Felsök koppling SAAB 9000 cse 97:a

Kalle-loof
30 november · 3 Inlägg
#1

Tjenare, min saab 9000 cse 97:a krånglar med kopplingen.

Fel: felet uppstod när jag körde om och gjorde en uppväxling, då ryckte bilen till men tänkte inte mer på det eftersom att det var 5.an ut på e4:an. Sedan så fick jag ”crossväxla” hem. Nu har jag testat att: bilen är avstängd går vissa växlar att få i, lite olika beroende på vilka som man får i. När jag startar bilen går det ej att få i någon växel utom baken, men den skrapar som när man missar att använda kopplingen. Kopplingen funkade igår när jag testade att ut och åka lite. Men även då så var det svårt att få i alla växlar. När jag stannade och stängde av bilen så kunde jag lägga i en växel men när jag startade igen så skrapade det konstigt från växellådan.

Det som är felsökt hitills är: bytt huvudcylinder, luftat med luftman till inga bubblor syntes och mer därefter. Fytt växellänkage och även ställt in det enligt boken.
Så vad gör jag nu?

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
30 november · 3 815 Inlägg
#2

Ska vi tippa på att kopplingen måste ses över..?
Skulle det vara själva lådan , så blir det inte så roligt..

VirreEriksson
30 november · 1 044 Inlägg
#3

Antingen slaven eller kopplingen. Bara ner med lådan och felsök, galet enkelt på dessa bilar smile

simlar
30 november · 3 978 Inlägg
#4

Slavcylindern är standard på dessa Saab 9000.
Funkar en kort stund efter man luftat kopplingen men sen frikopplar den inte längre.

Bara riva ut växellådan och byta.

Kalle-loof
1 december · 3 Inlägg
#5

Kommit fram till samma slutsats som er, tyvärr har jag ingen plats att göra detta på så har ni någon aning om vad det kan kosta att lämna iväg det? Skulle gärna gjort det själv men har varken motorlyft eller garage
sad

Snurriis
1 december · 609 Inlägg
#6

Kalle-loof skrev:
Kommit fram till samma slutsats som er, tyvärr har jag ingen plats att göra detta på så har ni någon aning om vad det kan kosta att lämna iväg det? Skulle gärna gjort det själv men har varken motorlyft eller garage
sad

Kolla under ratten så det inte är huvudkopplings cylindern som läcker, var det på min 9k och man såg att det kom små droppar från den.

Kalle-loof
1 december · 3 Inlägg
#7

Snurriis skrev:

Kalle-loof skrev:
Kommit fram till samma slutsats som er, tyvärr har jag ingen plats att göra detta på så har ni någon aning om vad det kan kosta att lämna iväg det? Skulle gärna gjort det själv men har varken motorlyft eller garage
sad

Kolla under ratten så det inte är huvudkopplings cylindern som läcker, var det på min 9k och man såg att det kom små droppar från den.

Den är nybytt och läcker ej 😊

Snurriis
1 december · 609 Inlägg
#8

Har du kontrollerat att den inte läcker vid gummislangen? Lätt hänt att det händer vid byte.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang