Ford Fiesta 1.25, varnade för hög temperatur?

HannesJ
30 januari 2020 · 50 Inlägg

Hej!

Pga lite dåliga tidigare bilköp från min sida är jag nu på jakt efter ett billigt skrälle. Jag kör i princip bara stadskörning men ibland händer det att jag ger mig ut på motorvägen.

Tänker att jag vill lägga mellan 30-40k, gärna närmare 30k.

Har sneglat lite på Ford Fiesta runt 2008-2010 och Toyota Corolla/Yaris. När det gäller fiestan, är det helt dumt att köpa en 1.6 diesel om man främst kör stadskörning? Räcker det att åka ut och köra någon/några mil på motorvägen någon gång i veckan eller behöver man köra betydligt längre oftare för att slippa problem?

Andra modeller som lever upp till mina krav? (BILLIG ATT ÄGA) Önsketänkande från min sida är om bilen i fråga även har armstöd, men det kanske är för mycket begärt...

Mycket tacksam för hjälp!

Senast redigerat av HannesJ (26 juni 2020)

jaka54
30 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Bor du i stan är det "småbil" som gäller! Bensin eftersom du inte verkar köra långt.
Sen vilket bilmärke.?.Alla är mer eller mindre bra! Provkör innan köp!

caromania Forummoderator
30 januari 2020 · 9 296 Inlägg

I stadstrafik är hybrid helt klart att föredra. Toyotas hybrider har ett högt andrahandsvärde av en orsak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
HannesJ
30 januari 2020 · 50 Inlägg

Tack för svaren!

Kanske ändå är smartast att köra på bensin då.

Anledningen till att jag frågar vilken småbil man ska köpa är att det ju brukar finnas vissa modeller man bör akta sig för, som exempelvis BMW med n47-motor och liknande. Kanske är samma när det gäller småbilar, att det finns modeller som har problem som är dyra att åtgärda.

Dom hybriderna jag har sett är tyvärr lite utanför min budget just nu.

Hur står sig Hyundai mot Ford och Toyota? Exempelvis i20? https://www.blocket.se/annons/kalmar/hy … k/86230556

När det står att det finns bluetooth, menas det då att jag kan lyssna på musik från telefonen via bluetooth, eller bara prata i telefon?

HannesJ
31 januari 2020 · 50 Inlägg

Bilarna jag är mest sugen på är Ford Fiesta och Toyota Corolla. Ford Fiesta har jag kört ganska mycket så där vet jag vad man får. Någon Corolla har jag dock inte kört. På bilder tycker jag Corollan ser lite mer ombonad ut, med mittarmstöd bla.
Corollan (den med 110hp) kostar dock 1614kr i skatt mot Fiestans (den med 82hp) 756kr och ska dra 0.7 mot Fiestans 0.57, Fiestan är dessutom nyare.

Någon som kört båda som kan svara på om det är värt dom extra pengarna Corollan kostar i skatt och bränsle?

HannesJ
11 februari 2020 · 50 Inlägg

Jag fortsätter min monolog.

Vet att det gnällts mycket på bilar från VAG-koncernen, men det finns ganska mycket Skodor runt min budget, är nån av motorerna runt 2010 vettiga?

Har ställt frågan innan men gör det igen. Är det helt dumt att köpa en diesel om man främst kör stadskörning men en del längre sträckor på sommaren? Om jag hade kunnat köpa diesel hade det funnits så mycket mer att välja på!

-jimmy
11 februari 2020 · 377 Inlägg

Aygo ?

caromania Forummoderator
11 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Jag skulle inte titta på diesel i det läget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
11 februari 2020 · 7 198 Inlägg

HannesJ skrev:
Jag fortsätter min monolog.

Vet att det gnällts mycket på bilar från VAG-koncernen, men det finns ganska mycket Skodor runt min budget, är nån av motorerna runt 2010 vettiga?

Har ställt frågan innan men gör det igen. Är det helt dumt att köpa en diesel om man främst kör stadskörning men en del längre sträckor på sommaren? Om jag hade kunnat köpa diesel hade det funnits så mycket mer att välja på!

Har du någon anhörig eller vän som har skogs- eller jordbruksmaskin sån kan det ju vara idé med diesel.
Om du förstår vad jag menar.
Annars?

SportPilot Ubåtsingenjör
11 februari 2020 · 7 217 Inlägg

Köp en i20, prisvärt som tusan och billigt att äga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
HannesJ
11 februari 2020 · 50 Inlägg

Tack för svar allihopa!

Jag har testat 2 Aygos, trodde dom skulle passa perfekt men dom är lite väl skramliga. En Fiesta känns som en Audi A8 i jämförelse.

Är det främst att Dieseln inte hinner bli varm som gör att du avråder från det? För kostnadsmässigt så verkar det ju ganska lika, skatten är ju väldigt låg på små-dieslarna.

Känner ingen som har skogsmaskiner.

Har kollat på i20. Dök upp en perfekt för 25k, men jag var för slö. Nån timme senare dök den upp en bilaffär för 40k...

SportPilot Ubåtsingenjör
11 februari 2020 · 7 217 Inlägg

Bara att hålla ögonen öppna 🙂 dyker upp klipp då och då

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
11 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Alltid samma svar, kör du inte 150 mil med en diesel varje dag så kommer den rasa. Eller inte...

Partikelfiltret blir inte fullt bara för att man kör i stan. Regenereringen sker, iaf på min Skoda, även när jag kör en kortsväng i stan.

Visst mår bilen bra av att komma ut på en längre sväng då och då, men det gäller i allra högsta grad en bensinare också. En bensinmotor som bara går kortsträckor mår i princip lika dåligt som en diesel, med skillnaden att den inte har ett partikelfilter...

Så, eftersom det dessutom finns dieslar med låg skatt behövs det absolut inte att man kör långt av den anledningen heller för att det ska löna sig.

Köp alltså den bil du trivs bäst med. För alla bilar mår dåligt av kortkörningar i stan, det kan du liksom inte gardera dig emot. Oavsett bränsle! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
11 februari 2020 · 6 566 Inlägg

Klart du ska köpa Fiesta, en av Fords bästa bilar.

Anledningen till att du bör undvika diesel är för EGRen och partikelfiltrerna kan sota igen vid korta sträckor. (Hur långt är ett snöre? Men skulle nog säga att du bör iallafall köra 2-3 mil enkel) Partikelfiltrerna går oftast att bränna ur med hjälp av datorn men EGR ventilerna kärvar tills styrmotorn bränner sig.

Har du provat 1.25an? Ingen racer men väldigt driftsäker. Tändkablarna är nog det största jag har bytt på dessa motorer, utöver vanliga kamremsbyten. (Intervall 16.000mil/8år)

Kamremsintervallerna skiljer sig lite på dieslarna beroende på storlek och årsmodell. Dem med kortast är 1.4/1.6 tdci mellan 04/2010-08/2011 (14.000 mil/10 år)
Innan dess var de 20.000 mil.. och efter 18.000 mil.. lite luddigt.

Sen det du ska kolla extra noga på är att bagageutrymmet är torrt, har hänt på fåtal, men nämnvärt, att limfogningen på taket vid bakluckan släpper och det läcker in vatten omkring bakljusen.
Har också hänt att framfjädrarna gått av, men det blev vanligare på Fiesta mellan 2002-2008.

Kolla också att knappen på bakluckan fungerar, lite halvvanligt Ford-fel.

De/Dem
HannesJ
11 februari 2020 · 50 Inlägg

Tack för svar!

Det var ju trevligt att höra lite bra om diesel! Ytterligare en fördel med diesel är att man i min prisklass kan hitta bilar med 6 växlar.

Någon som vet om motorn som sitter i Skoda Fabia 1.6tdi runt 2011 är något att hänga i granen? Exempelvis den här https://www.blocket.se/annons/jonkoping … 6/87908332
Kostar ca 1100kr skatt och ska dra 0.42, samtidigt som den har ett ganska stort bagage och mittarmstöd (!!!).

När brukar partikelfilter behöva bytas? Eller är det väldigt olika från bil till bil?

HannesJ
11 februari 2020 · 50 Inlägg

xXSammy skrev:
Klart du ska köpa Fiesta, en av Fords bästa bilar.

Anledningen till att du bör undvika diesel är för EGRen och partikelfiltrerna kan sota igen vid korta sträckor. (Hur långt är ett snöre? Men skulle nog säga att du bör iallafall köra 2-3 mil enkel) Partikelfiltrerna går oftast att bränna ur med hjälp av datorn men EGR ventilerna kärvar tills styrmotorn bränner sig.

Har du provat 1.25an? Ingen racer men väldigt driftsäker. Tändkablarna är nog det största jag har bytt på dessa motorer, utöver vanliga kamremsbyten. (Intervall 16.000mil/8år)

Kamremsintervallerna skiljer sig lite på dieslarna beroende på storlek och årsmodell. Dem med kortast är 1.4/1.6 tdci mellan 04/2010-08/2011 (14.000 mil/10 år)
Innan dess var de 20.000 mil.. och efter 18.000 mil.. lite luddigt.

Sen det du ska kolla extra noga på är att bagageutrymmet är torrt, har hänt på fåtal, men nämnvärt, att limfogningen på taket vid bakluckan släpper och det läcker in vatten omkring bakljusen.
Har också hänt att framfjädrarna gått av, men det blev vanligare på Fiesta mellan 2002-2008.

Kolla också att knappen på bakluckan fungerar, lite halvvanligt Ford-fel.

Jättetack för svar! Jag har testat 1.25an, den hade definitivt räckt, tycker bara dom är lite dyra när dom finns i affär och privatannonserna försvinner snabbt, men har bevakning på dom! Hur många mil går dom "problemfritt"? Vågar man köpa en med 15k mil?

Håller dieselmotorerna i Fiestorna ihop bra?

Ska absolut kolla dom sakerna ifall det dyker upp nån Fiesta! Tack!

xXSammy
11 februari 2020 · 6 566 Inlägg

HannesJ skrev:
Jättetack för svar! Jag har testat 1.25an, den hade definitivt räckt, tycker bara dom är lite dyra när dom finns i affär och privatannonserna försvinner snabbt, men har bevakning på dom! Hur många mil går dom "problemfritt"? Vågar man köpa en med 15k mil?

Håller dieselmotorerna i Fiestorna ihop bra?

Ska absolut kolla dom sakerna ifall det dyker upp nån Fiesta! Tack!

Inte så jättevanligt med dieselmotor i Fiesta, men generellt så har det varit EGR ventiler och spridare på 1.4/1.6 motorerna.

15k mil är lagom inkört, lättare att pruta då det närmar sig kamremsbyte (Ännu lättare om intervallen överskridits)

HannesJ skrev:
När brukar partikelfilter behöva bytas? Eller är det väldigt olika från bil till bil?

Är egentligen "Lifetime" på dem, som en katalysator.
Men har det körts med lysande motorlampa allt för länge så är risken större att filtret tagit skada.
Har lyckats rensa ur med datorn trots att dataloggerna säger 287% fullt

De bilar som additiv tillsatstank brukar ha intervall, men det gäller inte Fiesta.
Äldre Focus hade intervall på 12.000 mil.

De/Dem
HannesJ
11 februari 2020 · 50 Inlägg

xXSammy skrev:

HannesJ skrev:
Jättetack för svar! Jag har testat 1.25an, den hade definitivt räckt, tycker bara dom är lite dyra när dom finns i affär och privatannonserna försvinner snabbt, men har bevakning på dom! Hur många mil går dom "problemfritt"? Vågar man köpa en med 15k mil?

Håller dieselmotorerna i Fiestorna ihop bra?

Ska absolut kolla dom sakerna ifall det dyker upp nån Fiesta! Tack!

Inte så jättevanligt med dieselmotor i Fiesta, men generellt så har det varit EGR ventiler och spridare på 1.4/1.6 motorerna.

15k mil är lagom inkört, lättare att pruta då det närmar sig kamremsbyte (Ännu lättare om intervallen överskridits)

HannesJ skrev:
När brukar partikelfilter behöva bytas? Eller är det väldigt olika från bil till bil?

Är egentligen "Lifetime" på dem, som en katalysator.
Men har det körts med lysande motorlampa allt för länge så är risken större att filtret tagit skada.
Har lyckats rensa ur med datorn trots att dataloggerna säger 287% fullt

De bilar som additiv tillsatstank brukar ha intervall, men det gäller inte Fiesta.
Äldre Focus hade intervall på 12.000 mil.

Tack!
EGR-ventiler och spridare säger tyvärr inte mig jättemycket. Om det behöver bytas, är det en stor kostnad?

Så det låter som att man inte behöver vara jätteorolig över att behöva byta partikelfilter?

torsen
12 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Föreslår en av världens kanske bästa bilar.
Mazda 2 1.3.
En sådan får du för 30.000:- 40.000:- om du nöjer dig med årsmodell under 2012.
Har själv ägt 4 Mazda som köpts nya och gått heeeelt problemfria.
Näst senaste en Mazda 2 1.3 som köptes ny och kördes drygt16.000 mil under 5 år.
Senast Mazdan var en 3:a som byttes, p g a ledbesvär, efter cirka 10.000 mil och 3 år mot en CR-V.
Ingen av mina Mazda(x4), Toyota, Nissan, Lexus eller Suzuki(x4) har orsakat några problem, förutom en Suzuki där jag fick byta en positionslampa fram efter 13 år.
Surt, men det måste få kosta att ha bil.
Blir mycket mycket surare om du inte väljer en japansk bil.

HannesJ
12 februari 2020 · 50 Inlägg

torsen skrev:
Föreslår en av världens kanske bästa bilar.
Mazda 2 1.3.
En sådan får du för 30.000:- 40.000:- om du nöjer dig med årsmodell under 2012.
Har själv ägt 4 Mazda som köpts nya och gått heeeelt problemfria.
Näst senaste en Mazda 2 1.3 som köptes ny och kördes drygt16.000 mil under 5 år.
Senast Mazdan var en 3:a som byttes, p g a ledbesvär, efter cirka 10.000 mil och 3 år mot en CR-V.
Ingen av mina Mazda(x4), Toyota, Nissan, Lexus eller Suzuki(x4) har orsakat några problem, förutom en Suzuki där jag fick byta en positionslampa fram efter 13 år.
Surt, men det måste få kosta att ha bil.
Blir mycket mycket surare om du inte väljer en japansk bil.

Tack för tipset! Mazda hade jag glömt bort men har nu lagt till dom till mina bevakningar. Är det kamrem på dom?
Vad kan man köra en sådan Mazda på blandad körning?

Senast redigerat av HannesJ (12 februari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang