihålig, och låscylindern sträcker sig hela vägen igenom och det är den avfasade delen på undersidan som avgör om du kan vrida pinnen o släppa ner kulan.

Denna låscylinder är låst i "pinnen" med ett lås-clips uppe vid själva cylindern.
Peta bort lås-clipset (ett svart typ "c-clip, se bifogad bild), slå ur cylindern bakifrån. Gör rent, fetta in.
Montering sker i omvänd ordning smile

Så här ser det ut om du köper en ny låsanordning från din närmaste auktoriserade Skoda-handlare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a43e1c0e11d7db4d30abbb8db01ae69.jpg

Det bästa med allt detta?
Kit'et kostar ca 275kr och innehåller allt du behöver förutom arbetet wink

Bra va? smile

Tjenare! Tack för förklaring och bild.  Sitter med exakt samma problem, fast på en superb. Det är helt omöjligt att vrida nyckeln, så antagligen har pinnen rostat fast eller nåt.. hur kan den ha gjort det?? Jo för att jag låtit dragkroken sitta monterad alldeles för länge så klart! Borde som ni sagt ha tagit loss den efter varje användning, men icke. Så min fråga är: hur ska jag kunna slå ut den bakifrån när jag inte kan öppna låset och ta loss dragkroken? Jag fattar inte :-)

Tar tacksamt emot råd, då även jag ska in på besiktning om ett par veckor..

Bästa
Per

Hej!

Under förutsättning att Du har samma konstruktion, med pinnen som du lossar kroken med (alltså inte plasthandtaget som sitter på sidan) så kan du i värsta fall tvinga in en grov skruv i låset, sen letar du reda på en svetstång och sätter ihop den (på något sätt, svets e bäst men det finns många alternativ) med en slaghammare, nyper fast tången o sen slår du ur cylindern bara.

Har du den nyare sorten med plasthandtaget, så sitter det en sprint i botten av den grova delen av handtaget, den kan man slå ur genom plasten på ovansidan. Det följer med en ny sådan sprint i rep-satsen från Skoda!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
PerKalkyl
13 augusti 2023 · 2 Inlägg

Bästa Cuefa

Tack för förtydligande. Jag hade inte läst hela tråden innan jag gjorde mitt inlägg. BAD boy :-)
Men jag har den nyare konstruktionen, och jag lärde mig mycket på allas inlägg. Ni är bäst!
Jag släppte mina försök med WD-40, och övergick till att dränka låset i låsolja. tryckte in nyckel med ny låsolja om och om igen, och ruckade försiktigt nyckeln med en tång. Små små rörelser, ny olja, och om igen. Efter en stund började kolven röra sig, för att till slut gå att vrida runt helt. Så problem solved helt enkelt. Nu rengjord, omsmörjd och lagrad INNE i bilen i forstättningen :-)

Bästa
Per

Cuefa Ain't no place like home...
16 augusti 2023 · 4 628 Inlägg

PerKalkyl skrev:
Bästa Cuefa

Tack för förtydligande. Jag hade inte läst hela tråden innan jag gjorde mitt inlägg. BAD boy :-)
Men jag har den nyare konstruktionen, och jag lärde mig mycket på allas inlägg. Ni är bäst!
Jag släppte mina försök med WD-40, och övergick till att dränka låset i låsolja. tryckte in nyckel med ny låsolja om och om igen, och ruckade försiktigt nyckeln med en tång. Små små rörelser, ny olja, och om igen. Efter en stund började kolven röra sig, för att till slut gå att vrida runt helt. Så problem solved helt enkelt. Nu rengjord, omsmörjd och lagrad INNE i bilen i forstättningen :-)

Bästa
Per

Gott så, o kul att det löste sig!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang