1Adrian1 skrev:
Mina vinterhjul har inga TPMS sensorer, funkar det att köra bilen utan sensorerna?
Antar att de kommer upp någon varningslampa? Kommer det pipa också då?
Vad skulle "konsekvenserna" bli om man körde utan sensorerna?
Köpte en ny Jeep Cherokee KJ 2.8 CRD -06.
Bytte direkt till andra fälgar(mindre 15" plåt) och andra däck(245/80-15")
Ägde bilen 5 år och de första 2 åren höll "pipet" ut innan det gav upp.
Gula lampans blinkande upphörde aldrig, men mildrades av en bit svart eltejp.
Köpte ny Honda CR-V oktober 2015.
Bästa hjuldimension var 235/75-17" gick inte att byta bort p g a bromsoken fram.
Piratfälgar till vinterdäcken.
Honda förlitar sig på ABS-systemet.
Hustrun har, med hjälp av instruktionsboken, lärt sig "stänga av lampan" 2 gånger om året.
En son har haft punktering 2 gånger på 2 olika nya BMW utan att TPMS-lampan varnat.
En sonhustru haft punktering på Mazda 3 -16 utan att någon lampa varnat.
Har själv fått assistera med garagedomkraft, hjulbytesverktyg och hämtade vinterhjul.
Så TPMS-lampan är inte att lita på.
Lagningssatserna förmådde inte täta och fylla däcken.
Skulle ALDRIG köpa en bil utan reservhjul och hjulbytesutrustning.
Tro inte på "assistansen". När man äntligen kommer fram så meddelas att: det är många som ringer nu. Får du inte hjälp så har du rätt till övernattning i avvaktan på hjälp. Inte tillfredsställande om man står med släpvagn tillkopplad på vältrafikerad väg i mörker. Eller med bagage, barn och hund i snöslask och mörker.
Skulle ALDRIG våga resa till Lappland från Mälardalen med fullpackad bil, inkl stor hund, flera gånger om året utan reservhjul med tillbehör.