Betalar eller får bilskrotar betalt när de återvinner hjul?

d-b
20 december 2019 · 541 Inlägg

Har fått en av mina bilar skrotad och är lite intresserad av att behålla däcken men bara om det är mer eller mindre gratis så jag undrar om en bilskrot måste betala någon slags återvinningsavgift på däck? Eller om de har ett värde som gör att skroten får betalt för att återvinna dem?

Om de betalar/får betalt påverkar ju priset de kan tänkas erbjuda mig!

Svenska_bil
20 december 2019 · 218 Inlägg

De flesta bilskrotar kräver att bilen som skrotas ska vara ”komplett”, alltså med 4 hjul på.
Är däcken fräscha i mönster och ålder brukar dom sälja dom till kunder.

Behåller du hjulen/däcken så kan du få betala en avgift för att bli av med bilen.

d-b
20 december 2019 · 541 Inlägg

Svenska_bil skrev:
De flesta bilskrotar kräver att bilen som skrotas ska vara ”komplett”, alltså med 4 hjul på.
Är däcken fräscha i mönster och ålder brukar dom sälja dom till kunder.

Behåller du hjulen/däcken så kan du få betala en avgift för att bli av med bilen.

De har redan tagit bilen och när jag frågade om de tänkte sälja däcken fick jag till svar (av någon som inte höll på med just den biten) att de inte dykt upp i inventariet så därför har de nog lämnats till återvinning.

Därav frågan:

* Om de inte får betalt för att återvinna däck kan de ju släppa dem för en symbolisk summa.
* Får de betalt vill de ju säkert ha lika mycket som de får betalt för att släppa dem.
* Måste de betala för återvinning blir de väl bara glada om jag kommer och hämtar dem.

Utmarks-Loke
20 december 2019 · 5 833 Inlägg

Hjul lär vara en kostnad för en bilskrot, de blir tvungna att stå och vränga av däcken från fälgarna. När jag skrotat bilar förr, kanske 15 år sedan, har de frågat om det varit några extra däck i bilen utöver de som "skall vara där". Hade det funnits det hade de tagit betalt för att ta emot dom. Men nu är ju din bil skrotad redan så nu är det bara besvär för dom att låta dig återfå hjulen...

Senast redigerat av Svarte_Orm (20 december 2019)

EPG Kärnkraftstomte
20 december 2019 · 766 Inlägg

Jag skrotade en bil för några år sedan, en i princip helt rensad kaross.
Jag slängde in några extra hjul i bilen som jag också ville bli av med men de fick jag ta ur och lägga separat på nåt annat ställe.
"Det blir 50:- per hjul" eller nåt i den stilen sa de till mig (kommer inte ihåg exakt pris) men jag blev i alla fall glad att jag fick extra betalt för de extra hjulen och gick in på kontoret för att få mina pengar. Snopen blev jag dock när jag fick reda på att de snarare drog av på priset för mina extra hjul jag skickade med.
Hade jag vetat det så hade jag väl krängt av däcken själv och slängt i däckhögen hos nån lokal däcknasare.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang