Oklart exakt vad som låst motorn. Men felaktig pumpinställning bör man försöka undvika. Man bör aldrig chansa om man är osäker, minsta avvikelse leder till motorstörningar. Ännu viktigare är att du får främre kamremmen rätt om du bestämmer dig för att sätta ihop motorn igen. Där finns inte mycket att spela med.
Om man inte hittar 0:an på svänghjulet kan man ta av ventilkåpan och titta på ventilerna på 1:ans cylinder (närmast fronten). De skall peka uppåt (se bild på sidan 63 i manualen jag länkar till nedan) när motorn är i ÖD (övre dödläge). Samtidigt skall 0:an synas på svänghjulet. En stark ficklampa är att rekommendera. Även värt att lägga på lite färg på 0:an så du hittar den enklare.
Nu har du dock redan tagit av toppen, så om den inte stod i ÖD innan du gjorde det behöver du hitta 0:an om du skall sätta ihop motorn igen. Går ju även att se på kolvarna när toppen är av. Du behöver även sätta toppen i 0-läge (så att ventilerna på 1:ans cylinder pekar uppåt, som jag skrev ovan ^^) Viktigt är köpa en ny topplockspackning med samma antal jack som den som satt på. Dessa finns i tre tjocklekar. 1-jack är tunnast, 3-jack är tjockast. Nya topplocksbultar skall helst användas med. Och när du ändå håller på så köp gärna en kamremssats om budgeten tillåter det.
Här har du en inscanning av en original verkstadsbok till D24 sug (det mesta är samma): http://www.240.se/litteratur/tp30224_2.pdf
Hoppas den kan vara till hjälp!
Senast redigerat av Loveless (20 november 2019)