Moped: slang till förgasare, får inte dit den

Oussama
24 november 2019 · 37 Inlägg

Hej!
Jag har en moped med 4-takts motor. Jag insåg idag att slangen från luftfiltret inte satt på förgasaren. Jag lossade förgasaren och luftfiltret och försökte få på slangen med all handkraft jag har, men lyckades inte.

Tipsa gärna hur jag ska göra, slangen känns stel, vet ej om det är normalt eller om materialet är gammalt.

Ska man värma slangen så den återfår flexibilitet? Eller bör jag byta ut hela slangen (och kåpan till luftfiltret)?

Moped: ZHONGYU ZY50QT-7 (ska vara identisk med Botian classic BT50QT-9).

Se bilderna nedan

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-f606bc5f4d33c39611e812bf1ecbeb6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-8ca0f677f08a665d590e082e2140871d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222167/222167-e0e896f7e71f9257a80748fe9a406854.jpg

Senast redigerat av Oussama (24 november 2019)

M123
24 november 2019 · 962 Inlägg

Glycerin har jag läst ska mjukgöra trött gummi.
Jag skulle absolut inte använda värme på något sätt då är det nog risk att det tappar formen eller krymper. Men en tvätt hade nog inte det där dött av, något snällt medel i ljummet vatten sen prova med glycerin.

Samtidigt låter namnet Kinesiskt och deras gummi är ju så plastigt så kanske är omöjligt att få liv i det igen så förvänta dig inga underverk.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
24 november 2019 · 9 296 Inlägg

Tips som ovanför. Gör rent och smörj in. Glycerin kan du köpa på apoteket och det är väldigt bra för gummi. T-röd är utmärkt att göra rent gummi med. Det är även bra att ha en tub silikonfett i garaget, även det utmärkt för gummi.

När du ska montera slangen lägger du på några droppar flytande handtvål där slangen möter halsen. Då kommer slangen lättare på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hilmer
24 november 2019 · 1 779 Inlägg

Tro´t eller ej, men hade faktiskt samma problem för någon månad sedan när jag fixade igång en Viarelly GT1 som stått i några år. Jag löste det genom att göra rent anslutningen på förgasaren och själva slangen och sedan silikonspray som smörja när jag tryckte det på plats.
Silikonspray är väldigt bra när det kommer till att återmontera gummi av alla de slag, smörjer för att lättare glida på, torkar in och "försvinner" så det inte blir fortsatt kladdigt och sedan luktar det ju rätt gott också! wink
Finns att köpa på Biltema t ex.

Oussama
24 november 2019 · 37 Inlägg

Tack så mycket för era svar och tips. Det låter lovande. Det mesta av det ni nämner har jag dessutom hemma, så det är ännu bättre.

Meaganeowner
24 november 2019 · 2 250 Inlägg

Vaselin är gångbart till mycket.

Oussama
24 november 2019 · 37 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Vaselin är gångbart till mycket.

Tack. Ska se om jag har den.

Jag återkommer efter att jag har fått tid och fixat den

torsen
24 november 2019 · 7 236 Inlägg

Är du modig så kan du, efter att ha avlägsnat metallslangklämmorna, köra den mycket mycket försiktigt i mikrovågsugn.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2019 · 17 473 Inlägg

torsen skrev:
Är du modig så kan du, efter att ha avlägsnat metallslangklämmorna, köra den mycket mycket försiktigt i mikrovågsugn.

Vad rekommenderar du för vin till maten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
24 november 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Är du modig så kan du, efter att ha avlägsnat metallslangklämmorna, köra den mycket mycket försiktigt i mikrovågsugn.

Vad rekommenderar du för vin till maten?

Till micrat duger en Norrlands Guld.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
d24turbo
24 november 2019 · 139 Inlägg

glidmedel från biltema å sen trycker du hårt som fan medans vickar du 1 cm åt varje håll sen ska insugsgummit glida in å använd slangklämma annars lossnar insugsgummit å de ä inte kul

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang