30 oktober 2019
Trådstartare
Tack för många utförliga svar! Jag får olika indikationer från alla håll huruvida jag har funktionen eller inte. Jag fattar verkligen inte hur det kan vara så komplicerat att ta reda på en så simpel grej. Hur som helst, var inne till Möller bil (Volkswagen-verkstan här) en andra vända för att träffa en tekniker - och han konstaterade att jag _inte_ bör ha start/stopp då det inte finns någon som helst knapp i bilen för att aktivera det. Jag bör således gå vidare med det vanliga, billigare batteriet om jag ska följa den rekommendationen. Svaren jag har fått är ungefär 50/50, så det känns inte självklart - men jag känner att jag måste göra någonting för att komma vidare.
Angående att ladda upp batteriet så har jag _inte_ testat att göra det genom en laddare. Jag har däremot kört långa, oavbrutna sträckor med bilen utan att batteriet blivit märkbart bättre. Med tanke på batteriets livslängd och nuvarande ålder känns det ändå rimligt att det skulle kunna vara slut. Men jag är som sagt ingen expert, utan gör bara bedömningar utifrån vad andra berättar för mig.