Saab 9-5 2,3t -04 varnar för lågt oljetryck samt oljud från motorn.

johannesburg
23 december 2019 · 36 Inlägg

märkte för ca 3 veckor sedan att bilen lät ganska mycket precis innan den ska växla som att det inte var tätt i avgassystemet, det är en automat men tänkte att det var nog bara mellanröret som jag inte hade skruvat åt ordentligt då jag bytte det bara någon vecka innan.
men nu för någon vecka sedan så tändes lampan som varnar för att det är lågt oljetryck när jag stannade vid ett rödljus och slocknade så fort jag nuddade gasen och var släckt efter det men kollade oljenivån när jag hade parkerat och behövde fylla på 5 dl så trodde att det var därför den varnade.
men i fredags så tändes den igen och försvann när jag gasade till men lyste igen så fort jag gick under 1000rpm så jag parkerade bilen och gick ut för att lyssna och kolla på motorn och det är först nu jag inser att det jag trodde var läckage från avgassystemet faktiskt kom från motorn men den låter helt normalt på tomgång och det är bara när man varvar upp den eller gasar till snabbt som den låter så här: https://youtu.be/gtWBkBftyDk efter lite letande så upptäckte jag det här https://youtu.be/EJ0yK8AikLM kan det vara det som är problemet, för det känns inte som att den ska röra sig så?
och är det någon som vet vad för funktion det hjulet har och om det är svårt eller dyrt att åtgärda

Utmarks-Loke
23 december 2019 · 5 841 Inlägg

Det låter som lagerknack. Ja, det är dyrt att åtgärda.

EmsAnders
23 december 2019 · 151 Inlägg

Låter som kass kedja och lagerknack på det tyvärr, troligen pga tät oljesil.

johannesburg
24 december 2019 · 36 Inlägg

inte dom svaren jag hoppades på men tack för svaren smile  kedjan kände jag på men jag tyckte att den kändes ganska spänd... ni vet inte vilket lager det kan vara? just motorproblem har jag varit förskonad ifrån tidigare på mina bilar så kan inte så mycket om det.
Glömde att nämna att oljelampan bara tänds när den blir varm. och igår tändes den bara när den var varm och jag la i backen... men är det något man kan byta på gräsmattan eller måste man lyfta ur motorn för att kunna komma åt ordentligt

Mangisen
24 december 2019 · 1 034 Inlägg

johannesburg skrev:
inte dom svaren jag hoppades på men tack för svaren smile  kedjan kände jag på men jag tyckte att den kändes ganska spänd... ni vet inte vilket lager det kan vara? just motorproblem har jag varit förskonad ifrån tidigare på mina bilar så kan inte så mycket om det.
Glömde att nämna att oljelampan bara tänds när den blir varm. och igår tändes den bara när den var varm och jag la i backen... men är det något man kan byta på gräsmattan eller måste man lyfta ur motorn för att kunna komma åt ordentligt

Du har förmodligen en helt igentäppt oljesil, oljetråget måste dementeras och silen rengöras, kedjan kan man inte bara känna på utan man får mäta på kamkedje spännaren.
Förmodligen har du vevlager ras, då är motorbyte enklast sad

Senast redigerat av Mangisen (24 december 2019)

Meaganeowner
24 december 2019 · 2 250 Inlägg

Om du ö h t ska försöka få motorn renoverad, så starta inget mera.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 december 2019 · 17 483 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Om du ö h t ska försöka få motorn renoverad, så starta inget mera.

Nej, motorras mitt i jultrafiken är nog ingen höjdare.
Det enklaste är nog att sälja bilen för några kronor och köpa en annan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johannesburg
24 december 2019 · 36 Inlägg

okey då börjar jag med att ta ner tråget och kollar silen. jag har kollat lite på när folk byter vevlager och jag tycker inte det ser särskilt svårt ut? men tänker också med tanke på att jag har kört med detta ett tag nu, finns det annat som brukar kunna bli dåligt när man kör med igentäppt sil och dåliga lager? eller borde det räcka med att rensa silen och byta lager under förutsättningen att inte hela veven är kass?

Utmarks-Loke
24 december 2019 · 5 841 Inlägg

Saab och täta oljesilar, då tänker jag oil sludge. Eller var det problemet avhjälpt 2004? Men oavsett, om silen är tät är nog resten av bottendelen också täckt av ett lager stelnad gammal olja. Detta måste göras rent och tas bort om man skall använda motorn.

Vevlager, jag har aldrig hållit på med sånt själv men är det inte viktigt att allting är perfekt? Vevaxelns yta mot lagret måste vara utan skador och storleken stämma mot det nya lagret på mikrometern när.

Det enklaste och i längden billigaste är nog att köpa en utbytesmotor och sätta i, de är nog inte jättedyra på gamla saab. Sedan får du använda din gamla turbo, generator, startmotor och kanske mer grejer.

uhlin
24 december 2019 · 2 834 Inlägg

Är det vevlagerras så är det mycket troligt att slipning av vev behövs, visst det kan ju gått bra men troligen inte.

Det ser du när du får loss överfallen på veven och inspekterar vev. Det får inte va nån reva ellerliknande.

johannesburg
24 december 2019 · 36 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Saab och täta oljesilar, då tänker jag oil sludge. Eller var det problemet avhjälpt 2004? Men oavsett, om silen är tät är nog resten av bottendelen också täckt av ett lager stelnad gammal olja. Detta måste göras rent och tas bort om man skall använda motorn.

Vevlager, jag har aldrig hållit på med sånt själv men är det inte viktigt att allting är perfekt? Vevaxelns yta mot lagret måste vara utan skador och storleken stämma mot det nya lagret på mikrometern när.

Det enklaste och i längden billigaste är nog att köpa en utbytesmotor och sätta i, de är nog inte jättedyra på gamla saab. Sedan får du använda din gamla turbo, generator, startmotor och kanske mer grejer.

oil sludge problemet var åtgärdat 2004. jaha är det så jävla noga det är ju inte bra, då behöver man nästan ta ut veven om man ska komma åt att mäta? men tror inte jag kommer köpa en ny motor till den eller lägga ut massa pengar på den då den har lite diverse småfel i övrigt men om jag gör det så behöver det vara en motor som körts med automatlåda eller?

johannesburg
24 december 2019 · 36 Inlägg

uhlin skrev:
Är det vevlagerras så är det mycket troligt att slipning av vev behövs, visst det kan ju gått bra men troligen inte.

Det ser du när du får loss överfallen på veven och inspekterar vev. Det får inte va nån reva ellerliknande.

antar att veven blir skrot om man på någon punkt råkar slipa ner mer än vad den ska vara ursprungligen  med tanke på vilka små toleranser det är ? och hur slipar man den? med något fint sandpapper?

EmsAnders
24 december 2019 · 151 Inlägg

Kan även vara sprucken kolv som låter, syna dem noga efter spricka, har haft flera där kolven är i två delar vid demontering

johannesburg
24 december 2019 · 36 Inlägg

EmsAnders skrev:
Kan även vara sprucken kolv som låter, syna dem noga efter spricka, har haft flera där kolven är i två delar vid demontering

okey men borde man inte kunna känna det om man håller handen över oljepåfyllnadslocket, det borde väl bli ett tryck där isåfall eller är det så små sprickor så det inte blir någon stor tryckförändring?

uhlin
24 december 2019 · 2 834 Inlägg

johannesburg skrev:

uhlin skrev:
Är det vevlagerras så är det mycket troligt att slipning av vev behövs, visst det kan ju gått bra men troligen inte.

Det ser du när du får loss överfallen på veven och inspekterar vev. Det får inte va nån reva ellerliknande.

antar att veven blir skrot om man på någon punkt råkar slipa ner mer än vad den ska vara ursprungligen  med tanke på vilka små toleranser det är ? och hur slipar man den? med något fint sandpapper?

Det är inget man gör själv.

Du får lämna in veven till nåt företag som renoverar motorer sen blir det andra lager beroende på hur mycket de är tvungna att ta.

johannesburg
29 december 2019 · 36 Inlägg

okey jag har skruvat isär och kollat nu och det var en hel del metallfliser i tråget och silen och 4 av dom 5 ramlagrena såg dåliga ut men vevlagrena tycker jag såg bra ut om man ska vara något optimistisk. jag drog med nageln lite på veven där ramlagrena satt och tyckte inte jag kunde känna nåt men antar att om lagrena ser dåliga ut så är veven dålig? ingen ide att lägga ut 600kr och se om det funkar några mil med nya lager?

torsen
30 december 2019 · 7 238 Inlägg

johannesburg skrev:

uhlin skrev:
Är det vevlagerras så är det mycket troligt att slipning av vev behövs, visst det kan ju gått bra men troligen inte.

Det ser du när du får loss överfallen på veven och inspekterar vev. Det får inte va nån reva ellerliknande.

antar att veven blir skrot om man på någon punkt råkar slipa ner mer än vad den ska vara ursprungligen  med tanke på vilka små toleranser det är ? och hur slipar man den? med något fint sandpapper?

Går inte att slipa med "fint sandpapper".
På en "sliten" vevaxel är det de lagerytor som är "slitna" som inte ska slipas ner, utan den andra/motsatta  delen av lagerytan/-tappen.
En på vevaxelns lagerytor sliten vevaxel har fått mer eller mindre ovala lagertappar.
En vevaxel måste upp i en speciell vevaxelslipmaskin, som inte många företag förfogar över.
Innan man genomför en slipning av vevaxeltapparna måste man ovillkorligen förvissa sig om att det finns "överdimension" på lager, för den minskade tappdiametern.
Känner några som låtit slipa ner sina vevaxlar så mycket att det inte fanns passande lager.
I ett fall är vevaxeln stativ till en stor askkopp.
Förr, men vet inte hur det är nu, var Vanderwell det företag som hade störst sortering av vevaxellager i överdimension.

Ett sätt att kolla vevaxeltappars slitage är medelst Plastigauge(stavningen?).
Man lägger en sträng mellan lager och axeltapp samt drar åt lageröverfallet.
Därefter demonterar man lageröverfall och lager och mäter bredden på strängen på lagertappen samt går in i en tabell och avläser spelet.
Har jag gjort i tidernas begynnelse, då bilarnas motorer hade sämre vevaxellager.

johannesburg
30 december 2019 · 36 Inlägg

torsen skrev:

johannesburg skrev:

uhlin skrev:
Är det vevlagerras så är det mycket troligt att slipning av vev behövs, visst det kan ju gått bra men troligen inte.

Det ser du när du får loss överfallen på veven och inspekterar vev. Det får inte va nån reva ellerliknande.

antar att veven blir skrot om man på någon punkt råkar slipa ner mer än vad den ska vara ursprungligen  med tanke på vilka små toleranser det är ? och hur slipar man den? med något fint sandpapper?

Går inte att slipa med "fint sandpapper".
På en "sliten" vevaxel är det de lagerytor som är "slitna" som inte ska slipas ner, utan den andra/motsatta  delen av lagerytan/-tappen.
En på vevaxelns lagerytor sliten vevaxel har fått mer eller mindre ovala lagertappar.
En vevaxel måste upp i en speciell vevaxelslipmaskin, som inte många företag förfogar över.
Innan man genomför en slipning av vevaxeltapparna måste man ovillkorligen förvissa sig om att det finns "överdimension" på lager, för den minskade tappdiametern.
Känner några som låtit slipa ner sina vevaxlar så mycket att det inte fanns passande lager.
I ett fall är vevaxeln stativ till en stor askkopp.
Förr, men vet inte hur det är nu, var Vanderwell det företag som hade störst sortering av vevaxellager i överdimension.

Ett sätt att kolla vevaxeltappars slitage är medelst Plastigauge(stavningen?).
Man lägger en sträng mellan lager och axeltapp samt drar åt lageröverfallet.
Därefter demonterar man lageröverfall och lager och mäter bredden på strängen på lagertappen samt går in i en tabell och avläser spelet.
Har jag gjort i tidernas begynnelse, då bilarnas motorer hade sämre vevaxellager.

okey då förstår jag varför många säger att det är lika bra att köpa ny motor då omslip+ speciellt anpassade lager kanske blir minst lika dyrt som att köpa en ny motor? är det den gröna plastigaugen som jag behöver (0.025-0.075 mm) och då antar jag att jag behöver nya lager också. ska man mäta flera gånger på samma lager och snurra veven då för att se om den är oval?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2019 · 17 483 Inlägg

johannesburg skrev:

torsen skrev:

johannesburg skrev:
antar att veven blir skrot om man på någon punkt råkar slipa ner mer än vad den ska vara ursprungligen  med tanke på vilka små toleranser det är ? och hur slipar man den? med något fint sandpapper?

Går inte att slipa med "fint sandpapper".
På en "sliten" vevaxel är det de lagerytor som är "slitna" som inte ska slipas ner, utan den andra/motsatta  delen av lagerytan/-tappen.
En på vevaxelns lagerytor sliten vevaxel har fått mer eller mindre ovala lagertappar.
En vevaxel måste upp i en speciell vevaxelslipmaskin, som inte många företag förfogar över.
Innan man genomför en slipning av vevaxeltapparna måste man ovillkorligen förvissa sig om att det finns "överdimension" på lager, för den minskade tappdiametern.
Känner några som låtit slipa ner sina vevaxlar så mycket att det inte fanns passande lager.
I ett fall är vevaxeln stativ till en stor askkopp.
Förr, men vet inte hur det är nu, var Vanderwell det företag som hade störst sortering av vevaxellager i överdimension.

Ett sätt att kolla vevaxeltappars slitage är medelst Plastigauge(stavningen?).
Man lägger en sträng mellan lager och axeltapp samt drar åt lageröverfallet.
Därefter demonterar man lageröverfall och lager och mäter bredden på strängen på lagertappen samt går in i en tabell och avläser spelet.
Har jag gjort i tidernas begynnelse, då bilarnas motorer hade sämre vevaxellager.

okey då förstår jag varför många säger att det är lika bra att köpa ny motor då omslip+ speciellt anpassade lager kanske blir minst lika dyrt som att köpa en ny motor? är det den gröna plastigaugen som jag behöver (0.025-0.075 mm) och då antar jag att jag behöver nya lager också. ska man mäta flera gånger på samma lager och snurra veven då för att se om den är oval?

Vad kostar en ny maskin och vad är bilen värd? Måste motorn giftas in med databoxen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2019 · 13 744 Inlägg

Hybrid_ skrev:

johannesburg skrev:

torsen skrev:

Går inte att slipa med "fint sandpapper".
På en "sliten" vevaxel är det de lagerytor som är "slitna" som inte ska slipas ner, utan den andra/motsatta  delen av lagerytan/-tappen.
En på vevaxelns lagerytor sliten vevaxel har fått mer eller mindre ovala lagertappar.
En vevaxel måste upp i en speciell vevaxelslipmaskin, som inte många företag förfogar över.
Innan man genomför en slipning av vevaxeltapparna måste man ovillkorligen förvissa sig om att det finns "överdimension" på lager, för den minskade tappdiametern.
Känner några som låtit slipa ner sina vevaxlar så mycket att det inte fanns passande lager.
I ett fall är vevaxeln stativ till en stor askkopp.
Förr, men vet inte hur det är nu, var Vanderwell det företag som hade störst sortering av vevaxellager i överdimension.

Ett sätt att kolla vevaxeltappars slitage är medelst Plastigauge(stavningen?).
Man lägger en sträng mellan lager och axeltapp samt drar åt lageröverfallet.
Därefter demonterar man lageröverfall och lager och mäter bredden på strängen på lagertappen samt går in i en tabell och avläser spelet.
Har jag gjort i tidernas begynnelse, då bilarnas motorer hade sämre vevaxellager.

okey då förstår jag varför många säger att det är lika bra att köpa ny motor då omslip+ speciellt anpassade lager kanske blir minst lika dyrt som att köpa en ny motor? är det den gröna plastigaugen som jag behöver (0.025-0.075 mm) och då antar jag att jag behöver nya lager också. ska man mäta flera gånger på samma lager och snurra veven då för att se om den är oval?

Vad kostar en ny maskin och vad är bilen värd? Måste motorn giftas in med databoxen?

bara vissa dieslar som inte går att byta hur som helst..   på saabar är det bara att hinka ner valfri motor och köra vidare..  problemet att det antagligen inte är värt det.  dessa saabar har otroligt dåligt andra handsvärde och en fungerande bil är antagligen billigare än motorn.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang