KÖPRÅD: Vilken bil ska jag lära mig att skruva i?

torsen
5 januari 2020 · 7 234 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
850 är nog inget dåligt val. Men man får väl nästan tidiga S60, S80 och V70 för samma peng idag?

Vet inte men en 850 hämtar man hem för fem lakan.

torsen skrev:
Ju nyare bil - desto mindre risk för fastrostade  skruvar och muttrar.

Äsch. Jag började med en amazon som bara hade 25 år på nacken. Det var en del svets- och lackjobb (en del!!) men enkel mekanik. Kul ändå att det var en del UNC där.

Sedan har jag passerat ett par andra offer men roligast vad gäller skruvar och muttrar får ändå mina Austinbilar från 30-talet ta på sig. Dels BSF och BSW men även BA och BSP-gängor. Intressant att ta isär. Fördelen med BSW är att man kan fuska lite med UNC faktiskt.

Men jag tycker TS ska plocka hem en 850.

Lite o t!
Ägde för länge sedan en Norton Dominator 98 -54.
Mycket skruva.
Men rekordet var topplocket som hade 3 (tre) olika gängor med lika många nykelvidder.
Dessutom "hopplös" att träda ner cylindrarna på de 2 kolvarna samtidigt som de 4 stötstängerna skulle placeras rätt i sina ventillyftare, som hade mycket grunda "gropar" för stötstängernas nedre kulor.
Fick man stötstängerna fel så skavdes de mot väggarna tills de var så klena att de fjädrade och inte förmådde öppna ventilerna.
Vet inte hur många stötstänger jag bytte.
1 har jag kvar som minne.
Någon mer som skruvat gammal brittisk MC?

jaka54
5 januari 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Inte undra på att Britisk motorcykelindustri blev utplånad när Honda kom med sin
CB 750 1969!

caromania Forummoderator
5 januari 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Inte undra på att Britisk motorcykelindustri blev utplånad när Honda kom med sin
CB 750 1969!

En ännu bättre fråga är hur fan engelsmännen kunde vinna kriget då alla fordon som behövde repareras ofta innehöll x-antal gängtyper som krävde olika verktyg. Det var pga detta som det extremt krångliga systemet med whitworth-gängor började försvinna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2020 · 17 466 Inlägg

Svarte_orm nämnde S80. Jädra bra idé tycker jag. De är mycket billiga. Bara inte TS frestas av T6:an så är de klart skruvbara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
5 januari 2020 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:
Lada Niva, kan det vara något.
Billig bil och billiga delar från Umeå Offroad.
Men, det är klart, då tvingas du kanske skruva mer än du mäktar med.
Köper du en Lada Niva, och håller liv i den själv, så är du fullärd bilmekaniker på rekordkort tid - förmodligen även kunnig bilelektriker.

Niva brukar väl hålla rätt bra? Jag köpte in en som servicebil (ja, jag hade fria händer att välja så jag passade på...) till ett jobb jag var på för ~10 år sedan och den var då ~15 år gammal. Den skötte sig utmärkt och startade i alla väder och krånglade aldrig. Blev dessutom rätt ball med 31:or, vinsch och lite arbetsljus. wink Ingen långfärdsbil dock annat än möjligen för fakirer...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (5 januari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JN1975
5 januari 2020 · 234 Inlägg

Jeep Cherokee XJ. Lättmekade, gott om plats, mycket man kan göra. Man kan lyfta ner lådan med vanliga garageverktyg, förutom att den är tung. Du har drivning både fram och bak att meka med, plus fyrhjulsdrift. Allt är enkelt och lättförståligt, med gott om plats. Behövs inga direkta specialverktyg, förutom ett bra u-joint verktyg som ändå är bra att ha.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
torsen
5 januari 2020 · 7 234 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Lada Niva, kan det vara något.
Billig bil och billiga delar från Umeå Offroad.
Men, det är klart, då tvingas du kanske skruva mer än du mäktar med.
Köper du en Lada Niva, och håller liv i den själv, så är du fullärd bilmekaniker på rekordkort tid - förmodligen även kunnig bilelektriker.

Niva brukar väl hålla rätt bra? Jag köpte in en som servicebil (ja, jag hade fria händer att välja så jag passade på...) till ett jobb jag var på för ~10 år sedan och den var då ~15 år gammal. Den skötte sig utmärkt och startade i alla väder och krånglade aldrig. Blev dessutom rätt ball med 31:or, vinsch och lite arbetsljus. wink Ingen långfärdsbil dock annat än möjligen för fakirer...

//Brådhis

Hur fick du dit 31:or?
Jag höjde min 6 cm, det som är max teknisk möjligt, men fick ändå bara dit 215/80-15".
Men du kanske inte lekte i spenaten?

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2020 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Lada Niva, kan det vara något.
Billig bil och billiga delar från Umeå Offroad.
Men, det är klart, då tvingas du kanske skruva mer än du mäktar med.
Köper du en Lada Niva, och håller liv i den själv, så är du fullärd bilmekaniker på rekordkort tid - förmodligen även kunnig bilelektriker.

Niva brukar väl hålla rätt bra? Jag köpte in en som servicebil (ja, jag hade fria händer att välja så jag passade på...) till ett jobb jag var på för ~10 år sedan och den var då ~15 år gammal. Den skötte sig utmärkt och startade i alla väder och krånglade aldrig. Blev dessutom rätt ball med 31:or, vinsch och lite arbetsljus. wink Ingen långfärdsbil dock annat än möjligen för fakirer...

//Brådhis

Hur fick du dit 31:or?
Jag höjde min 6 cm, det som är max teknisk möjligt, men fick ändå bara dit 215/80-15".
Men du kanske inte lekte i spenaten?

Precis, den var aldrig direkt ute och kördes off-road med. Den fick mest gå på dåligt underlag samt snö.

(Egentligen hade en 4WD Caddy kunnat göra samma jobb men eftersom jag fick fria händer råkade det bli en Niva, egentligen bara för att det är en ballare bil än en Caddy...) big_smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (5 januari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang