240 a traktor

j03b03
13 november · 8 Inlägg
#1

tänkte köpa en 240 a traktor som är kapad före detta 245. Men undrar om det är svårare att köra en 240 än en vanlig 740 eller 940?

Senast redigerat av j03b03 (13 november )

Ivel
13 november · 1 027 Inlägg
#2

Nej det är inte svårare att köra 240, den är riktigt snäll och pedagogisk att köra med tydlig koppling och precisa slag i växelföraren.
Men provkör den innan du köper den så märker du säkert själv om den är något för dig. Har du inte förarbevis så blir det givetvis svårare att provköra.

(Innan en moderator drar dig i örat vill jag tipsa dig om att annonsering i forumet inte är tillåtet.)

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
j03b03
13 november · 8 Inlägg
#3

vad menar du med precisa slag i växelföraren? måste man provköra a traktorer innan man köper? har nämligen aldrig kört en a traktor innan då jag tänkte köpa min första nu.

zemet
13 november · 3 491 Inlägg
#4

Precis som du provar skor och kläder så provar man fordon innan man köper.

En provkörning visar förhoppningsvis eventuella fel på bilen, du kan då välja att avstå köpet eller pruta på priset tex.

240 rostar, mer eller mindre beroende på årsmodell. Undersök noga efter rost. Ta med en domkraft så du kan titta på undersidan bilen.
En 240 är en gammal bil, det kommer finnas gott om fel och skavanker. Hittar du alla eller iaf dem värsta under din provtur/inspektion så slipper du åka hem och känna dig lurad.

En A-traktor är ju typ en bil, så ta med dig någon som är duktig på bilar som kan hjälpa dig kolla.

Prioritera att titta efter dyra/jobbiga fel. Dåliga kolvringar, trasig topplockspackning, trasig drivaxel, koppling/lamell som är slut mm.

Och kolla så den går att besiktiga som a-traktor och är laglig. Om den inte är det kan det kräva en hel del arbete att få den laglig.

Står valet mellan 240 och senare 7/940 så hade jag personligen valt 7/940. Finns flera anledningar till detta men det bättre rostskyddet är ett tungt argument.

Alla 3 bilar är precis lika enkla att köra7/940 kanske tom är enklare då det kan finnas ABS och varvräknare på dessa. Men svårighetsgraden i att köra dem är inget du behöver tänka på.

Senast redigerat av zemet (13 november )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 november · 12 296 Inlägg
#5

Tråd flyttad till rätt avdelning.

Givetvis måste den provköras. Inte kul att köpa något som kokar eller går för fort. Den ska vara besiktigad! Har du inte kort så ta med någon som har vanligt B-kort (pappsen?) så kan de provköra. Man får inte lova att köra själv utan behörighet men att prova några hundra meter hade jag nog vågat mig på i ditt läge. Det är ju du som ska köra den sedan!

Den får inte gå att köra fortare än 32 km/h hur man än gör. Då är den inte laglig och heller inte värd speciellt många kronor.

Loading signature: [||||||||||----------]
Ivel
13 november · 1 027 Inlägg
#6

j03b03 skrev:
vad menar du med precisa slag i växelföraren? måste man provköra a traktorer innan man köper? har nämligen aldrig kört en a traktor innan då jag tänkte köpa min första nu.

Det är fasta växellägen, du hittar växlarna på samma ställe varje gång.
Du ska alltid provköra ett fordon innan man köper och kan inte du så ta med någon som kan köra och gärna har tekniskt kunnande gällande bilar.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Steff240
14 november · 110 Inlägg
#7

En sak att tänka på när det gäller lättkördhet är ju att en 7/940 alltid har servostyrning. Det är ingen självklarhet på äldre 240.
Dessutom är chansen större att det är en förgasarmotor under huven på 240:in, beroende på hur gammal den är. Inte för att det är speciellt svårt att köra en sån men det krävs ju att man lär sig hantera choken ordentligt. Dessutom drar förgasarna i regel mer bensin.

Men nu till det viktigaste :oavsett om du väljer 240 eller nåt annat så köp inte den billigaste skiten du hittar, såna där som du "bara" behöver göra ditt och datt med, utan köp nån som fungerar ordentligt och som är laglig så kommer du spara mycket besvär big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang