Ang. Dumpventil

Static
13 juli 2005 · 208 Inlägg

Längst upp på dumpen sitter ett munstycke. Jag kan inte mkt om dumpventiler men jag utgår från att den leder ut luft. Vart ska slangen som man sätter på munstycket dras?
Det sitter ingen dump på bilen alls, inte ens én återcirkulerande orginal.

smile

Rocco_ Fotograf
13 juli 2005 · 183 Inlägg

du kan väl nämna va det gäller för bil åtminstonde , så kanske du kan få mer hjälp...?!

Favst Glidarkung
13 juli 2005 · 11 Inlägg

Det finns garanterat någon form av avlastning.
Nippeln på ovansidan dumpen ansluts till samma vacuumslang som den befintliga. Funktionen är förmodligen inte att leda ut luft utan att styra ventilens öppning, om det är en kolvventil.

~ Johan Kullberg
Porsche 944 (1984)
Static
13 juli 2005 · 208 Inlägg

jag har som sagt ingen aning om va nippeln är till för.
Bilen som dumpen ska sitta på är en Nissan 200sx s13

Germax
13 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Luftnippeln ska anslutas till en vakumslang (som i sin tur är kopplad till insuget efter spjället) 200 SX har en dump orginal men den sitter på turbon, den måste du koppla ur innan du kan sätta på en ny!

ZeeRoW
29 juli 2005 · 40 Inlägg

Sitter ingen dump på 200sx s13. Fkoff menar du wastegaten?

Germax
30 juli 2005 · 12 086 Inlägg

ZeeRoW skrev:
Sitter ingen dump på 200sx s13. Fkoff menar du wastegaten?

Ärligt så vet jag inte! Jag har ingen själv men jag har hört och har en bil som bevis att den sitter där.. jag menar inte wastgaten. Min polare har en 200 och den dumpar, den kvittrar så dant när man släpper men det sitter inte en dump någonstans på något tryckrör. Och då fråga vi en "expert" o han sa att den sitter typ på turbon? Och en Nissan från 90 talet borde ju ha en "dumpventil" orginal på sina turbomotorer? Det har ju typ alla..

Static
30 juli 2005 · 208 Inlägg

Det låter helt klart relevant. De håller jag me dig om, men jag blir så tveksam när alla säger samma sak. Jag fick ett PM av en kille här på garaget.org som har satt på en öppen dump på sin 200a. Han verkar kunna bilen utan och innan. såhär skrev han:

"Tro mig. Original S13 med Ca18det har ingen dump. I turbon som är en T25 från Garret sitter det en wastegateventil för reglering av laddtrycket.

På s14 med 2-litersmotorn sitter det en liten dump. På andra marknader finns den motorn monterad i S13 men den såldes aldrig i Sverige. Kan finnas något exemplar som importerats hit på senare tid (eller byggt om)."

jag tror han har rätt..

Germax
31 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Ok.. nej, han kan nog sin sak!
Dock faller logiska argument mot det han säger och det är det jag grunda mitt inlägg på sant min polares 200 då. Att det sitter en wastegate på turbon det vet jag.. det gör dte ju praktiskt taget på alla turbobilar förutom högpresdanda bilar som kanske har extern.

Skruva på en dump o se om det funkar! det kan ju va så lätt!smile

fr3drik
31 juli 2005 · 342 Inlägg

men wastegaten har ju inget med avlastning vid gasuppslapp att göra.. det enda den ska göra är ju att hålla laddtrycket på en viss nivå.

det där lilla "munstycket" längst upp ska du he en slang på och sen dra iväg upp till insuget efter gasspjället. det är den som säger åt dumpen att öppna.

kan ju iofs vara kul att veta vad en S13 har för laddtryck orginal.. för på tidigare audis satt där heller ingen dump.. men dom kördes ju på typ 0,4 bar.. å då öppnar ju knappt min heller.. smile

sitter det inte någon dump där från början så är det ju en bra idé att sätta dit en! smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang