Bakaxel från Volvo 940 till 740, hastighetsmätare?

denton
10 november 2011 · 214 Inlägg

Tjena! smile

Tänkte byta över en bakaxel med slungdiff till min volvo 740 -89. Den nya axeln kommer då från en 945 SE -92 och jag undrar hur det blir med hastighetsmätarn? Polarn snacka om att man kunde klippa av lite pinnar från den nya axelns krans för att kompensera att 740axeln har färre. Visserligen hade han en -87 och vad jag har förstått så är det inte samma krans på en -87 och en -89? tongue Kan man flytta över kransen, eller kanske göra på något ännu enklare sätt? I värsta fall får jag köra med en GPS tongue

Tacksam för ordentliga svar! smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2011 · 13 742 Inlägg

från och med 88b så är det samma axlar enda till 98:a

så det är inga problem för dig att byta bakaxel

det är bara montera den och plugga i kabeln till h-mätarn i bakaxel och det kommer fungera utan problem förutsatt att du har fungerande h-mätare innan bytet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Grantomta
11 november 2011 · 216 Inlägg

Nej det är inte samma byte från 1030 940 -91 till en 1031 740 88 å de stämde inte för att de blev för få å abs börja strula men som du tänkt göra är de som sagt bara klippa av i kransen. Det du även ska tänka på är att de sitter olika motstånd beroende på utväxling i intrumenten så om de går får du ta intrumenten från den bilen som bakaxeln kommer ifrån å testa de först för då kanske du slipper klippa i kransen

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
11 november 2011 · 822 Inlägg

Growe skrev:
från och med 88b så är det samma axlar enda till 98:a

så det är inga problem för dig att byta bakaxel

det är bara montera den och plugga i kabeln till h-mätarn i bakaxel och det kommer fungera utan problem förutsatt att du har fungerande h-mätare innan bytet smile

Detta är som jag blivit informerad också.

Sen satt 1030 på bilar från 87 och äldre (plåtkåpa över diffen)

Trådskaparen ska ha en 1031 axel med alukåpa över diffen.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Wirree
11 november 2011 · 96 Inlägg

ABS-kransen till bilar med ABS har 48 ribbor och den utan ABS har 12, därför klipper man bort 3/4 (Alltså klipper 3, sparar 1 osv tills man gått varvet runt).  Men detta behöver man inte tänka på om både mottagar och donatorbil har ABS.

Senast redigerat av Wirree (11 november 2011)

dannnej
11 november 2011 · 761 Inlägg

man ser det direkt på locket, den nyare bakaxeln har alu lock nästan 10mm tjockt.

den gamla modellen är en pressad plåt på kanske 2mm.

Men varför ens lägga ner jobbet för att få dit en slungdiff? Det är ju det mest överreklamerade skräpet som finns. Dom funkar bra till det dom är byggda för, alltså när man kört fast i halka, i över 30km/h så är det som en vanlig diff.

att sladda med slungdiff är helt omöjligt

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2011 · 13 742 Inlägg

Wirree skrev:
ABS-kransen till bilar med ABS har 48 ribbor och den utan ABS har 12, därför klipper man bort 3/4 (Alltså klipper 3, sparar 1 osv tills man gått varvet runt).  Men detta behöver man inte tänka på om både mottagar och donatorbil har ABS.

har inget med om bilen har abs eller inte

sitter samma axel på alla från 88b-98

så 83-88a=12tänders avlsäning

88b-98=48tänder

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
denton
11 november 2011 · 214 Inlägg

Growe skrev:

Wirree skrev:
ABS-kransen till bilar med ABS har 48 ribbor och den utan ABS har 12, därför klipper man bort 3/4 (Alltså klipper 3, sparar 1 osv tills man gått varvet runt).  Men detta behöver man inte tänka på om både mottagar och donatorbil har ABS.

har inget med om bilen har abs eller inte

sitter samma axel på alla från 88b-98

så 83-88a=12tänders avlsäning

88b-98=48tänder

Tack som fan big_smile då slänger jag på den imorrn smile

endorfinslaven
12 november 2011 · 671 Inlägg

Det är inte samma axel !
När jag beställde axel från "bakaxel.se" så skickade han en axel från en 7/9 som saknade abs.
Annat lock o givare på diffen plus annan krans var det och antagligen inte en 1031 som jag beställde..
Skitstöveln på bakaxel.se fixade inte delar utan vidhöll att det var en 940 axel med abs som jag fick.
Fixade det själv(tidsbrist)bestämde mig för att aldrig anlita honom igen..
Riktig skojare...   
När jag senare har plockat med olika axlar och shimsat in dreven så har jag haft olika längd på drivaxlar och splines på dem 1030/1031/1041 om jag förstått rätt så har 1041 och 1031 bättre hållbarhet och skillnaden är med o utan slungdiff.
.....
Detta var bara mina erfarenheter..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2011 · 13 742 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Det är inte samma axel !
När jag beställde axel från "bakaxel.se" så skickade han en axel från en 7/9 som saknade abs.
Annat lock o givare på diffen plus annan krans var det och antagligen inte en 1031 som jag beställde..
Skitstöveln på bakaxel.se fixade inte delar utan vidhöll att det var en 940 axel med abs som jag fick.
Fixade det själv(tidsbrist)bestämde mig för att aldrig anlita honom igen..
Riktig skojare...   
När jag senare har plockat med olika axlar och shimsat in dreven så har jag haft olika längd på drivaxlar och splines på dem 1030/1031/1041 om jag förstått rätt så har 1041 och 1031 bättre hållbarhet och skillnaden är med o utan slungdiff.
.....
Detta var bara mina erfarenheter..

mm det var för att han skickade en bakaxel till en 240

till 740/940 heter dom antingen 1031 eller 1041 inget annat
1030 är en 240 bakaxel
till den fanns oxå en 1031 vanligt på turbos glt och nyare Gl


bytte bakaxel på min 745Glt 16v detta var en 88b utan abs på denna bytte jag bakaxel monterade en från en 944turbo -98 en 1041 axel och alla 98 har abs och den fungerade utan anmärkning

min nuvarande 740turbo abs har en 91:ans 940Gl bakaxel utan abs! och jag monterade denna axel och hastighetsmätaren passade direkt utan moddning


sen om det skilljer på dom tidigare 740 har jag ingen aning om då jag normalt sätt mest mekar 940

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvo_Performance
13 november 2011 · 78 Inlägg

Flytta över givarkransen från din gamla axel till den nya! Bara dra bort den med en 3-armad avdragare, går över lagret precis.

Volvo 740 "Saffran" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang