Volvo 245 DL -85 som ska räddas från gubbdöden!

Ännu ett projekt?! Hur ska nu detta gå... Kan detta stanna på bruksskicksbevarande? Det får tiden utvisa...
  • 110 Följare
  • 133 363 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 mars
Mew
26 april 2022 · 1 986 Inlägg

Mack skrev:

Mew skrev:

Marlboroman skrev:
Motorn ser riktigt tjusig ut smile

Tack! Problemet med det är bara att det ställer bra mycket högre krav på motorrummet än jag har just nu... lol

Haha..brukar bli så.
Men det är bara att fortsätta. Du gör ett kanonjobb!

Tack!  smile

Marlboroman skrev:

Mew skrev:

Marlboroman skrev:
Motorn ser riktigt tjusig ut smile

Tack! Problemet med det är bara att det ställer bra mycket högre krav på motorrummet än jag har just nu... lol

Har genom åren lärt mig att det gäller att lägga sig på en lagom nivå lol Framförallt så tror jag att det är bättre att stegvis jobba upp nivån, för annars blir man aldrig klar. Finns mycket jag har velat gjort med min nu när motorn var ur, men då hade det inte blivit att åka i sommar.

Lucif3r skrev:
Näe, det är alltid en (o)fin balansgång det där.. Antingen gör man det noga - med betydligt mer jobb(och tidsåtgång) som följd - eller så "nöjer" man sig med "lagom", med stor risk att det aldrig kommer bli av att göra det ordentligt fint senare big_smile

Vi hade en kollega som slutade i fjol, hon gav ut små personliga paket till oss som avskedspresent. Jag fick ett plakat:
"Lagom är bäst sägs det. Jag tycker lagom är alldeles för lite."
Den talar för sig själv. lol Hänger i köket nu.

Mew
26 april 2022 · 1 986 Inlägg

Det vart en liten snabbis till i garaget, kunde inte hålla mig. big_smile Mätte ventilspelet, det var inga problem där. Så det betydde att ventilkåpan kunde monteras. big_smile

Jag tog fram ett gammalt kromat oljepåfyllningslock också och rengjorde det inför montering. Eller ja... jag snodde det befintliga från K-motorn som sitter i just nu eftersom det är det finaste jag har, och monterade ett lite sämre på den. big_smile Det är inte perfekt, men är som sagt det finaste jag har. Duger gott och väl tills vidare.
https://i.imgur.com/U3Uv3Z5.jpeg
https://i.imgur.com/edVAgJf.jpeg

Ventilkåpa och påfyllningslock monterat. big_smile Övre kamremskåpan monterades också efter att ha smorts in med Concept Vista.
https://i.imgur.com/lTDFPor.jpeg

Kupolmuttrarna till ventilkåpan blev också elförzinkade, även här fick jag till en hyfsad svart ton. Inte lika mörk som jag hade hoppats på, men en jämn infärgning, så jag är ändå nöjd.
https://i.imgur.com/J6wV8GS.jpeg

Jag rengjorde även ett gammalt expansionskärl ut-och invändigt. Tog en del skrubbande i vasken (frugan kom såklart hem mitt i arbetet och tog mig på bar gärning med en stor suck... lol ) men resultatet blev bra!
https://i.imgur.com/B0x9vmm.jpeg

Frågan är nu då, ska man köra med 240is svarta lock eller ett grönt från en 940 Turbo? Skillnaden är ju övertrycksventilen. Det gröna är ju anpassat för en bil med turbomotorn, men det svarta 240-locket är ju resten av systemet anpassat efter? Eller övertänker jag saker nu?

Lucif3r
26 april 2022 · 1 836 Inlägg

Trycket i kylsystemet kommer ju från vattenpumpen och motorns kanaler i första hand. Och nu har du ju ersatt det till "940".
Jag har dock svårt att tro att det skulle göra någon skillnad i praktiken... Är motorn så varm att locket öppnas så skulle man stängt av motorn för länge sedan redan tongue

simlar
26 april 2022 · 5 173 Inlägg

Kör med svarta expansionskärlslocket, varit med om att 240-kärl spruckit med det gröna pga det högre trycket.
Svart 0,75bar
Grönt 1,5bar

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
Mew
28 april 2022 · 1 986 Inlägg

simlar skrev:
Kör med svarta expansionskärlslocket, varit med om att 240-kärl spruckit med det gröna pga det högre trycket.
Svart 0,75bar
Grönt 1,5bar

Det avgör ju saken. lol Tack! smile

Lucif3r skrev:
Trycket i kylsystemet kommer ju från vattenpumpen och motorns kanaler i första hand. Och nu har du ju ersatt det till "940".
Jag har dock svårt att tro att det skulle göra någon skillnad i praktiken... Är motorn så varm att locket öppnas så skulle man stängt av motorn för länge sedan redan tongue

Det var ungefär så jag tänkte också, som din första mening där. Så tur att någon annan gjort det misstaget tidigare, så att jag slipper. lol

Senast redigerat av Mew (28 april 2022)

Mew
13 mars · 1 986 Inlägg

Har inte hänt supermycket med denna på sistone, har mest kört och njutit. Vilket ledde till detta. big_smile
https://i.imgur.com/XRlScFG.jpeg

Lite grann har dock hänt, så summerar det här tänker jag. smile
Jag lyckades byta till mig en R-sport turbo/laddtrycksmätare! Den åkte i bilen istället för ekonomimätaren. Den gör ju ingenting alls just nu, men är en bra motivationshöjare tills dess att turbomotorn ska åka i. big_smile
https://i.imgur.com/uTEXU9d.jpeg

Trillade hem ett paket också. smile
https://i.imgur.com/pUpGLGr.jpeg

Hade länge letat efter en begagnad hasplåt(...plast) i vettigt skick utan att hitta något, så det blev att jag nu till slut beställde en helt ny. Det var inte så blodigt dyrt som jag trodde att det skulle vara, så lika bra att passa på. Även en bättre begagnad flexslang mellan luftburk och grenrör åkte på plats.
https://i.imgur.com/yXHcFyx.jpeg

Monterade den härom veckan med nya rostfria skruvar.
https://i.imgur.com/sqU680C.jpeg
Bra timing, för bara några dagar senare kom världens snöfall - när jag backade ut på uppfarten noterade jag fina nersänkningar i snön mitt under bilen. Det var ribborna på hasplåten som tagit i snön. tongue Så oavsett hur mycket eler lite skillnad den gör i bränsleförbrukning eller att hålla smutsen ute från motorrummet så skyddade den motorrummet från en hel del snö denna gång iallafall. tongue

Sen har jag haft lite problem under vintern med att förardörrens lås fryser fast ibland, någon gång har det varit så illa att jag fått klättra in från passagerarsidan. Plockade av dörrsidan och kollade, visade sig att gummihatten till centrallåsmotorn i förardörren hade vittrat sönder, så det rann in vatten i den som sedan frös. Motorn hade dock klarat sig, så den fick torka och fick sig sedan ett nytt gummiskydd. Tog tyvärr inga bilder på detta. Däremot tog jag samtidigt loss låscylindern, rengjorde den noga från gammalt kladd med bromsrengöring och smorde upp med rent grafitpulver. Blev stor skillnad i låset, flrsta gången jag testar rent grafitpulver men är supernöjd hittills! Trots avsaknaden av olja eller flytande medel så rör låset sig klockrent, mjukare än det någonsin gjort tidigare. Inte visat minsta tendens till att bli segt eller fruset i minusgrader heller. smile
https://i.imgur.com/33DSnUM.jpeg
https://i.imgur.com/Tq9PPCK.jpeg

Och när armstödet ändå var av och halva jobbet gjort så passade jag äntligen på att montera de NOS kromade knopparna till de främre armstöden som jag haft liggandes i mittkonsolen i typ ett år. lol
https://i.imgur.com/CSXykdC.jpeg

Det är knoppen högst upp på armstödet som normalt är i vanlig plast, är en liten detalj men tycker det gör sig väldigt bra. big_smile
https://i.imgur.com/Qqr0dv9.jpeg

Senast redigerat av Mew (13 mars )

Mack Forum- och sitemoderator
13 mars · 25 627 Inlägg

Tal om bukplast..
Den kan ibland vara ovärderlig har jag märkt. Min ville inte längre vara med mig på en gammal
244 jag hade..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/404202_xqtkoi.jpg

och under en senare resa på vad jag minns som samma väg så slungades det upp så mycket snö
upp runt motorn att kamremmen (för inte körde jag med en kamremskåpa monterad inte..) kuggade över.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang