Varningslampa tänd för kylarvätska och batteri på BMW 325i e91 2010

hey_it_me
25 december 2019 · 25 Inlägg
#1

Ja då var det dags för något problem igen med bilen. I förrgår tändes varningslampa för kylarvätska efter att ha kört en bit som involverade mycket kökörning. Sen när jag kom hem tändes varningslampan för batteriet också. Kollade kylarvätskenivån när motorn var kall men pinnen där man ska mäta nivån var långt nere i kärlet och det såg helt tomt ut. Så jag tänkte fylla på kylarvätska och se om det läcker någonstans. Bytte kylarvätska för 4 månader sedan och funderar på om det kan ha något samband eller om det helt enkelt bara blivit någon läcka efter det. Kan inte köpa kylarvätska förrän på fredag då det är stängt nu. Gör det något om bilen står tills dess med för lite kylarvätska eller eventuellt ingen kylarvätska alls?

Sen undrar jag hur jag ska göra med batteriet. Bör jag köpa en laddare och ladda upp det? Jag kör mycket korta sträckor så det kan vara därför det blivit dåligt laddat.

uhlin
25 december 2019 · 1 445 Inlägg
#2

Det gör inget om den står med för lite kylvätska men åk inte med bilen innan du fyllt på och håll koll på om det försvinner och isåfall vart, slang eller vattenpump eller värsta fall toppackning!

Skulle kunna varit luft i systemet efter bytet men 4 månader känns länge..... Så förmodligen nån läcka.

Ang. batteriet förstår jag som det var laddlampan som tändes.

Kolla så den laddar först. Visst batteriladdare i all ära... Men laddar inte bilen hjälper en sån föga. Men bra att införskaffa om du åker kortare sträckor. Bra också att göra en längre tur på runt 4 mil iallafall då och då. I synnerhet nu vintertid.

hey_it_me
25 december 2019 · 25 Inlägg
#3

uhlin skrev:
Det gör inget om den står med för lite kylvätska men åk inte med bilen innan du fyllt på och håll koll på om det försvinner och isåfall vart, slang eller vattenpump eller värsta fall toppackning!

Skulle kunna varit luft i systemet efter bytet men 4 månader känns länge..... Så förmodligen nån läcka.

Ang. batteriet förstår jag som det var laddlampan som tändes.

Kolla så den laddar först. Visst batteriladdare i all ära... Men laddar inte bilen hjälper en sån föga. Men bra att införskaffa om du åker kortare sträckor. Bra också att göra en längre tur på runt 4 mil iallafall då och då. I synnerhet nu vintertid.

Ska köpa glykol på fredag och fylla på så får jag se om det läcker någonstans. Bilen får stå tills dess.

Hur kan jag kolla om batteriet laddar? Bör lampan slockna om jag kör en längre tur och batteriet laddar som det ska?

uhlin
25 december 2019 · 1 445 Inlägg
#4

Du kollar med hjälp av en multimeter. Brukar finnas på macken och biltillbehörsbutiker.

Du mäter över batteriets + och - poler.

Spänningen (volt) bör ligga på ungefär 13.8 volt med motor igång.

Xebers76
25 december 2019 · 1 593 Inlägg
#5

Enklast är att mäta över kontakterna i motorrummet, batteriet kan va lite knöligt att komma åt. Om jag inte minns helt fel ska dem bilarna lägga sig på 14.1 med motorn igång.

Om du byter batteri så köp ett med samma ampere, ska man byta till annan storlek krävs en programmering.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
hey_it_me
27 december 2019 · 25 Inlägg
#6

uhlin skrev:
Det gör inget om den står med för lite kylvätska men åk inte med bilen innan du fyllt på och håll koll på om det försvinner och isåfall vart, slang eller vattenpump eller värsta fall toppackning!

Skulle kunna varit luft i systemet efter bytet men 4 månader känns länge..... Så förmodligen nån läcka.

Ang. batteriet förstår jag som det var laddlampan som tändes.

Kolla så den laddar först. Visst batteriladdare i all ära... Men laddar inte bilen hjälper en sån föga. Men bra att införskaffa om du åker kortare sträckor. Bra också att göra en längre tur på runt 4 mil iallafall då och då. I synnerhet nu vintertid.

Fyllde på 1 liter kylarvätska nyss och kan konstatera att det läcker någonstans. Behöver nog bärga bilen till en verkstad. Är det någon som kan se på bilden vart det kan tänkas läcka? Det bara rinner rakt igenom. Nästan så man tror att avtappningspluggen är borta. Kan väl inte vara så att de skruvade åt den för dåligt när jag bytte kylarvätska förut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-7c234fc970d9b0514aa3039fe740ecf7.jpg

uhlin
27 december 2019 · 1 445 Inlägg
#7

hey_it_me skrev:

uhlin skrev:
Det gör inget om den står med för lite kylvätska men åk inte med bilen innan du fyllt på och håll koll på om det försvinner och isåfall vart, slang eller vattenpump eller värsta fall toppackning!

Skulle kunna varit luft i systemet efter bytet men 4 månader känns länge..... Så förmodligen nån läcka.

Ang. batteriet förstår jag som det var laddlampan som tändes.

Kolla så den laddar först. Visst batteriladdare i all ära... Men laddar inte bilen hjälper en sån föga. Men bra att införskaffa om du åker kortare sträckor. Bra också att göra en längre tur på runt 4 mil iallafall då och då. I synnerhet nu vintertid.

Fyllde på 1 liter kylarvätska nyss och kan konstatera att det läcker någonstans. Behöver nog bärga bilen till en verkstad. Är det någon som kan se på bilden vart det kan tänkas läcka? Det bara rinner rakt igenom. Nästan så man tror att avtappningspluggen är borta. Kan väl inte vara så att de skruvade åt den för dåligt när jag bytte kylarvätska förut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-7c234fc970d9b0514aa3039fe740ecf7.jpg

Svårt att se med bild tagen underifrån då det är ett plastskydd det rinner på först
innan det rinner ner på marken,  kan vara precis vart som helst.

Men med en sån läcka så borde du kunna se vart det kommer från.

Rent spontan gissning vattenpump, kylare eller slang.

Senast redigerat av uhlin (27 december 2019)

hey_it_me
3 januari · 25 Inlägg
#8

Fick bilen bärgad till verkstad idag. Avtappningspluggen låg längst ner innanför motorhuven. Troligen gick plasten där pluggen ska sitta sönder när de bytte kylarvätska, konstigt att den lossnade 4 månader senare bara. Verkstan tror kylaren måste bytas och jag hoppas på att få både bärgning och reparation betald.

uhlin
3 januari · 1 445 Inlägg
#9

Inte för att vara sån nu då...... Men tror knappast verkstaden står för både bärgning och kylare samt jobb så här 4 månader efteråt.

Möjligen inom 1-2 veckor, fast knappast hela summan då heller.

Du får nog bereda dig på att bekosta detta ur egen ficka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari · 12 494 Inlägg
#10

med tanke på att den läckt så mycket kylarvätska att laddningslampan tänds så har väl multiremmen blivit marinerad i glykol och bör bytas.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
hey_it_me
16 januari · 25 Inlägg
#11

Hybrid_ skrev:
med tanke på att den läckt så mycket kylarvätska att laddningslampan tänds så har väl multiremmen blivit marinerad i glykol och bör bytas.

Tror du? Det borde väl verkstan ha sagt något om isåfall. Går multiremmen i närheten av kylarens avtappningsplugg? För det var där det läckte.

hey_it_me
16 januari · 25 Inlägg
#12

uhlin skrev:
Inte för att vara sån nu då...... Men tror knappast verkstaden står för både bärgning och kylare samt jobb så här 4 månader efteråt.

Möjligen inom 1-2 veckor, fast knappast hela summan då heller.

Du får nog bereda dig på att bekosta detta ur egen ficka.

Jag behövde inte betala något för reparationen som tur var. Är det vanligt att man behöver fylla på kylarvätska efter att man bytt kylare? Kollade nivån och den var lite under min-strecket efter att jag hämtat den på verkstaden och kört några mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari · 12 494 Inlägg
#13

hey_it_me skrev:

uhlin skrev:
Inte för att vara sån nu då...... Men tror knappast verkstaden står för både bärgning och kylare samt jobb så här 4 månader efteråt.

Möjligen inom 1-2 veckor, fast knappast hela summan då heller.

Du får nog bereda dig på att bekosta detta ur egen ficka.

Jag behövde inte betala något för reparationen som tur var. Är det vanligt att man behöver fylla på kylarvätska efter att man bytt kylare? Kollade nivån och den var lite under min-strecket efter att jag hämtat den på verkstaden och kört några mil.

Fullt normalt. De kan inte få ut all luft på bara en luftning eller två.
Inget att oroa sig för. Tvärtom, bra att luften stiger uppåt så den försvinner ur systemet.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang