Caddy 1,9d -99 startar ej

Fahleeen
12 december 2019 · 8 Inlägg

Hej, skaffade mig en caddy förra veckan som ej startar, enligt förra ägaren så gick den felfritt  påväg till jobbet. Men när han skulle hem så kunde han inte köra snabbare än 60, och stängde av den när han kom hem så startade den inte mer.
Det jag har gjort är att nolla motorn utan framgång, bytt spridare, bytt dieselfiltret. Utan framgång. Laddade batteriet och provade, lät som den skulle gå igång men startar inte riktigt, tänder till då och då men efter ett försök händer inget längre. Har en reservdelsbil så kan ta delar ifrån den, vad tror ni felet är?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 december 2019 · 4 917 Inlägg

Det brukar väl vara dieselpumpen..
En klassiker på småbilsdieslar..

Senast redigerat av malus (12 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Fahleeen
13 december 2019 · 8 Inlägg

malus skrev:
Det brukar väl vara dieselpumpen..
En klassiker på småbilsdieslar..

Då ska jag prova byta den smile Tack

Meaganeowner
13 december 2019 · 2 250 Inlägg

Lägg 12 V på pumpens avstängningsventil.
1 kabel på framsidan.

Fahleeen
13 december 2019 · 8 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Lägg 12 V på pumpens avstängningsventil.
1 kabel på framsidan.

Sen prova starta den?

Fahleeen
16 december 2019 · 8 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Lägg 12 V på pumpens avstängningsventil.
1 kabel på framsidan.

Hittar ej

Meaganeowner
17 december 2019 · 2 250 Inlägg

På den1.9 jag hade, satt det en enda ensam kabel ansluten till ett enda kontaktstift. 12 Volt på det kontakstiftet gör att en intern ventil, som då släpper fram diesel till spridarna öppnar.

12 volt på kontakten, med lossad kabel. Bara att starta.


Senare hittade vi det egentliga felet. Ett relä inne i bilen, upp under pedalerna, som matade just den ventilen ovan.

Nu var detta en bil utan common rail.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 december 2019)

Myhran
17 december 2019 · 452 Inlägg

Vi behöver veta vilken caddy du har, är det en Polo Caddy eller en Felicia Caddy,
Vad har du för motorbokstäver?

Är stor skillnad i insprutningssystemen på dessa bilar,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2019 · 17 345 Inlägg

Myhran skrev:
Vi behöver veta vilken caddy du har, är det en Polo Caddy eller en Felicia Caddy,
Vad har du för motorbokstäver?

Är stor skillnad i insprutningssystemen på dessa bilar,

Ja, det kan vara en virvelkammardiesel eller en Sdi/Tdi/Hdi osv...
Hur många hk ska bilen ha?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fahleeen
21 december 2019 · 8 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Myhran skrev:
Vi behöver veta vilken caddy du har, är det en Polo Caddy eller en Felicia Caddy,
Vad har du för motorbokstäver?

Är stor skillnad i insprutningssystemen på dessa bilar,

Ja, det kan vara en virvelkammardiesel eller en Sdi/Tdi/Hdi osv...
Hur många hk ska bilen ha?

63 vilda hästar. Vet ej vilken modell exakt. Körde lite på startmotorn. Får ingen diesel till filtret. Måste ja fylla de manuellt?

uhlin
22 december 2019 · 2 829 Inlägg

Fahleeen skrev:

Hybrid_ skrev:

Myhran skrev:
Vi behöver veta vilken caddy du har, är det en Polo Caddy eller en Felicia Caddy,
Vad har du för motorbokstäver?

Är stor skillnad i insprutningssystemen på dessa bilar,

Ja, det kan vara en virvelkammardiesel eller en Sdi/Tdi/Hdi osv...
Hur många hk ska bilen ha?

63 vilda hästar. Vet ej vilken modell exakt. Körde lite på startmotorn. Får ingen diesel till filtret. Måste ja fylla de manuellt?

Ev. att du måste lufta manuellt.

Har du ingen handpump till dieseln på nåt ställe?

Är det en som ska lufta sig själv är det bara att köra på starten, kan ta en stund innan dieseln når fram.

P.S. Kan ju va pumpen som tackat för sig med.

Men pröva och kör på starten till att börja med om ingen handpump finns.

Senast redigerat av uhlin (22 december 2019)

Myhran
22 december 2019 · 452 Inlägg

Det är en Felicia Caddy gissar jag på då, dvs en pickup, gissningsvis även en AEF motor,
Den har ingen handpump och den orkar inte suga upp diesel från tanken, fyll filtret, men helst är man 3 st när man luftat dessa,
En som håller tryckluft i tanken, en som sköter luftnippeln vid bränslefiltret och håller spridarna öppna medans den 3e kör på startmotorn, när det börjar komma diesel vid luftnippeln stänger man den, sen är det bara att vänta tills det puffar vid spridarna och börja stänga ett spridar rör i taget,

Men det in även vara fel i bränslepumpen och skiftar man pump måste denna kodas till stöldskyddet,

Detta om det gäller en Skoda/caddy pickup

Med vänlig hälsning,

Meaganeowner
22 december 2019 · 2 250 Inlägg

På min Passat tdi, gick det hål på sugledningen, mitt under golvet.

En bytta, att bytta bränsletillförseln till motorrummet med en slang kopplat till filtret där sugledningen kommer in.

Så kan du utesluta fler fel.



- Byta, bytte, bytt, bytta, bytit, byts, böt, bötat, böts, byte, bytelse

Användbara typiska formumböjningar av ordet byta.
Bar te å välj, för all begrip...

.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 december 2019)

Fahleeen
22 december 2019 · 8 Inlägg

Myhran skrev:
Det är en Felicia Caddy gissar jag på då, dvs en pickup, gissningsvis även en AEF motor,
Den har ingen handpump och den orkar inte suga upp diesel från tanken, fyll filtret, men helst är man 3 st när man luftat dessa,
En som håller tryckluft i tanken, en som sköter luftnippeln vid bränslefiltret och håller spridarna öppna medans den 3e kör på startmotorn, när det börjar komma diesel vid luftnippeln stänger man den, sen är det bara att vänta tills det puffar vid spridarna och börja stänga ett spridar rör i taget,

Men det in även vara fel i bränslepumpen och skiftar man pump måste denna kodas till stöldskyddet,

Detta om det gäller en Skoda/caddy pickup

Med vänlig hälsning,

Ska prova det. Tack

Fahleeen
16 januari 2020 · 8 Inlägg

Fått liv i den så den går för egen maskin, men när jag skulle prova köra den en bit så gick de bra men på 3ans växel är den helt orklös. Händer knappt något när man trycker ner. Var först väldigt seg oå gasrespons när den startade men nör den blev varm så gick de lättare. Men som sagt, orklös?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang