"Klack slitna" odubbade vinterdäck ?

KenthIJ
6 november · 597 Inlägg
#1

Bytte till (de begagnade) Hakkapelitta R2 195/65/15 95R XL odubbade vinterdäck (som följde med i köpet) på vår Prius PHEV 2015.
Däcken ser klart fina ut men... när jag körde iväg så gav de i från sin ett ganska vinade ljud och när jag kom upp mellan 55-60 km/h började de låta VÄLDIGT " wo wo wo wo wo igt" från framför allt bakdäcken. Blir lite bättre i högre hastighet (testade bara upp till 90 km/h.
Har hört talas om något som kallas "Klackslitning" (tror jag) och när jag känner på däcken så är mönstringen högre i framkant på flera mönsterklackar , spec . på yttre delen av däcken bak.

Vad kan detta bero på och kan man göra något åt det?
Däcken verkar som sagt fina annars

torsen
6 november · 3 587 Inlägg
#2

Förmodligen rullat med för lite luft.

KenthIJ
7 november · 597 Inlägg
#3

torsen skrev:
Förmodligen rullat med för lite luft.

Tackar !

Kan man tänka sig att däcken slits jämnare efter ett tags körning med rätt däckstryck ?
eller
Skulle det kanske vara en lösning att skifta däck så att det som sitter höger bak kommer på vänster sida och tvärt om ? Då kommer väl den lägre delen av den slitna mönsterklacken först i rullriktningen och det borde väl generera mindre oljud, eller tänker jag fel?

Slim
7 november · 223 Inlägg
#4

Tycker ofta att vinterdäcken känns lite trötta första turerna efter skiftet. Så pröva att köra med rätt tryck några veckor och se hur det känns. Tror att de ofta ”körs in” så pass att det blir bättre relativt fort...

Senast redigerat av Slim (7 november )

KenthIJ
7 november · 597 Inlägg
#5

Slim skrev:
Tycker ofta att vinterdäcken känns lite trötta första turerna efter skiftet. Så pröva att köra med rätt tryck några veckor och se hur det känns. Tror att de ofta ”körs in” så pass att det blir bättre relativt fort...

Tackar!

Testar det först då.

torsen
7 november · 3 587 Inlägg
#6

Du bör "överfylla" däcken innan det blir kallt = under 5 plusgrader.
Efter/under denna temperatur finns risk att käglan i däcksventilen blir isbelagd och kommer att läcka ut luft ur däcket.
Rekommenderas t ex 2.2 i dina däck så kan du med fördel gå upp till runt 2.5 om du mäter vid några grader  över nollan.
Däckens tryck kommer vid runt minus 20 grader sjunka till cirka 2.2.

Såvida du inte har kvävgas eller nitrogen(osäker på vilket - rätta mig den som vet säkert) i däcken - för den gasen är opåverkbar av temperaturskillnader.
Används därför i flygplansdäck och ofta även i biltävlingsdäck.

Slim
7 november · 223 Inlägg
#7

torsen skrev:
Du bör "överfylla" däcken innan det blir kallt = under 5 plusgrader.
Efter/under denna temperatur finns risk att käglan i däcksventilen blir isbelagd och kommer att läcka ut luft ur däcket.
Rekommenderas t ex 2.2 i dina däck så kan du med fördel gå upp till runt 2.5 om du mäter vid några grader  över nollan.
Däckens tryck kommer vid runt minus 20 grader sjunka till cirka 2.2.

Såvida du inte har kvävgas eller nitrogen(osäker på vilket - rätta mig den som vet säkert) i däcken - för den gasen är opåverkbar av temperaturskillnader.
Används därför i flygplansdäck och ofta även i biltävlingsdäck.

Det där missas av många. Trycket sjunker klart märkbart. Märks också på sommardäcken på hösten, att de börjar bli svampiga...

KenthIJ
8 november · 597 Inlägg
#8

torsen skrev:
Du bör "överfylla" däcken innan det blir kallt = under 5 plusgrader.
Efter/under denna temperatur finns risk att käglan i däcksventilen blir isbelagd och kommer att läcka ut luft ur däcket.
Rekommenderas t ex 2.2 i dina däck så kan du med fördel gå upp till runt 2.5 om du mäter vid några grader  över nollan.
Däckens tryck kommer vid runt minus 20 grader sjunka till cirka 2.2.

Såvida du inte har kvävgas eller nitrogen(osäker på vilket - rätta mig den som vet säkert) i däcken - för den gasen är opåverkbar av temperaturskillnader.
Används därför i flygplansdäck och ofta även i biltävlingsdäck.

Tackar.
Då testar jag det oxå

Brådhis * Voff voff *
8 november · 4 797 Inlägg
#9

KenthIJ skrev:

torsen skrev:
Förmodligen rullat med för lite luft.

Tackar !

Kan man tänka sig att däcken slits jämnare efter ett tags körning med rätt däckstryck ?
eller
Skulle det kanske vara en lösning att skifta däck så att det som sitter höger bak kommer på vänster sida och tvärt om ? Då kommer väl den lägre delen av den slitna mönsterklacken först i rullriktningen och det borde väl generera mindre oljud, eller tänker jag fel?

Dessa däck har rotationsriktning så du kan inte vända på dom hur som helst.

Men du kanske menade att kränga om dom mellan fälgarna så vänster blir höger och tvärtom? Inte bara flytta plats på hela hjulen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
KenthIJ
8 november · 597 Inlägg
#10

Brådhis skrev:

KenthIJ skrev:

torsen skrev:
Förmodligen rullat med för lite luft.

Tackar !

Kan man tänka sig att däcken slits jämnare efter ett tags körning med rätt däckstryck ?
eller
Skulle det kanske vara en lösning att skifta däck så att det som sitter höger bak kommer på vänster sida och tvärt om ? Då kommer väl den lägre delen av den slitna mönsterklacken först i rullriktningen och det borde väl generera mindre oljud, eller tänker jag fel?

Dessa däck har rotationsriktning så du kan inte vända på dom hur som helst.

Men du kanske menade att kränga om dom mellan fälgarna så vänster blir höger och tvärtom? Inte bara flytta plats på hela hjulen?

//Brådhis

Tackar.

Nja jag hade tänkt att bara byta plats på hela hjulen.
Är rotationsriktningen utmärk någonstans på däcken?
( skyltar öppet med min okunnighet)

Ivel
8 november · 1 046 Inlägg
#11

På Nokia brukar det finnas en stiliserad pil någonstans bland texten.
Ut med ficklampan och leta.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Christian S
9 november · 4 519 Inlägg
#12

på däck som är rotations bestämda så står det rotation och en pil på däcksidan samt att man ser det på däckmönstret.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
candyweiss
9 november · 464 Inlägg
#13

Slim skrev:

torsen skrev:
Du bör "överfylla" däcken innan det blir kallt = under 5 plusgrader.
Efter/under denna temperatur finns risk att käglan i däcksventilen blir isbelagd och kommer att läcka ut luft ur däcket.
Rekommenderas t ex 2.2 i dina däck så kan du med fördel gå upp till runt 2.5 om du mäter vid några grader  över nollan.
Däckens tryck kommer vid runt minus 20 grader sjunka till cirka 2.2.

Såvida du inte har kvävgas eller nitrogen(osäker på vilket - rätta mig den som vet säkert) i däcken - för den gasen är opåverkbar av temperaturskillnader.
Används därför i flygplansdäck och ofta även i biltävlingsdäck.

Det där missas av många. Trycket sjunker klart märkbart. Märks också på sommardäcken på hösten, att de börjar bli svampiga...

Däcktrycket ändras 0.1bar/10graderC.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november · 12 311 Inlägg
#14

Kör alltid med övertryck på vår lokala däckmånglares inrådan. Och de slits jämnt och fint.

Loading signature: [||||||||||----------]
KenthIJ
12 november · 597 Inlägg
#15

Tackar för alla tips,råd och allas engagemang.

Testade att öka trycket till 2,7 (skall vara 2,5) men det hjälpte inte akut iaf.

Skulle vara om man möjligen sliter in däcken efter ytterligare ett tag men det är väl tveksamt om det hjälper.

Kan det vara så att det är hjulinställningen som är fel? (märkte ju dock inget med sommardäcken på och det är ju mestadels backdäcken som är klackslitna/väsnas, men de kan ju ha suttit fram förra säsongen när förre ägaren hade bilen)

KenthIJ
2 december · 597 Inlägg
#16

Köpte nya GoodYear Ultragrip Ice 2   195/65/15 XL .
Fick bra rabatt hos min lokala Toyotahandlare,
Väldigt tysta och går väldigt mjukt och fint

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
2 december · 3 828 Inlägg
#17

KenthIJ skrev:
Köpte nya GoodYear Ultragrip Ice 2   195/65/15 XL .
Fick bra rabatt hos min lokala Toyotahandlare,
Väldigt tysta och går väldigt mjukt och fint

Rabatt betyder att det är priset som säljaren kunnat tjäna extra på affären.
Och det betyder även att han trots detta tjänat ändå, för inte fasen GER han bort dom till inköpspris, väl ?
Men det var ju bra att du fick betala mindre..smile
Själv så köper jag alltid begagnade däck, antingen från skroten på orten eller via blocket där dom skriver att fina begagnade däck säljes..
Och jag ger inte mer än MAX 200 inflationsjusterade riksdaler per däck..
Det är väl bara caromania som köper nytt och dyrt UTAN rabatt..smile

Senast redigerat av malus (2 december )

caromania Forummoderator
2 december · 8 396 Inlägg
#18

malus skrev:

KenthIJ skrev:
Köpte nya GoodYear Ultragrip Ice 2   195/65/15 XL .
Fick bra rabatt hos min lokala Toyotahandlare,
Väldigt tysta och går väldigt mjukt och fint

Rabatt betyder att det är priset som säljaren kunnat tjäna extra på affären.
Och det betyder även att han trots detta tjänat ändå, för inte fasen GER han bort dom till inköpspris, väl ?
Men det var ju bra att du fick betala mindre..smile
Själv så köper jag alltid begagnade däck, antingen från skroten på orten eller via blocket där dom skriver att fina begagnade däck säljes..
Och jag ger inte mer än MAX 200 inflationsjusterade riksdaler per däck..
Det är väl bara caromania som köper nytt och dyrt UTAN rabatt..smile

Nu sköt du över mål. Utveckla..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
2 december · 3 828 Inlägg
#19

caromania skrev:

malus skrev:

KenthIJ skrev:
Köpte nya GoodYear Ultragrip Ice 2   195/65/15 XL .
Fick bra rabatt hos min lokala Toyotahandlare,
Väldigt tysta och går väldigt mjukt och fint

Rabatt betyder att det är priset som säljaren kunnat tjäna extra på affären.
Och det betyder även att han trots detta tjänat ändå, för inte fasen GER han bort dom till inköpspris, väl ?
Men det var ju bra att du fick betala mindre..smile
Själv så köper jag alltid begagnade däck, antingen från skroten på orten eller via blocket där dom skriver att fina begagnade däck säljes..
Och jag ger inte mer än MAX 200 inflationsjusterade riksdaler per däck..
Det är väl bara caromania som köper nytt och dyrt UTAN rabatt..smile

Nu sköt du över mål. Utveckla..?

Jag ville så gärna skoja..wink

caromania Forummoderator
2 december · 8 396 Inlägg
#20

malus skrev:

caromania skrev:

malus skrev:
Rabatt betyder att det är priset som säljaren kunnat tjäna extra på affären.
Och det betyder även att han trots detta tjänat ändå, för inte fasen GER han bort dom till inköpspris, väl ?
Men det var ju bra att du fick betala mindre..smile
Själv så köper jag alltid begagnade däck, antingen från skroten på orten eller via blocket där dom skriver att fina begagnade däck säljes..
Och jag ger inte mer än MAX 200 inflationsjusterade riksdaler per däck..
Det är väl bara caromania som köper nytt och dyrt UTAN rabatt..smile

Nu sköt du över mål. Utveckla..?

Jag ville så gärna skoja..wink

Ja jag som bygger lampor av ölburkar och luftfilter av högtalargaller och ett lock till Dolmiosås är ju känd för att leva extravagant och slösaktigt.

Men nu j-lar är vi off topic!

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-01172cf9c69b367df60a03d588d78b44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-aa9c96fc51393233f7cb27ba7acc7fff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-c9b365453a6867dfcfff9237f27796c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-d82108e7b2bfaf60b59ae6e14c2aa98e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-1bed330fbf2920cdf0f247b21c23158a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-aa430058a034dc1cb7e81a9c5a58ed29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-417e6439cb7939c337b95cb73807b559.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-b0fe83eee220e8bb710bcf10556cce57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-ce41f04c21002b4e3ce78aba6516d93c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-149ff178cdeee578ae0b2aeab778a1f9.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang