2171
Sök

Toyota aygo 2008 koppling

9 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#1
Hej alla kunniga!
Har min bil inne på verkstad, dom har försökt byta koppling (halvautomat). Dock så ”accepterar” inte databoxen den nya kopplingen..? Det står tydligen bara error.  Någon som har varit med om liknande? Jag förutsätter att det sitter rätt koppling i då det är en auktoriserad verkstad som jobbar på bilen.

Forummoderator
18 283 Inlägg
20 november 2019
#2
Ninnis113 skrev:
Hej alla kunniga!
Har min bil inne på verkstad, dom har försökt byta koppling (halvautomat). Dock så ”accepterar” inte databoxen den nya kopplingen..? Det står tydligen bara error.  Någon som har varit med om liknande? Jag förutsätter att det sitter rätt koppling i då det är en auktoriserad verkstad som jobbar på bilen.

Kopplingen ska justeras in för att fungera. Detta bör en Toyotaverkstad klara av. Annars har de en Hotline att tillgå som de kan fråga. Själva kopplingen är samma som för en ren manuell men om elektroniken som faktiskt gör själva kopplandet strular så blir det mycket riktigt error.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Ninnis113 skrev:
Hej alla kunniga!
Har min bil inne på verkstad, dom har försökt byta koppling (halvautomat). Dock så ”accepterar” inte databoxen den nya kopplingen..? Det står tydligen bara error.  Någon som har varit med om liknande? Jag förutsätter att det sitter rätt koppling i då det är en auktoriserad verkstad som jobbar på bilen.

Kopplingen ska justeras in för att fungera. Detta bör en Toyotaverkstad klara av. Annars har de en Hotline att tillgå som de kan fråga. Själva kopplingen är samma som för en ren manuell men om elektroniken som faktiskt gör själva kopplandet strular så blir det mycket riktigt error.

Går det att fixa tro, eller är det kört?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 november 2019
#4
Det med AUKTORISERAD ska man nog ta med en STOR nypa salt..
Det betyder egentligen bara att dom får lov att utföra det dom håller på med..smile
Så det ordet tar jag inte så högtidligt..
Skrotar är ju också auktoriserade.., om du nu förstår vad jag menar..smile
Men helt klart klarar dom inte av jobbet TROTS sin auktorisation. ,
Och självklart går det att fixa..
Frågan är bara vad dom har dabbat sig med..
Senast redigerat av malus (20 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

9 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#5
malus skrev:
Det med AUKTORISERAD ska man nog ta med en STOR nypa salt..
Det betyder egentligen bara att dom får lov att utföra det dom håller på med..smile
Så det ordet tar jag inte så högtidligt..
Skrotar är ju också auktoriserade.., om du nu förstår vad jag menar..smile
Men helt klart klarar dom inte av jobbet TROTS sin auktorisation. ,
Och självklart går det att fixa..
Frågan är bara vad dom har dabbat sig med..

Då har jag lite hopp iaf smile Det kan inte vara så att databoxen har gett upp? Men då är det väl konstigt om den lyser error?
Ingen som har en liknande erfarenhet?

Forummoderator
18 283 Inlägg
20 november 2019
#6
Kört är det inte på långa vägar. Men kanske kopplingsroboten måste nollställas i samband med bytet. Det klarar en Toyota, Citroen eller Peugeot-verkstad av att göra då det är samma bilar.

Har du lämnat den på Mekonomen eller liknande så är du rökt. De kan nog inte fixa den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Kört är det inte på långa vägar. Men kanske kopplingsroboten måste nollställas i samband med bytet. Det klarar en Toyota, Citroen eller Peugeot-verkstad av att göra då det är samma bilar.

Har du lämnat den på Mekonomen eller liknande så är du rökt. De kan nog inte fixa den.

Ok. Nej den står inte på mekonomen utan på en annan mindre verkstad. Personen som jobbar på bilen har bytt likande kopplingar innan men aldrig stött på detta problem innan. Vad tror du om databoxen, kan den vara ”sönder”?

3 047 Inlägg
20 november 2019
#8
1 : Styrdonet har pajat, och den som felsökte och dömde ut kopplingen har gjort en kass felsökning.
2 : De kan inte lära in att kopplingen har bytts med sin utrustning.
3 : De har klantat sig med någonting när de har haft isär lådan.


9 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#9
Jesper328 skrev:
1 : Styrdonet har pajat, och den som felsökte och dömde ut kopplingen har gjort en kass felsökning.
2 : De kan inte lära in att kopplingen har bytts med sin utrustning.
3 : De har klantat sig med någonting när de har haft isär lådan.

Jag tror på alternativ 1 och 2 isåfall. Kopplingen hittades inte på felsökning utan det kände man tydligt att den var kass.
Jag har ju ingen lust att betala för nåt om det inte funkar hmm

Forummoderator
18 283 Inlägg
20 november 2019
#10
Ninnis113 skrev:
Hybrid_ skrev:
Kört är det inte på långa vägar. Men kanske kopplingsroboten måste nollställas i samband med bytet. Det klarar en Toyota, Citroen eller Peugeot-verkstad av att göra då det är samma bilar.

Har du lämnat den på Mekonomen eller liknande så är du rökt. De kan nog inte fixa den.

Ok. Nej den står inte på mekonomen utan på en annan mindre verkstad. Personen som jobbar på bilen har bytt likande kopplingar innan men aldrig stött på detta problem innan. Vad tror du om databoxen, kan den vara ”sönder”?

Som Jesper328 nämnde kan styrdonet/databoxen/ECM gått sönder.

Kan vara så att personen som bytt tidigare utan problem inte har råkat på att elektroniken strular. Eftersom felet uppenbarligen är att bilen inte vill prata med verkstadens dator så kan man göra på 2 sätt:

- Ta den till en verkstad som har utrustningen för att läsa ut kopplingens felkoder.

- Om verkstaden bilen står på har det men inte får kontakt med detta utan bara error som kickback så be de kolla om den kan bytas ut till en begagnad. Och vad det skulle kosta. Har man otur måste den nya delen giftas in i bilen.

- Det kan vara så enkelt som ett kabelbrott och då får bilens styrsystem ett frispel. Inte lätt att felsöka för en vanlig verkstad då man måste mäta upp canbus-signaler och att dessa uppför sig som de ska. Då måste man ha kompletta elscheman.

Jobbar själv med detta men för annat bilmärke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#11
Ivel skrev:
Det korta tråkiga svaret är: En Toyotaverkstad fixar detta.
Det behövs rätt elektronisk utrustning = märkesverkstadens, för att felsöka och programmera.

Mjo. Men om denna verkstaden inte löser detta, kan jag då be dom att sätta i min gamla koppling och inte betala? Känns förjävligt att betala för något som dom inte klarade

9 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#12
Ivel skrev:
Ninnis113 skrev:
Ivel skrev:
Det korta tråkiga svaret är: En Toyotaverkstad fixar detta.
Det behövs rätt elektronisk utrustning = märkesverkstadens, för att felsöka och programmera.

Mjo. Men om denna verkstaden inte löser detta, kan jag då be dom att sätta i min gamla koppling och inte betala? Känns förjävligt att betala för något som dom inte klarade

Är det denna verkstad som utfört felsökningen och kommit fram till att det är kopplingssatsen som är problemet?

Det behöver inte vara fel på kopplingssatsen för att kopplingen slirar utan det kan vara en justering av kopplingsroboten som behövs.
Huruvida du kan kräva att verkstaden återställer bilen till utgångsläge vågar jag inte svara på men nog tycker jag att ett ej utfört arbete inte ska kosta dig något samt den eventuellt onödiga reservdelen ska du inte heller behöva betala för. Men hur det rent krasst är juridiskt vågar jag inte svära på.

Borde finnas någon form av konsumentköpslag även där tycker jag men jag vet inte heller just nu. Ska kolla upp detta

9 Inlägg
21 november 2019
Trådstartare
#13
Uppdatering

Killen på verkstaden lät bilen stå strömlös (kopplade av batteriet?) över natten. På morgonen gjorde han ett nytt försök med att koppla ihop koppling med databox och då fungerade det!


Sök