Nissan Skyline R33 GTST - Min första riktiga JDM-bil

Min första riktiga JDM:are! Gatebil 2023 avklarat! Sommarplaner 2024 gick i stöpet p.g.a. reva i blocket, så motorbygge och allt annat pill står på kartan!
  • 36 Följare
  • 25 461 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
iFerz
3 juli 2023 · 279 Inlägg

Halloj!

I helgen blev det en sväng på Hammarstrands-cruisingen, men tog inte så mycket bilder på telefonen så blir ett ganska bildlöst inlägg, men bilen fick tvättas iallafall!

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-44cde91b22a7d0b86bc4fce81becb82e.jpg

Däremot så har jag stött på lite problem, drog två pulls på 1:an utan problem, kraften fanns där och bakdäcken släppte som de skulle, men tryckte sen ur på 2:an och fick då en "Low Oil Pressure Cut" genom thresholds i sprutet.

Det finurliga är att oljetrycket vid vanlig körning ligger precis som det ska, ungefär 2.6bars oljetryck vid 2000rpm. Generell regel är minst 1bar per 1k rpm, vilket jag ligger på.

Måste därav undersöka vidare vad tusan felet ligger i. Märkte av en liten oljesamling vid insugssidan samt lite fuktigt vid avgassidan så förhoppningsvis är det "bara" ventilkåpspackningen som behöver bytas, men felsökning måste göras.

Får jag det dock inte löst med enkla justeringar så är det tyvärr slutkört för året då jag isåfall måste samla slantar.

Försöker uppdatera i veckan när jag haft tid att kika mer!

Fridens.

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
nossxela
3 juli 2023 · 25 Inlägg

Bra att ECUt märkte det och slog av, vet du vilket tryck thresholdet är inställt på? Om tråget inte är bafflat så kan oljan slungas bakåt i tråget vid acceleration och då finns det risk att pickupen suger luft. Kan vara bra att vara uppmärksam på.

iFerz
3 juli 2023 · 279 Inlägg

nossxela skrev:
Bra att ECUt märkte det och slog av, vet du vilket tryck thresholdet är inställt på? Om tråget inte är bafflat så kan oljan slungas bakåt i tråget vid acceleration och då finns det risk att pickupen suger luft. Kan vara bra att vara uppmärksam på.

Riktigt skönt med riktiga prylar som kan stoppa vid behov! smile

Saknas bafflat oljetråg, är en av idéerna inför vinterns äventyr. Helst hade man velat haft en torrsump men så räcer kanske man inte behöver gå.. big_smile

Ska kika thresholden, men inte haft problem tidigare med pulls från 2:an. Nu var dessa iofs i en liten lutning bägge gånger, så kan vara så att den lilla lutningen påverkade, men har gett fullt på trean i en ganska brant backe tidigare utan liknande problem.

Kan hoppas på att det är ett litet svagt läckage som kan fixas och att den lilla läckan gör att trycket inte kan gå lika högt/lika snabbt, men får se när det skruvas nästa gång!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
iFerz
5 juli 2023 · 279 Inlägg

Halloj!

Kanske goda nyheter ändå.
Kikat igenom nu både vid packningar, AN-slangar och sensorer och inget tydligt läckage.
Såg ut som något svagt vid avgassidan vid 2:an, men det kan mycket väl vara gammalt också.

Det som däremot visar sig vid loggningen är att oljetrycket tappar sig, grön linje är oljetryck, gul linje är RPM
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-0558608f5c01fb03f238f0daae98c7a5.jpg

Det ser ut som att den kanske drar i sig lite luft ändå och att det är så "lätt" att oljanivån är för låg.
Stickan säger strax över L så det kan vara så lätt att den suger i sig luft på maxtryck för nu klarade den av att varva ur tvåan och nästan trean.

Så jag har slagit en halvliter olja till, och ska köpa mer imorgon och slänga i lite till så får vi se hur den beter sig.
Om den fortfarande kastar av sig, ja då är nog oljepumpen körd eller att det är ett läckage jag inte hittar.

Håller tummar och tår att det räcker med mer olja!
Återkommer efter provtur smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Mack Forum- och sitemoderator
5 juli 2023 · 26 151 Inlägg

Hoppas på det bästa, förbereda sig på det värsta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
nossxela
6 juli 2023 · 25 Inlägg

Nice logg! Jag tror du är helt rätt ute med att fylla olja. Personligen hade jag alltid sett till att ha strax under max på oljestickan. RB-motorerna är kända för att ha problem med att de trycker upp för mycket olja till toppen så det inte hinner rinna tillbaka ner till oljepumpen på höga varv. En bra försäkring mot vevlagerras är att alltid se till att ha mycket olja i motorn smile

iFerz
6 juli 2023 · 279 Inlägg

Mack skrev:
Hoppas på det bästa, förbereda sig på det värsta.

Så är det, önskar bara att kunna köra säsongen ut åtminstone!

nossxela skrev:
Nice logg! Jag tror du är helt rätt ute med att fylla olja. Personligen hade jag alltid sett till att ha strax under max på oljestickan. RB-motorerna är kända för att ha problem med att de trycker upp för mycket olja till toppen så det inte hinner rinna tillbaka ner till oljepumpen på höga varv. En bra försäkring mot vevlagerras är att alltid se till att ha mycket olja i motorn smile

Jo, RBs är ju rätt kända att svälta sig på olja, har ju retur insatt i toppen så de flesta "säkerhetsmods" är som gjort, vilket är skönt.
Blir å slänga i en del extra olja och hoppas på att det bara fungerar som det ska big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
iFerz
9 juli 2023 · 279 Inlägg

Både bra och dåliga nyheter!

Det bra är att oljetrycksvarningen ges inte, och oljetrycket ser mycket mycket bättre ut, men det negativa är (som bilden nedan visar) att den ändå hoppar lite för mycket för att jag ska vara helt bekväm.

Det innebär dock inte att bilen behöver ställas av för säsongen, men att inspirerad körning får minskas lite helt enkelt, vilket är en deal jag absolut kan gå med på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-648d651c5c6c37541c78564ed3952afa.jpg

Så summa summarum, inte asbra, inte asdåligt heller. smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
iFerz
5 mars · 279 Inlägg

Nu får man faktiskt skämmas igen, inget inlägg på alldeles för länge, men livet kom lite imellan som man ofta brukar säga.
Sambon och jag separerade vilket har tagit en en massa tid, pengar och ork att få allt det där löst.
Sen skall det flyttas och hålla på, säljas möbler och bilen hamnade helt enkelt på backburnern, men har fått igång lågan lite igen så siktar väl på att få lite mer uppdateringar rullandes nu och över sommaren.

Kommer ha lite fullt upp med nya lägenheten och få allt det snurrandes, men siktar ändå på att få en ganska bra ruljans på fixandet.
Nog om mig och livet, till bilen!

Jag planerade länge på att motorn skulle ta och plockas ur i vinter. Nu när jag kört en sommar med trim så tyckte jag det var en bra idé, samt passa på att byta urtrampningslagret, vattenpump, kamrem, oljepump, bafflat tråg och lite annat smått och gott.
Sagt och gjort så lyftes motorn ur:
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-d8220ac576a557ae53953cd36cc77e1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-fb5f7feb8a7cab7b90d82604e010ca3f.jpg

Gick förvånansvärt bra ändå, jag och Karl fick bra ruljans på det så efter några få timmar var motorn ute och satt på stativ!
Första gången för mig faktiskt som jag lyft ur en motor från start till finish, så en bra upplevelse också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-505f0bb5ec8a89006063ae5948e9ed2c.jpg

Nu i helgen så rev jag och Isak isär motorn för att inspektera hur det såg ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-0c80645e5df393f95f2e87044ac6959b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-b46bd2b5184b1f4e91d260c6d7fbda1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-fd2c5830d744c60f8ea549ab5e0bbf5f.jpg

Hittils såg allting bra ut ändå. Oljebyten har gjorts frekvent, inte massa sludge. Inga obehagliga överraskningar i stort.
Sitter dock inte Tomei-kammar i, så det får blir ett köp av sådana framöver! smile

När dock kolvarna lyftes ur så möttes vi av denna fina repa i cylinder 6:
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-7d2642604549588ec33f1fb91ac10c36.jpg

Då blocket redan skall vara borrad till första ÖD (hade inget bra mätverktyg till hands för att bekräfta) så misstänker vi att original kolvar har använts, och att jag helt enkelt haft otur, fått lite obalans och en större repa har gjorts på sexans cylinder. Det var en liten reva i cylinder 2 också, men den på 6:an är väldigt märkbar.

Allt skall såklart kontrollmätas, men det ser ut som att det inte blir något körande alls i sommar, utan att pengar får sparas ihop och vi kommer få köra smitt. Är ju inte jätteledsen över att köra smitt, men rätt ledsen på att mina vinter-spenderar-planer 5-6 dubblades.. smile

Tur i oturen så hade nog detta resulterat i ett ras i sommar om det inte hade märkts här, och då kanske fler saker hade tagit större skada. Som det ser ut just nu är veven jättefin, samtliga lager är hela och jämt slitna och det var inge disko i oljetråget, så peppar-peppar så har bottendelen till stor del klarat sig.
Toppen ser även den fin, om något smutsig, ut.

Så vinterplanerna förändrades helt enkelt från en "enkel" uppfräschning/renovering, till att bli en mer omfattande renovering.
Fördelen (om man kan säga så) är dock att jag får mer tid på mig och då kan lägga mer tid på resten av bilen också!
Har länge varit less på estetiken då jag vill ha nytt bodykit, nya stolar etc, och detta ger mig en ursäkt att få fixa till det.

Jag kan då även passa på att lacka om motorutrymmet utan att känna någon större stress, samt kan ge mig på underredesmassa och lite annat sånt småpill.

Första inköpet är redan gjort från Jspec på remhjul som var lite tråkiga, samt ett urtrampningslager!

Nästa uppdatering blir nog en storstädning av garaget då jag behöver samla alla motordelar lite bättre, nu ligger de ganska utspridna, samt förbereda mig så jag kan plocka ur veven och packa in den i väntan på en polering.

När det är gjort kan städning av motor och växellåda påbörjas, och därefter börja spara pengar (alternativt sälja lättklädda bilder på OF) så jag kan börja bygga ihop motorn igen.

Med det sagt hoppas jag på jag blir lite bättre på uppdateringar framöver.
Tills dess, ha det fint! smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Mack Forum- och sitemoderator
5 mars · 26 151 Inlägg

Trevligt att du kommer tillbaka och uppdaterar!
Tråkigt att höra om tjejen dock. Men tar det slut med en så..eh..ja du vet.

Oavsett, kul det händer lite med bilen!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
iFerz
6 mars · 279 Inlägg

Mack skrev:
Trevligt att du kommer tillbaka och uppdaterar!
Tråkigt att höra om tjejen dock. Men tar det slut med en så..eh..ja du vet.

Oavsett, kul det händer lite med bilen!

Så är det, men man fortsätter ju smile
Allt inom sinom tid!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang