Äntligen har jag fått fixat hel/halv. Felet var att kablarna till lamporna var felkopplad vilket resulterade i nån kortslutning/spänningsfall. Så nu lyser det som de ska Börjat kolla felet med hastighetsmätaren. Som synes på bilden var det skarvat och kablarna var spegelvänd alltså fel färg på fel kabel. Skiftade men ingen skillnad. Ohm mätade givaren medans ja snurra på hjulen och fick inga utslag så har är på jakt efter ny givare nu då min lokala Volvohandel gått i konkurs och ad bildelar inte kunde beställa in några fler
Håller även på experimentera med ett hemmagjort turbodiesel emblem, kommer fila ur formningen av bokstäver osv. Få se hur resultatet blir sen
Snyggt emblem! Det där är den nya axeln med aluminiumkåpa och den nya givaren. ^^ 88b och framåt har den. Den har 48 tänders avläsning och det här var väl en 90:a i grunden så inte så konstigt isf. 83-88a (som din hastighetsmätare kommer ifrån har bara 12 tänders avläsning (gamla axeln med tunn plåtkåpa och rund infästning till givaren.) Mätaren kommer alltså att visa helt fel även om du får igång den. Alternativen är att antingen byta mätaren, hela axeln eller modifiera axeln. Man skall eventuellt kunna plocka bort 3/4 av tänderna/pinnarna så att den får 12, men har aldrig gjort det. Annars bör den visa 4 gånger hastigheten!
Snyggt emblem! Det där är den nya axeln med aluminiumkåpa och den nya givaren. ^^ 88b och framåt har den. Den har 48 tänders avläsning och det här var väl en 90:a i grunden så inte så konstigt isf. 83-88a (som din hastighetsmätare kommer ifrån har bara 12 tänders avläsning (gamla axeln med tunn plåtkåpa och rund infästning till givaren.) Mätaren kommer alltså att visa helt fel även om du får igång den. Alternativen är att antingen byta mätaren, hela axeln eller modifiera axeln. Man skall eventuellt kunna plocka bort 3/4 av tänderna/pinnarna så att den får 12, men har aldrig gjort det. Annars bör den visa 4 gånger hastigheten!
Okej! Tack för info får se hur jag gör då. men börjar väll med att försöka byta givare och se om mätaren rörs överhuvudtaget sen får ja gå utifrån det. Kanske enklast att byta mätare. Men är även sugen på att byta till ”dieselbakaxel” då den varvar rätt mycket nu
Varit och hämtat en 245 orginal diesel -83 utan motor, planen är att stoppa i motorn ja renoverat. Den är väldigt sliten och ful. Rullat 63tusen mil och är endast körd av en gubbe som nyligen gått bort. Stora planer. Har svart helskinn och svart inredning i fint skick som ska in samt kommer den slipas och lackas om i samma kulör. Finns det intresse så blir det en ny projekt tråd så fort ja är klar med 745an
D24an börjar komma ihop provtrycka spridarna, montera glödstift och fylla olja så får vi se om de går att veva igång den igen hoppas pumpen är okej, den var stum när ja fick den men men lite olja och diesel i så släppte den men bara prova och se
Blev byte av alla hjulbultar på anz. Fram var de Inge fel men köpte 20st så lika bra att byta
Bak var dom väldigt dålig. Avkapade, gängpaj och en på vardera sida hade gått av. Istället för att slå in dom tog ja bara nå brickor och gängade in dom
Pinnbult e skoj... Fick göra samma operation på sambons V40, med skillnaden att en ny pinnbult inte går in utan att antingen ta bort navet eller "anpassa" pinnbultens baksida...
Pinnbult e skoj... Fick göra samma operation på sambons V40, med skillnaden att en ny pinnbult inte går in utan att antingen ta bort navet eller "anpassa" pinnbultens baksida...
Blir bra med nya grejer!
Haha jo blir skönt att ha nya så man slipp va orolig att hjula ska fäll lös. Satt ju fast i 3-4 gängor bara
Kollade lite snabbt varför tankmätaren inte funka. Kom snabbt fram till att en krets på mätarhuset pajjat. Lödde ihop och så funka det. Har även fixat hastighetsmätaren. Va bara att byta givare
Senast redigerat av Lucasliindstrom (17 april 2020)