MB Sprinter som tjuvstannar

MB_SPRINTER_06
4 januari 2020 · 8 Inlägg

Jag har en MB Sprinter -06 som tjuvstannar under körning ibland och EDC lampan börjar lysa.
Men det är bara att stoppa och starta igång den igen utan problem.
Vad kan detta fel bero på ?

Senast redigerat av MB_SPRINTER_06 (10 januari 2020)

Jesper328
5 januari 2020 · 2 366 Inlägg

903, eller 906?

Felet kan ligga ungefär vart som helst mellan regskyltarna, men ifall att det är en 903 så sitter det en säkringsbox under kåpan till rattstången, kolla ifall att du har glapp i kontaktstyckena där i.
Du kan även prova att byta bränslefilter.

Up the RA
MB_SPRINTER_06
5 januari 2020 · 8 Inlägg

Det är en MB Sprinter 316 Cdi -06

MB_SPRINTER_06
5 januari 2020 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
903, eller 906?

Felet kan ligga ungefär vart som helst mellan regskyltarna, men ifall att det är en 903 så sitter det en säkringsbox under kåpan till rattstången, kolla ifall att du har glapp i kontaktstyckena där i.
Du kan även prova att byta bränslefilter.

Det är en MB Sprinter 316 Cdi -06
Bilen kan stanna mitt under körning utan förvarning.
Så man får rulla in till kanten och starta den igen utan problem. sedan kan den gå några mil, ibland mer ibland mindre sträcka.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Man måste först utröna om det är el eller bränslebrist.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MB_SPRINTER_06
5 januari 2020 · 8 Inlägg

axxet skrev:
Man måste först utröna om det är el eller bränslebrist.

OK,  inte lätt när felet inte är konstant utan kommer under färd.
den bara stannar och man får starta den igen "Utan" problem startar den då.
sedan går den igen ett tag ..

Jesper328
6 januari 2020 · 2 366 Inlägg

MB_SPRINTER_06 skrev:

Jesper328 skrev:
903, eller 906?

Felet kan ligga ungefär vart som helst mellan regskyltarna, men ifall att det är en 903 så sitter det en säkringsbox under kåpan till rattstången, kolla ifall att du har glapp i kontaktstyckena där i.
Du kan även prova att byta bränslefilter.

Det är en MB Sprinter 316 Cdi -06
Bilen kan stanna mitt under körning utan förvarning.
Så man får rulla in till kanten och starta den igen utan problem. sedan kan den gå några mil, ibland mer ibland mindre sträcka.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Mercedes_Sprinter_front_20080102.jpg/280px-Mercedes_Sprinter_front_20080102.jpg

Är det en sån här (903) så råder jag dig till att kolla kontaktstyckena till säkringsboxen som jag sa i mitt tidigare inlägg.
Juckla runt på dem medans bilen är igång, även kablar.
Du kan även vicka på batteriklämmorna bara därför att.

Hur länge sen var det den servades?
Har bränslefilter ej bytts på 2-3 år så är det dags att göra det, då det kan ställa till med fel som detta.

Up the RA
MB_SPRINTER_06
6 januari 2020 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:

MB_SPRINTER_06 skrev:

Jesper328 skrev:
903, eller 906?

Felet kan ligga ungefär vart som helst mellan regskyltarna, men ifall att det är en 903 så sitter det en säkringsbox under kåpan till rattstången, kolla ifall att du har glapp i kontaktstyckena där i.
Du kan även prova att byta bränslefilter.

Det är en MB Sprinter 316 Cdi -06
Bilen kan stanna mitt under körning utan förvarning.
Så man får rulla in till kanten och starta den igen utan problem. sedan kan den gå några mil, ibland mer ibland mindre sträcka.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … 080102.jpg

Är det en sån här (903) så råder jag dig till att kolla kontaktstyckena till säkringsboxen som jag sa i mitt tidigare inlägg.
Juckla runt på dem medans bilen är igång, även kablar.
Du kan även vicka på batteriklämmorna bara därför att.

Hur länge sen var det den servades?
Har bränslefilter ej bytts på 2-3 år så är det dags att göra det, då det kan ställa till med fel som detta.

Tack för tippsen skall göra detta.

Felet har bara börjat utan anledning.

Men skall byta Bränslefilter mm i veckan så det är bara hoppas på något av dina idéer kan vara lösningen, Har inte haft den så länge så jag har god historik om den.
men som sagt felet har bara kommit från ingen stans.
om det skulle vara bränslefilter startar den då OMG efter att ha stannat under färd ?
Borde den inte vara lite svårstad ? ( en tanke )

Tacksam för alla idéer !!

MB_SPRINTER_06
10 januari 2020 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:

MB_SPRINTER_06 skrev:

Jesper328 skrev:
903, eller 906?

Felet kan ligga ungefär vart som helst mellan regskyltarna, men ifall att det är en 903 så sitter det en säkringsbox under kåpan till rattstången, kolla ifall att du har glapp i kontaktstyckena där i.
Du kan även prova att byta bränslefilter.

Det är en MB Sprinter 316 Cdi -06
Bilen kan stanna mitt under körning utan förvarning.
Så man får rulla in till kanten och starta den igen utan problem. sedan kan den gå några mil, ibland mer ibland mindre sträcka.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … 080102.jpg

Är det en sån här (903) så råder jag dig till att kolla kontaktstyckena till säkringsboxen som jag sa i mitt tidigare inlägg.
Juckla runt på dem medans bilen är igång, även kablar.
Du kan även vicka på batteriklämmorna bara därför att.

Hur länge sen var det den servades?
Har bränslefilter ej bytts på 2-3 år så är det dags att göra det, då det kan ställa till med fel som detta.

Jag har kollat lite mer nu ang när sista service gjordes och det är ett år sedan. ( beställt Bränsle filter nu )
Jag körde bilen igår och då märker jag att den rycker till lite om man vill ha mer gas under körning, Typ vid en om körning eller backe så rycker den till som om den inte får tillräckligt med bränsle och så tvärdör den, sedan räcker det att du vrider av/på  träning snabbt så går den ok igen tills du begär extra Gas igen ( känns som den inte får den extra bränsle mängd som behövs då )   men vid lugn/jämn  körning går den ok.  Blir du mer klok på detta ?
eller är det så enkelt att det är filter ? ( hoppas på att få nytt filter idag )

Någon annan som känner igen detta problem ?

Snurriis
10 januari 2020 · 761 Inlägg

MB_SPRINTER_06 skrev:

Jesper328 skrev:

MB_SPRINTER_06 skrev:

Det är en MB Sprinter 316 Cdi -06
Bilen kan stanna mitt under körning utan förvarning.
Så man får rulla in till kanten och starta den igen utan problem. sedan kan den gå några mil, ibland mer ibland mindre sträcka.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … 080102.jpg

Är det en sån här (903) så råder jag dig till att kolla kontaktstyckena till säkringsboxen som jag sa i mitt tidigare inlägg.
Juckla runt på dem medans bilen är igång, även kablar.
Du kan även vicka på batteriklämmorna bara därför att.

Hur länge sen var det den servades?
Har bränslefilter ej bytts på 2-3 år så är det dags att göra det, då det kan ställa till med fel som detta.

Jag har kollat lite mer nu ang när sista service gjordes och det är ett år sedan. ( beställt Bränsle filter nu )
Jag körde bilen igår och då märker jag att den rycker till lite om man vill ha mer gas under körning, Typ vid en om körning eller backe så rycker den till som om den inte får tillräckligt med bränsle och så tvärdör den, sedan räcker det att du vrider av/på  träning snabbt så går den ok igen tills du begär extra Gas igen ( känns som den inte får den extra bränsle mängd som behövs då )   men vid lugn/jämn  körning går den ok.  Blir du mer klok på detta ?
eller är det så enkelt att det är filter ? ( hoppas på att få nytt filter idag )

Någon annan som känner igen detta problem ?

Hade samma typ av fel på min crafter, i slutändan så var dom tvungna att byta turboaggregaten samt alla fyra spridarna plus bränslefilter

MB_SPRINTER_06
10 januari 2020 · 8 Inlägg

Snurriis skrev:

MB_SPRINTER_06 skrev:

Jesper328 skrev:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … 080102.jpg

Är det en sån här (903) så råder jag dig till att kolla kontaktstyckena till säkringsboxen som jag sa i mitt tidigare inlägg.
Juckla runt på dem medans bilen är igång, även kablar.
Du kan även vicka på batteriklämmorna bara därför att.

Hur länge sen var det den servades?
Har bränslefilter ej bytts på 2-3 år så är det dags att göra det, då det kan ställa till med fel som detta.

Jag har kollat lite mer nu ang när sista service gjordes och det är ett år sedan. ( beställt Bränsle filter nu )
Jag körde bilen igår och då märker jag att den rycker till lite om man vill ha mer gas under körning, Typ vid en om körning eller backe så rycker den till som om den inte får tillräckligt med bränsle och så tvärdör den, sedan räcker det att du vrider av/på  träning snabbt så går den ok igen tills du begär extra Gas igen ( känns som den inte får den extra bränsle mängd som behövs då )   men vid lugn/jämn  körning går den ok.  Blir du mer klok på detta ?
eller är det så enkelt att det är filter ? ( hoppas på att få nytt filter idag )

Någon annan som känner igen detta problem ?

Hade samma typ av fel på min crafter, i slutändan så var dom tvungna att byta turboaggregaten samt alla fyra spridarna plus bränslefilter

Glömde skriva att när den stannar börjar EDC lampan lysa.
Din erfaren het lät ju inte som den billigaste.

Jesper328
10 januari 2020 · 2 366 Inlägg

Japp, det låter som att den inte klarar av att leverera begärd bränslemängd.
EDC har med bränslesystemet att göra.

Om senaste service var en A-service så kan det mycket möjligt vara filtret som är boven.
Om inte så skulle jag rekommendera att kontrollera mängden bränsle som kommer upp till filtret, dvs sticka ner matarslangen i en flaska och slå på tändningen i 10 sek.
Får du en rimlig mängd så blir det till att rycka loss spridarreturen, dvs slangen som går ifrån alla fyra spridare ner till högtryckspumpen, och hänga på en flaska sedan låta motorn gå en halvminut eller så.
Där skall du under ca 30 sekunder endast få ut ett par centiliter.

Annars bör högtryckspumpen kontrolleras, och det rekommenderas att koppla upp en dator för att logga bränsletryck såvida du inte har en bränsletrycksmätare som pallar minst 500 bar.

Up the RA
Snurriis
10 januari 2020 · 761 Inlägg

MB_SPRINTER_06 skrev:

Snurriis skrev:

MB_SPRINTER_06 skrev:

Jag har kollat lite mer nu ang när sista service gjordes och det är ett år sedan. ( beställt Bränsle filter nu )
Jag körde bilen igår och då märker jag att den rycker till lite om man vill ha mer gas under körning, Typ vid en om körning eller backe så rycker den till som om den inte får tillräckligt med bränsle och så tvärdör den, sedan räcker det att du vrider av/på  träning snabbt så går den ok igen tills du begär extra Gas igen ( känns som den inte får den extra bränsle mängd som behövs då )   men vid lugn/jämn  körning går den ok.  Blir du mer klok på detta ?
eller är det så enkelt att det är filter ? ( hoppas på att få nytt filter idag )

Någon annan som känner igen detta problem ?

Hade samma typ av fel på min crafter, i slutändan så var dom tvungna att byta turboaggregaten samt alla fyra spridarna plus bränslefilter

Glömde skriva att när den stannar börjar EDC lampan lysa.
Din erfaren het lät ju inte som den billigaste.

Nej! Var att verkstan hade slarvat med firmabilen å ej bytt bränslefiltret på 14k mil och detta resulterade i att spridarna vart igensatt å gav som du skrev ett ryckande/kenguruhopp på motorvägen vid acceleration dock så var lagren i turboaggregaten slut samt impeller.

Vw ville ha 86000:- för att åtgärda detta och det som var dyrt var att dom skulle ta 3900:- i timmen för att byta turboaggen :s

Men jag skulle börja med att byta bränslefiltret och kanske som beskrivs att ta bort bränsleslang och kolla hur mycket som kommer samt kanske blåsa i slangen med ttyckluft när bränslefilter är borta för att se om det sitter fast något.

MB_SPRINTER_06
11 januari 2020 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
903, eller 906?

Felet kan ligga ungefär vart som helst mellan regskyltarna, men ifall att det är en 903 så sitter det en säkringsbox under kåpan till rattstången, kolla ifall att du har glapp i kontaktstyckena där i.
Du kan även prova att byta bränslefilter.

Hej
Idag har jag bytt bränslefiltret och nu går den som den skall igen !!

Tack för alla tipps
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang