Nu har jag kollat en av våra bilar, Prius Plug In 2015, med appen "GPS-hastighetsmätare"  (tackar "Skitungen" för tips) och då visar det sig att när bilens digitala hastighetsmätare säger 40 km/h så visar "GPS-hastighetsmätare" 36 km/. När bilen visar 60 km/h så visar GPS appen 54 km/h . Vid 80 km/h enligt bilen visar GPS 73 km/h och... när bilen visar 100 km/h så visar GPS 92 km/h.
Så... det verkar ju som att bilen anger en högre hastighet än appen "GPS-hastighetsmätare" men...
Enl. de siffrorna så betyder det ju ändå att om jag blir omkörd av långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport när jag kör i 100 km/h enl. min bils mätare så bör långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport ändå köra i drygt 93 km/h.
Händer även emellanåt att långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport ligger alldeles i baken på min bil och blinkar att jag skall öka farten fastän jag kör i 100 km/h enl. min bils mätare.
Vad jag förstår enl. tidigare inlägg i tråden så får väl varken långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport köra fortare än 80 km/h (varken de är svensk eller utlands registrerade)
Skall kolla även vår Prius+ 2016/17 gentemot appen "GPS-hastighetsmätare"
					Senast redigerat av KenthIJ (23 december  2019)