Ivel skrev:
Greenhorn skrev:
Ivel skrev:
Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.
Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...
Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.
Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.
Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.
Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.
Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.
https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/
Då tycker jag du även skulle ta och titta lite mera hur miljövänligt när det kommer till att producera elen... i hur många flera kolkraftverk, kärnkraft mm behövs det byggas för att täcka den växande el- marknaden? vart kommer den elen att köpas ifrån i framtiden... jo, from dem som kommer att producera den billigaste Elen, china bygger nu fullt ut med skitiga kolkraftverk. I Om ni tror att vindkraftsparkerna skulle räcka till så, nej tror jag inte på alls. sedan en tid pågår det ett pilot-projekt i Mariestad med att med att tillvara handa vätgas med sol-energi och som går framåt med goda resultat.
Sedan det hära el-bils hysterin... och nu ska vi höja skatten som fan... är ju inget nytt
Först eldade vi mycket för med ved, för värme, vatten mm i vårt samhälle, men då vart fy, för vi smutsar ner luften, sedan kom oljan... och därefter höjdes priset på grund av oljekrisen och folk upp manades att riva ut sina smutsiga oljepannor och gå över till el-element, därefter höjdes skatten på elen och endel av folket gick tillbaka till vedpannan, men då kom pellets och alla skulle hoppa på den nya hysterin och satsa och skuldsätta sig för det, sedan höjdes skatten igen för staten förlorade pengar igen, och nu är vi inne i el-bils hysterin... och vad fan händer då igen, jo nu ska vi straffa alla nybils ägare som har betalat surt fördärvade pengar för sina el-bilar... för att senare Igen! dela ut en pun*spark i ****. Nätack, och jotack... till er andra. Jag har läst en hel del med varnings rapporter, hur dessa bilbatterier från gruva till olagliga slutstationer, där det hamnar i "Afrika blivit en sopstationer"
Då tror jag mera på vätgas, för det är något vi själva kan framställa och kontrollera mera och bra miljöovänligt.
Detta är min ståndpunkt i det hela, bygg vätgasparken liga mycket som el-bilsparken... och den dagen elen slås ut i ett par dager... så kommer jag att tuffa runt i min gasbil... där min gas-station går på sol-celler. tack å gonnatt.