Köpråd: långmilare? Volvo v70 mm

M123
3 januari 2020 · 962 Inlägg

KolGruvan skrev:
Kan uppdatera med att som vanligt när jag köper saker så ska allt gå sönder.....
Dieselvärmare haveri..
Att få den renoverad : ca 9 tusen.

Är det nån som vet om det är nån "renoveringssats" eller nåt till dessa ?
för ja ger mig nog på att försöka fixa den själv

Vad är det som gått sönder? Fläkten eller?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
KolGruvan
3 januari 2020 · 1 450 Inlägg

M123 skrev:

KolGruvan skrev:
Kan uppdatera med att som vanligt när jag köper saker så ska allt gå sönder.....
Dieselvärmare haveri..
Att få den renoverad : ca 9 tusen.

Är det nån som vet om det är nån "renoveringssats" eller nåt till dessa ?
för ja ger mig nog på att försöka fixa den själv

Vad är det som gått sönder? Fläkten eller?

Nej fläkten låter som den ska.  Den snurrar en stund och sen börjar det klicka i pumpreläet men den tänder inte. Stänger av sig bara efter en minut.
Sen låste den sig så va tvungen att ta bort felkoden med dator. Men samma sak igen. Funkar 1 min för att sedan stoppa

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
M123
3 januari 2020 · 962 Inlägg

KolGruvan skrev:

M123 skrev:

KolGruvan skrev:
Kan uppdatera med att som vanligt när jag köper saker så ska allt gå sönder.....
Dieselvärmare haveri..
Att få den renoverad : ca 9 tusen.

Är det nån som vet om det är nån "renoveringssats" eller nåt till dessa ?
för ja ger mig nog på att försöka fixa den själv

Vad är det som gått sönder? Fläkten eller?

Nej fläkten låter som den ska.  Den snurrar en stund och sen börjar det klicka i pumpreläet men den tänder inte. Stänger av sig bara efter en minut.
Sen låste den sig så va tvungen att ta bort felkoden med dator. Men samma sak igen. Funkar 1 min för att sedan stoppa

Äh vilket jävla trök. Är det inte glödstiftet/en vet inte om dom har två som som är trött och genererar felkod?

Du om du måste byta värmare är det inte bättre med en bättre beg?

Förslagsvis från Demia i Ludvika.
http://www.demia.se/

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
KolGruvan
3 januari 2020 · 1 450 Inlägg

M123 skrev:

KolGruvan skrev:

M123 skrev:
Vad är det som gått sönder? Fläkten eller?

Nej fläkten låter som den ska.  Den snurrar en stund och sen börjar det klicka i pumpreläet men den tänder inte. Stänger av sig bara efter en minut.
Sen låste den sig så va tvungen att ta bort felkoden med dator. Men samma sak igen. Funkar 1 min för att sedan stoppa

Äh vilket jävla trök. Är det inte glödstiftet/en vet inte om dom har två som som är trött och genererar felkod?

Du om du måste byta värmare är det inte bättre med en bättre beg?

Förslagsvis från Demia i Ludvika.
http://www.demia.se/

Ja vet inte riktigt hur dom är uppbyggda men efter lite googling så är det många som har renoverat dom själva.
Kollade lite på begagnade också men dom kostar ju mellan 5-6 tusen och då vet man ju inte hur länge dom fungerar heller.
Riktigt tråkigt när de ska krångla

Men de kanske räcker att prova byta glödstiftet efter som fläkten låter helt normalt?

Senast redigerat av KolGruvan (3 januari 2020)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2020 · 10 279 Inlägg

Kolla vad felkoden säger (är ju lite av idén med dom...) istället och utgå därifrån. Ett glödstift tex byter du själv om du är normalhändig och det är inga stora pengar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KolGruvan
3 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Brådhis skrev:
Kolla vad felkoden säger (är ju lite av idén med dom...) istället och utgå därifrån. Ett glödstift tex byter du själv om du är normalhändig och det är inga stora pengar.

//Brådhis

Jo vi kollade felkoderna och de enda som fanns va att den låst sig pga flera misslyckade startförsök

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
M123
3 januari 2020 · 962 Inlägg

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:
Kolla vad felkoden säger (är ju lite av idén med dom...) istället och utgå därifrån. Ett glödstift tex byter du själv om du är normalhändig och det är inga stora pengar.

//Brådhis

Jo vi kollade felkoderna och de enda som fanns va att den låst sig pga flera misslyckade startförsök

Nu kan jag inte i huvudet mätområdet på glödstift men mätt hur många ohm det ligger på. Innan du byter, tycker det låter som en kandidat iaf.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2020 · 10 279 Inlägg

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:
Kolla vad felkoden säger (är ju lite av idén med dom...) istället och utgå därifrån. Ett glödstift tex byter du själv om du är normalhändig och det är inga stora pengar.

//Brådhis

Jo vi kollade felkoderna och de enda som fanns va att den låst sig pga flera misslyckade startförsök

Låter märkligt då den borde sätta en felkod på varför den misslyckats med startförsöket.

Men börjar det ticka så går ju iaf pumpen och det betyder att den vill starta (innan den misslyckats tre ggr). Vore det cirkulationspumpen som var åt skogen skulle den ju överhetta och stanna (och felkoda!). Så glödstift är ju en mycket bra gissning, men som sagt en gissning...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KolGruvan
3 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:
Kolla vad felkoden säger (är ju lite av idén med dom...) istället och utgå därifrån. Ett glödstift tex byter du själv om du är normalhändig och det är inga stora pengar.

//Brådhis

Jo vi kollade felkoderna och de enda som fanns va att den låst sig pga flera misslyckade startförsök

Låter märkligt då den borde sätta en felkod på varför den misslyckats med startförsöket.

Men börjar det ticka så går ju iaf pumpen och det betyder att den vill starta (innan den misslyckats tre ggr). Vore det cirkulationspumpen som var åt skogen skulle den ju överhetta och stanna (och felkoda!). Så glödstift är ju en mycket bra gissning, men som sagt en gissning...

//Brådhis

Ja det är märkligt det var även vida ja kollade med.
Men att prova å byta glödstift är ju billigare är 9 tusen för helrenovering eller att köpa en begagnad . Så ja får nog prova de till att börja med

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2020 · 10 279 Inlägg

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:

Jo vi kollade felkoderna och de enda som fanns va att den låst sig pga flera misslyckade startförsök

Låter märkligt då den borde sätta en felkod på varför den misslyckats med startförsöket.

Men börjar det ticka så går ju iaf pumpen och det betyder att den vill starta (innan den misslyckats tre ggr). Vore det cirkulationspumpen som var åt skogen skulle den ju överhetta och stanna (och felkoda!). Så glödstift är ju en mycket bra gissning, men som sagt en gissning...

//Brådhis

Ja det är märkligt det var även vida ja kollade med.
Men att prova å byta glödstift är ju billigare är 9 tusen för helrenovering eller att köpa en begagnad . Så ja får nog prova de till att börja med

Som nämnts bör du kunna mäta upp det innan du kastar ut pengar på att prova på måfå. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
M123
3 januari 2020 · 962 Inlägg

Det här kan kanske vara till hjälp i avgörandet om du ringat in problemet och utesluta det med att mäta likt i videon. Närmare slutet visas även den skillnaden som är mellan sopslut glödstift mot fungerade i längd för behov av glödningstid innan stiftet blir verksamt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hilmer
4 januari 2020 · 1 782 Inlägg

Om du har tillgång till Vida så kan du testköra vattenpump, stift, fläkt osv var för sig för att kunna komma fram till vad exakt som det är fel på. Det är nämligen inte säkert att det sätter någon felkod som man kan utgå ifrån.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2020 · 17 477 Inlägg

Följer. Jag glömmer alltid vilken sort det är i olika bilar. Webasto eller AB?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr9409209
4 januari 2020 · 716 Inlägg

Går även med Autocom att testköra komponeterna var för sig. Webasto i Volvo, men passar / funkar inte hursom helst mellan årsmod..

KolGruvan
4 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Ja får ta en sväng till volvo verkstaden å kolla närmare vad som felar. Får hoppas dom kan provköra värmaren å se vad som gått sönder smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
9 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Uppdatering.

Felsökning gjord..
Jag blev rekommenderad att byta brännkammare plus kablage.  Då skulle det fungera sedan.
Kommer byta detta i helgen och hoppas det funkar.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
11 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Ja kör en uppdatering till..
Nu är allt bytt å den funkar klockrent.

Ganska enkelt att renovera faktiskt.
Om nån mer får detta problemet så:
Lossa vänster innerskärm så kommer man åt värmaren.  Jag lossade hela stötfångaren då det underlättar lite men det går utan att göra de.

Brännarn sitter i 3 skruv i ett fäste.
Sedan 3 slangar, två för glykol plus en för bränsle och sedan ett kontakt stycke.
Sedan va de bara att lyfta ner hela paketet.

Man kan låta alla slangar sitta kvar också men ja valde att lossa allt så ja kunde stå vid bänken å plocka isär den.

Den enda krångliga va att när ja bytta ut själva brännkammaren så skulle anslutningen till bränsletillförlsen ligga i ett speciellt spår å själva värmaren. Det tog ett tag innan ja märkte det för annars får man inte på själva locket till brännarn.

Efter allt va bytt tände den direkt

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2020 · 17 477 Inlägg

Grattis!
Gott att det löste sig. Nu kan du njuta av värme i bilen i flera år till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KolGruvan
24 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Ja slänger in en fråga här Ang värmaren.
När ja sitter värmaren på tidur så bilen är varm på morgonen och jag startar bilar så lyser det ju en gul lampa att värmaren är på, ska man stänga av direkt starten då så fort man startat bilen eller låta den gå till den slocknar?
Googlade lite å hittade lite blandade svar att låter man direkt starten gå så går den konstant i sina "40-50" minuter tills den automatiskt stänger av sig och går med andra ord helt i onödan trots att motorn är varm. Så hur ligger det till, bör ja stänga av direkt starten när ja startat motorn?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Nybergrobin
24 januari 2020 · 2 378 Inlägg

Om jag inte minns fel (på de äldre v70) så stänger den av sig själv.......gör den inte det så slå av timer/direktstarten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang